Sv: trava rent.
Nica2 skrev:
Har du sett min häst eller har du bara tänkt, aha en travare, de är stela och kan inte böja sig.
Nej inte alls.
Utan jag har själv en Kallblodstravare hemma som tillhör min sambo.
Och honom håller vi på att utbilda i klassisk dressyr.
Det är en lång väg att gå och du försöker att gå genvägar.
Dessutom så dissade du råd om tömkörning och longering.
Två metoder som i alla fall jag anser är oumbärliga vid utbildning av en Kallblodstravare till ridhäst eller en häst med fler än 4 gångarter.
Det finns även de som anser att de är oumbärliga för att nå något som helst resultat i dressyr över huvud taget.
Där har du fel i ditt antagande, hon är mycket mjuk, har inga problem att volta eller böja sig. Skrittarbetet går jättebra så det är dags att börja med traven.
Okej, man om hon töltar så är hon inte färdig för traven.
Då så är hennes underlinje och maggördel fortfarande inte stark nog.
Vilket även "annars springer hon mest med näsan i vädret och gör tjurrusningar, " klart visar.
Hon tappar helt enkelt takten och börjar tölta. Problemet är att jag inte riktigt känner det och då befäster jag ju tölten ist för traven.
Man kan träna maggördeln i tölt också och ur den få traven att komma.
Om man rider en korrekt tölt i en korrekt takt med korrekt form under en övergångsperiod, så brukar hästen förr eller senare att trava.
Att däremot rida fortare för att hitta travtakten är bara förödande för träningen.
Forma först, takten sedan och först långt senare en ökad hastighet.
Att jag gärna skulle köpa ditt Kallblodssto beror på att jag har lång erfarenhet av 4- och 5-gångshästar och därför inte alls skulle ha de problem som du har med gångarterna och dessutom så har jag nu erfarenhet av att omskola just Kallblodstravare till Dressyrhäst, samt att jag har letat efter ett töltande Kallblodssto.
Och så skulle du kunna skaffa en häst med 3 gångarter så att du slipper problemet med en häst som töltar.
För mig så är inte tölt ett problem nämligen, det är en funktion som en riktigt bra häst skall ha.