trava rent.

Sv: trava rent.

Stelpa skrev:
Ja, nog är du fördomsfull och okunnig alltid. Det var det värsta jag hört på länge. Jag lovar, det finns ingen seriös islandshästtränare idag som ber dig rida på det viset.

Hm, du....ibland undrar jag!! Men hoppas att det är som du säger, att det INTE finns en seriös islandshästtränare som gör så idag.

:eek: Såg en mening jag skrivit som inte ens jag förstår :o

Nica2 skrev:
Jag tränar klassisk dressyr för CD och JB och vi har skrittövat i över ett år innan vi ens börjat fundera på trav.
Och jag rider regelbundet för SC och har ridit några helgkurser för CS.
Samt har ridit Islandshäst i 18år och gått mängder av kurser i det.
Åk på Islandshästridläger hos någon god tränare och rid tränade töltare för goda instruktörer.

Jag vill alltså inte rida henne fortare för jag tror det skadar mer än vad det stärker.
Det är bra, för så är det.

Jag har inte longerat sedan förra året så det är möjligt att det går bättre nu, ska se till att åka på tömkörningskurs, för jag har inte de kunskaper som krävs.
Det är en bra idé.

Vi ska på ledarskapsläger i 5 dagar nu i Juli. Inte vet jag men inte upplever jag det som ett ledarskapsproblem att hon inte kan trava långsamt?
Kanske, kanske inte, det är svårt att säga.
Men att hon tjurrusar då du försöker att longera är definitivt ett ledarskapsproblem.

Jag vill inte alls gå några genvägar, men jag vill lära min häst trava på ett behagligt sätt och jag vill lära mer om tölten.
Då så rekommenderar jag dig att gå på Islandshästridskola och Islandshästridläger.
Att på egen hand utan tidigare kunskaper om gångartshästar sätta igång att träna en outbildad 5-gångare är inget som en Islandshästryttare skulle ge sig på att göra.
De skulle skicka hästen till en proffstränare innan de red på den själva.
Det är himla lätt att för alltid pajja en häst med många gångarter.
Jag tror att alla vi som har hållit på länge har en eller annan pajjad häst på vårt samvete innan vi kom på hur saker och ting fungerade.
Jag vet att i alla fall några av "De Stora Islandshästryttarna" har gjort det, för det har de berättat för mig.

Jag har en femgångare som jag hade svårt att trava på. Eller rättare sagt, traven fanns där, men så fort jag ville samla traven en aning och sakta ner den fick vi tölt eller ibland grisepass.
Jag ville komma bort från den "isländska" travfattningen där man ger mer tygel och lättar på sätet, och i stället kunna få en mer samlad travfattning. Vi hade lika svårt ute i naturen som i paddocken. Ibland blev det en ganska fin trav, men det var inte alls konsistent.

Vi startade med att longera, ibland över bommar, likaså att tömköra över bommar som låg ca 1 dm över marken.

Fick tips av min instruktör att när jag red nonchalera när det gick fel, dvs när vi fick tölt eller gris och isället bara gå tillbaka till skritt och hitta på något där, t ex rida skolor. Min häst stressade gärna upp sig när vi skulle trava och det här fick honom att förstå att det inte var så farligt om det blev fel.

Jag försökte hitta travtakten i mitt säte, inte genom att röra det häftigt utan mer en tanke om trav. Dessutom försökte jag hitta rätt "skänkel" och skänkla varje bakben för sig och vid rätt tillfälle. SKITSVÅRT!!!!!
Försökte också hålla pålle lösgjord så att han inte började spänna sig. SKITSVÅRT DET OCKSÅ!!!

Sist, men verkligen inte minst, så belönade jag minsta försök till en bra travfattning. Ett steg i trav, godis från ryggen och så avslutade vi övningen. Efter ett tag började min häst förstå, då började vi ta några fler travsteg osv. Nu kan han trava fint och även samlat. Och vi håller på att försöka lära oss att växla mellan tölt och trav, och ändå hålla formen. Om allt det andra var skitsvårt så är det ännu svårare. Skulle tro att vi behöver hitta ett gemensamt språk som bland annat har med takten i mitt säte att göra, samt med millimetrar av att flytta mitt bäcken, men vi är inte riktigt där än. Nu blir det mer som att traven blir mer och mer samlad och "storhästig" ju mer jag försöker få tölt.

