Med tanke på att han visat hälta tidigare:
Är det en bra veterinär? (jag tror inte jag stött på någon bra islandshästveterinär, alltid har det varit jag som fått dra och kämpa)
En bra veterinär sprutar inte lite och nöjer sig med det, tycker jag. Det är så himla oseriöst, speciellt på islandshästar som de mig veterligen inte får lära sig rörelsebeteenden på under sin utbildning.
Har din häst visat grisepass hos veterinären? Har veterinären tagit det seriöst, dvs som tecken på smärta?
Jag förstår att du gör så gott du kan, men jag är allergisk mot sådant som "min häst har ingen gnista". Alla friska hästar har en gnista, förutom de som fått gnistan släckt av människor.
Hästar är vänliga djur, de förlåter så länge man själv gör något för att tända gnistan igen.
(gnista är inte en skentur, skentur är också ett möjligt tecken på smärta!).
Islandshästar är jätteduktiga på att dölja smärta, ofta med framtunghet och grisepass som det "enda" som syns för oss. Det är väldigt vanligt att varken veterinärer eller ens islandstränare ser felen. Dessutom tror jag många tränare drar sig för att säga till om rörelsestörningar, man vill ju inte förlora kunder eller göra sig osams med ägaren (som i 9 fall av 10 tar det som ett påhopp).