Nån som har tips?

OA

Det var en bra beskrivning av hur man skall leta sin trav på rätt sätt.
Och generöst av dig att orka skriva allt det där.

Vad gäller skillnaden mellan trav och tölt, växla ALDRIG i farten utan tag ALLTID skritt emellan.
Det är för tufft för en häst att ställa om ryggen så fort som den måste annars.
Tölt till trav, okej i vissa specifika fall, men bara då.

Trixet sitter i starten från skritt.
Bestäm rörelsemönstret i sätet innan du ökar farten och håll rörelsemönstret där i ökningen från skritt till nästa gångart.

Inte_Ung skrev:
Det var en bra beskrivning av hur man skall leta sin trav på rätt sätt.
Och generöst av dig att orka skriva allt det där.

Vad gäller skillnaden mellan trav och tölt, växla ALDRIG i farten utan tag ALLTID skritt emellan.
Det är för tufft för en häst att ställa om ryggen så fort som den måste annars.
Tölt till trav, okej i vissa specifika fall, men bara då.

Trixet sitter i starten från skritt.
Bestäm rörelsemönstret i sätet innan du ökar farten och håll rörelsemönstret där i ökningen från skritt till nästa gångart.

TACK!!!!! :bow: :bow: :bow:

Vad bra, det här är något jag inte vetat. Och stackars min häst som samlat traven, och samlat lite till, när hans okunniga matte inte förstått hur fint han gjort. Usch, så dumt.

Det här var verkligen en "aha" för mig, igen tack!!

OA

Skritten har ju samma rörelsemönster som tölt, vilket gör att det är den man skall börja tölta ifrån.
För då så fortsätter ju hästen med samma rörelser och behöver bara öka farten.
I trav så är rörelsemönstret diagonalt och det krävs våld och kraft för att bryta upp den 2-takten till 4-takt och det kan dessutom helt ödelägga traven som du ju arbetat så hårt för att få att fungera.

Inte_Ung skrev:
Skritten har ju samma rörelsemönster som tölt, vilket gör att det är den man skall börja tölta ifrån.
I trav så är rörelsemönstret diagonalt och det krävs våld och kraft för att bryta upp den 2-takten till 4-takt och det kan dessutom helt ödelägga traven som du ju arbetat så hårt för att få att fungera.

Låter helt självklart när du beskriver det, jag skäms lite nu...

Sicken tur att jag hamnade i just den här diskussionen.

OA

Tican skrev:
en, vad jag vet, kunnig islandshästinstruktör red honom ett par gånger förra sommaren och stämplade honom som "töltmaskin".

----

grejen är, att jag är nog lite för lat för att lära mig om den, i min mening, klart suspekta islandshästridningen. ;) två helt nya gångarter, där jag egentligen inte riktigt vet ens i vilken ordning hästen sätter fötterna. det känns så främmande att söka hjälp av en islandshästtränare, som jag fruktar kommer vilja att jag rider med händerna i brösthöjd, i någon mystisk sadel och på en häst som mest ser ut att vilja springa bort från sin ryttare. jag är väl både fördomsfull och okunnig, men ändå..

Tyvärr har jag träffat på utbildade C-tränare som stämplar min häst som töltmaskin också när de sitter på honom. Har även sett andra hästar som jag anser vara inbitna grisepassare vars mattar hört av sina instruktörer att hästarna är klockrena i tölt... :crazy:

ALLA islandshästinstruktörer jag ridit för har haft god erfarenhet av vanlig ridning och kunnat "föra över" elever till islandshästridning på ett mycket bra harmonsikt och effektivt sätt. Den stora hemligheten (som jag upplever det) är att tölt ligger mellan skritt och trav, men även mellan skritt och galopp. Passen ligger efter galopp i full fart i något väldigt obekvämt och studsigt, men ingen kommer att vilja att du ska rida pass förrän du ridit de andra gångarterna minst 3 år! :p

Min ena Islandshästinstruktör vill att jag ska ha händerna nedanför manken. Den andra vill att jag ska rida med "buren hand" dvs handen strax över framvalvet på sadeln. Ingen islandshästinstruktör som jag har ridit för har någonsin velat att jag ska ha händerna i brösthöjd...

Om du fortfarande är orolig skulle jag råda dig att söka dig till en instruktör som har bakgrund i vanlig dressyr. I närheten av Sthlm finns flera stycken och jag vet även en i Skåne som passar på den beskrivningen. Men mitt bästa råd är: Sök upp en DUKTIG islandshästinstruktör (minst på nivån "ridlärare för islandshäst") de har mest erfarenhet och väldigt mycket kunskap och kräver inget sådant konstigt! (jag har ridit för 3 av 4 ridlärare för islandshäst) ;)

Inte_Ung skrev:

Jo fast i vissa fall (typ min häst) så fungerar traven bättre när hästen är ordentligt uppvärmd i tölt först...

Vill bara meddela att jag hittat en instruktör som ska hjälpa mig.

Tack för synpunkterna och det känns bra att min magkänsla återigen var rätt.

Båbbe skrev:
Jo fast i vissa fall (typ min häst) så fungerar traven bättre när hästen är ordentligt uppvärmd i tölt först...
Nu så förstår jag inte?
Uppvärmningen har jag över huvud taget inte nämnt.
Utan det var bara från vilken annan gångart som det var lämpligt att starta tölten eller traven.
Att låta en framtung häst ramla ner i trav från tölt kan vara totalt förödande för tölten.
Medan det kan vara lösningen för en häst som helst töltar sig genom livet och har en mycket lös trav.

OJ! Nu får jag också dåligt samvete. :eek: Är det helt galet att på en passtaktig femgångare (med stark och bra trav) växla mellan trav och tölt (eller snarare grisepass och trav) för att få renare takt? Det känns inte som om jag är brutal. Men jag förstår att det är en ganska svår övning för hästen eftersom rörelsemönstret är helt annorlunda i de båda gångarterna.

Jag fattar tölten från skritt, och när hästen börjar övergå till pass gör jag en halvhalt och växlar till trav istället och låter hästen trava en bit innan jag gör en halvhalt och byter till tölt igen. Är det dumt alltså? Jag tyckte att jag var så himla slug och det har hjälpt mig att få tölten mer åt trav istället för pass. Är det en dålig genväg? Det har gett såpas sbra resultat att det nu blir ren tölt bara jag driver hästen lite mot trav. Så snart kan jag antagligen skippa växlingen tölt-trav helt.

Jag växlar inte såhär på hästar som hittat gångarterna och går rent i dem. Borde jag istället sakta ned till skritt och fatta om gångarten istället för att växla i farten? Det blir så knackigt.

På fyrgångare gör jag däremot ALDRIG så, det är så lätt att de börjar blanda in trav i tölten.

Senast ändrad:

Tilläggas bör också att jag inte vill påstå att jag låter hästen ramla in i trav utan fattar traven genom att efter en halvhalt "sitta till" och driva in honom i traven.

Förutom att tillämpa ridteknik och med hela min kropp försöka skapa travtakt, tillämpar jag - hör och häpna GODISMETODEN!
Minsta tillstymmelse till trav belönades i början med både röst o godis.
Sen krävde jag lite till, och lite till, och nu har hon definitivt fattat vad hon måste göra för att få belöning.
Nu behövs en ganska lång sträcka för att "poletten ska delas ut.
På henne "tog" det ganska snabbt, att VILJA göra detta, som hon tyckte var så svårt.
Sedan får man ju så klart skynda långsamt, så hon hinner sätta muskler och orka, men det tar sig!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 919
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 984
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Har nyss börjat hjälpa en vän med hennes islandshäst valack som har det uddaste rörelsemönstret i bakbenen jag någonsing sett hos en...
2
Svar
26
· Visningar
6 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka