trava rent.

T

Tican

trots att jag är gamma islänningsägare får jag erkänna att detta är mitt första besök på bukes islandsforum, så ni får ursäkta om det redan finns en miljard trådar om det här.

jag har tagit över vårdnaden en femgångare som blivit mestandels oseriöst riden, och har mixat ihop gångarterna helt. eller ja, tölten och skritten är ren, men resten.. jag är ingen islandsryttare, utan rider dom på "vanligt vis", men ni borde ju kunna det här bäst. hur gör man för att få gångarterna renare? :crazy:

Sv: trava rent.

Är tölten verkligen ren eller går hästen bara i mjuk grisepass?

Om tölten är ren så skulle jag föreslå att du låter passen vara helt och hållet. Traven kan du testa att träna med hjälp av cavaletti-serier, de flesta med inte fullt så stora problem brukar kunna slå över i trav vid bommar. Galoppen tränas bra genom att få hästen att tänka trav (så traven bör vara på plats först...) i olika övningar. Även här kan man använda bommar och små hinder för att hjälpa hästen.

Ta även hjälp av en duktig islandshäst-instruktör som kan hjälpa dig med gångarterna. 5-gångare är struliga - alltid tappar de någon gångart liksom... :smirk:

Hakar på din tråd då jag har en 5 gångare av rasen Nordsvensk Travare som jag behöver kreativa lösningar för att lära trava. Hon töltar alltid om jag vill trava långsamt.

Nå, problemet är att få henne att hålla traven och senaste tränarrådet (en annan) är att rida henne framåt i ett ganska forscerat tempo för då travar hon. Det är enormt jobbigt för min kropp och jag söker andra träningstips.

Bommar och hinder verkar vettigt så det ska jag definitivt ta hjälp av. Finns det andra mer konkreta övningar. Någon bra bok, hemsida?

Ang nordsvesnka travaren, är hon inkörd? Hur reagerar hon i såfall på långsamtrav framför vagn? Vid longering?
För töm?

Hon är travtränad i två år, men det var problem redan där och då, hon gick inte rent i trav. När jag köpte henne var hon extremt överbyggd och framtung dessutom skodd mycket märkligt med dubbla skor fram och lätta alu bak. Tanken var väl att hon skulle lyfta fram, effekten blev dock tvärtom...

För vagn är det lite blandat, hon passar, töltar och travar i en enda röra fortfarande, men nu skrittar hon rent mestadels åtminstone. Det går att hålla trav, men jag måste ge henne takten i tömmen hela tiden och inte låta henne bara "gå på", hon lär sig inte själv. Hon tar till flygande pass när det ska gå riktigt fort!

När jag travar lite snabbare så blir fotförflyttningen jättebra och jämn, men för mig är det som att sitta på en stenkross eller liknande och det är superjobbigt! Jag ser och känner att det är där hon ska va, men hur ska jag stå ut, kan jag hjälpa till med tex bommar för att uppnå samma effekt?

Idag har hon blivit jämn i kroppen, rest halsen och fått en underbar överlinje, ser ut som en Frieser snarare än travare. Så styrkan borde hon ha, det är tekniken och sorteringen som är kass!

Inte_Ung hon är inte till salu!

Just det, tömkörningn går inte, det hörde unghästtiden till enligt henne... Longering fungerar inte heller så bra, jag brukar ha henne i repgrimma ibland och försöker jobba med övergångar och liknande och bara en gång har kort trav fungerat under någon längre tid, annars springer hon mest med näsan i vädret och gör tjurrusningar, ingen idé att hålla på med anser jag.

Nica2 skrev:
Inte_Ung hon är inte till salu!

Så synd.
Annars så hade jag kunnat "befria" dig från problemet.

Jag och andra har skrivit spaltmeter i detta ämne.
Så jag rekommenderar fortfarande att söka rätt på en gammal tråd.
Och om det fortfarande är oklart så skrämm gärna liv i den gamla tråden igen.

Nica2 skrev:
Hakar på din tråd då jag har en 5 gångare av rasen Nordsvensk Travare som jag behöver kreativa lösningar för att lära trava. Hon töltar alltid om jag vill trava långsamt.

Nå, problemet är att få henne att hålla traven och senaste tränarrådet (en annan) är att rida henne framåt i ett ganska forscerat tempo för då travar hon. Det är enormt jobbigt för min kropp och jag söker andra träningstips.

Bommar och hinder verkar vettigt så det ska jag definitivt ta hjälp av. Finns det andra mer konkreta övningar. Någon bra bok, hemsida?

Hej
Jag rider en varmblodstravare som också har haft detta problem med att hon valde tölt istället för trav när det går sakta. Nu är hon starkare i formen och så länge man rider henne i en relativt låg och lång form så travar hon oavsett tempo, lyfter man formen töltar hon precis som många islandshästar, det är dock viktigt att hon är avslappnad i formen för så fort hon spänner sig eller förlorar balansen blir det tölt. det kan fortfarande vara lite klurigt att fatta galopp ur trav detta gör hon lättast från tölt, men vi jobbar på och är glada för de framsteg vi har gjort. '

Hoppas detta kan hjälpa dig, det är svårt att säga något konkret om man inte vet exakt hur din häst fungerar. :rofl:

Båbbe skrev:
Är tölten verkligen ren eller går hästen bara i mjuk grisepass?

en, vad jag vet, kunnig islandshästinstruktör red honom ett par gånger förra sommaren och stämplade honom som "töltmaskin".

----

grejen är, att jag är nog lite för lat för att lära mig om den, i min mening, klart suspekta islandshästridningen. ;) två helt nya gångarter, där jag egentligen inte riktigt vet ens i vilken ordning hästen sätter fötterna. det känns så främmande att söka hjälp av en islandshästtränare, som jag fruktar kommer vilja att jag rider med händerna i brösthöjd, i någon mystisk sadel och på en häst som mest ser ut att vilja springa bort från sin ryttare. jag är väl både fördomsfull och okunnig, men ändå..

Tican skrev:
grejen är, att jag är nog lite för lat för att lära mig om den, i min mening, klart suspekta islandshästridningen. ;) två helt nya gångarter, där jag egentligen inte riktigt vet ens i vilken ordning hästen sätter fötterna. det känns så främmande att söka hjälp av en islandshästtränare, som jag fruktar kommer vilja att jag rider med händerna i brösthöjd, i någon mystisk sadel och på en häst som mest ser ut att vilja springa bort från sin ryttare. jag är väl både fördomsfull och okunnig, men ändå..

Men om du nu är för lat så är det ju liite svårt att lösa problemet? Vad jag vet och har upptäckt så krävs det mycket tid, svett och tårar innan det kommer att funka. Men det är klart jag VILL verkligen lösa problemet mer än något annat. Men om man känner att man inte vill kanske det bara är att skita i det. Och om det ändå känns som ett problem att den inte travar rent och du fortfarande känner dig för lat att ta tag i problemet, ja då skulle jag sälja.

Ja du verkar vara både fördomsfull och okunnig ;)

Tican skrev:

Utan att sätta sig in i och lära sig om tölten, så har man en mycket liten möjlighet att klara ut de andra gångarterna.
En Islandshäst med trav som sin egen grundgångart fungera ju som en vanlig ponny om man vill.
Medan en naturtöltare eller en 5-gångare med ett mycket starkt passanlag blir en fråga för gångartsridning.

Men som en grundregel kan man ju säga att vanlig hederlig grund-dressyr alltid för det hela framåt.
Hästen med travproblem har en bukmuskulatur som inte är stark nog och då så åker näsan upp i vädret på hästen och hästen springer undan från arbetet.
Markarbete av den sort som man använder när man tränar en hopphäst är ofta mycket framgångsrikt.
Longering med schambon samt tömkörning likaså.

Nica2 skrev:
Just det, tömkörningn går inte, det hörde unghästtiden till enligt henne... Longering fungerar inte heller så bra, jag brukar ha henne i repgrimma ibland och försöker jobba med övergångar och liknande och bara en gång har kort trav fungerat under någon längre tid, annars springer hon mest med näsan i vädret och gör tjurrusningar, ingen idé att hålla på med anser jag.
Då så får du väl ta och träna på dessa saker då?
Tjurrusar gör hon för att hon inte förstår vad du vill eller inte klarar av att utföra det du begär för att kroppen inte är stark nog på de rätta ställena.

Lös problemet!
Förklara vad du vill och se till att hennes mag-gördel blir stark nog.
Arbeta i skritt tills att det fungerar.
Jag kan tänka mig att hon är stel och svag i sidorna och att det därför tar emot något oerhört att böja sig så som man skall göra vid longering.
Eller så gör hon voltstarter av sig själv.

En variant är ju att även hon tjur-rusar för att ni inte har ett klart ledarskap, och då så måste du ju lösa det problemet.

Du ber om råd för att lösa ett problem som inte löses på det sätt som du tror eller vill.
Det bästa är inte att trava omkring i detta läget, det gör henne bara styvare.
Utan uppmjukande arbete i skritt löser på sikt problemen.

Tican skrev:
det känns så främmande att söka hjälp av en islandshästtränare, som jag fruktar kommer vilja att jag rider med händerna i brösthöjd, i någon mystisk sadel och på en häst som mest ser ut att vilja springa bort från sin ryttare. jag är väl både fördomsfull och okunnig, men ändå..

Ja, nog är du fördomsfull och okunnig alltid. Det var det värsta jag hört på länge. Jag lovar, det finns ingen seriös islandshästtränare idag som ber dig rida på det viset.

Jag rekommenderar att du lånar en bok, tillåt mig föreslå:

9127353516.jpg

Rida islandshäst
Reynirs ridskola - om betydelsen av balans.

Där finner du mycket intressant läsning och även ritningar över hästens fotförflyttning i alla gångarter, även de orena såsom "passtölt" eller "travtölt" om jag minns rätt. Reynir tar upp vanliga problem och beskriver hur han skulle ha åtgärdat dem osv.

Mycket nöje!

Vilket otrevligt svar!
Jag försökte bara beskriva problemet och jag är inte ovillig att testa olika saker, men att sälja henne för att slippa problemet var det dummaste jag hört!

Har du sett min häst eller har du bara tänkt, aha en travare, de är stela och kan inte böja sig. Där har du fel i ditt antagande, hon är mycket mjuk, har inga problem att volta eller böja sig. Skrittarbetet går jättebra så det är dags att börja med traven.
Hon tappar helt enkelt takten och börjar tölta. Problemet är att jag inte riktigt känner det och då befäster jag ju tölten ist för traven.

JAG ska i vilket fall läsa boken Dolores rekommenderar, Tack!

Nica2 skrev:
Har du sett min häst eller har du bara tänkt, aha en travare, de är stela och kan inte böja sig.
Nej inte alls.
Utan jag har själv en Kallblodstravare hemma som tillhör min sambo.
Och honom håller vi på att utbilda i klassisk dressyr.
Det är en lång väg att gå och du försöker att gå genvägar.
Dessutom så dissade du råd om tömkörning och longering.
Två metoder som i alla fall jag anser är oumbärliga vid utbildning av en Kallblodstravare till ridhäst eller en häst med fler än 4 gångarter.
Det finns även de som anser att de är oumbärliga för att nå något som helst resultat i dressyr över huvud taget.

Där har du fel i ditt antagande, hon är mycket mjuk, har inga problem att volta eller böja sig. Skrittarbetet går jättebra så det är dags att börja med traven.
Okej, man om hon töltar så är hon inte färdig för traven.
Då så är hennes underlinje och maggördel fortfarande inte stark nog.
Vilket även "annars springer hon mest med näsan i vädret och gör tjurrusningar, " klart visar.

Hon tappar helt enkelt takten och börjar tölta. Problemet är att jag inte riktigt känner det och då befäster jag ju tölten ist för traven.
Man kan träna maggördeln i tölt också och ur den få traven att komma.
Om man rider en korrekt tölt i en korrekt takt med korrekt form under en övergångsperiod, så brukar hästen förr eller senare att trava.
Att däremot rida fortare för att hitta travtakten är bara förödande för träningen.
Forma först, takten sedan och först långt senare en ökad hastighet.

Att jag gärna skulle köpa ditt Kallblodssto beror på att jag har lång erfarenhet av 4- och 5-gångshästar och därför inte alls skulle ha de problem som du har med gångarterna och dessutom så har jag nu erfarenhet av att omskola just Kallblodstravare till Dressyrhäst, samt att jag har letat efter ett töltande Kallblodssto.
Och så skulle du kunna skaffa en häst med 3 gångarter så att du slipper problemet med en häst som töltar.

För mig så är inte tölt ett problem nämligen, det är en funktion som en riktigt bra häst skall ha.

Du ska inte förvänta dig att få till ett hbl trav.
En 5 gångare brukar ha mer orena gångarter då de har fler gångarter att hålla reda på, desstom har de ju vissa gångarter de är bättre å sämre på.

Har aldrig ridit en 5 gångare som ens skulle kunna vara i närheten av samma trav som en stor häst(inte sett en heller).
Det är en sak att se hästarna trava på tävlingar, de har mkt aktion osv, men dålig hållbarhet i traven, de flesta halv-slängtravar bara runt sina hästar å får dem att knycka i nacken så det ser bättre ut :smirk:

Ofta har inte en vanlig ryttare så lätt att få en 5 gångare i trav, de är ju vana vid hästar som ska kunna ta halvhalter i traven, å kunna travas i alla tempon, med bevarad trav.Medan 5 gångare är mer passtaktiga eller har benägenhet att vilja trava orent å ofta behöver lösare tygel å ofta lättare sits så att de ska ha lättare att få fram traven.

Troligen blir din häst för spänd när du atr i tyglarna, har du försökt att trava på långa tyglar?
Ibland får man börja med lättare sits å längre yglar för att sedan sätta sig mer djupt i sadeln å eftersom korta tyglarna så hästen lär sig att den inte ska gå mer åt tölt bara för att du har kortare tyglar.
Om hästen grisepassar brukar de flesta använda tyngdboots på frambenen.
I övningsfrågan får jag skriva samma som de andra, cavaletti å bommar, kär oxå lättar , om du vill koncentrera dig på traven, att skippa tölten ett tag osv.Man får känna efter å göra en avvägning där.

Min ena islandshäst har alltid sämre trav när jag varit å gångartskurs med henne,å eftersom jag tävlar lite dressyr så skippar jag tölten2-3 veckor inann en dressyr tävling så hon ska kunna arbeta å koncentrera sig på att få en renare å bättre trav.

Jag tränar klassisk dressyr för CD och JB och vi har skrittövat i över ett år innan vi ens börjat fundera på trav.
För CD har jag testat flera olika igångsättningssätt, men inget har fungerat riktigt bra. För JB har jag fått öka tempot mera och därmed få en jämnare förflyttning på diagonalerna, men i min ryggrad känns det inte bra, det är därför jag frågar här! Kan bom och hoppträning vara något? Jag hopptränade en del förra året för en instruktör som rider för TN och där det absolut inte är något forscerande, det var mycket tteam med lyfta hovar och olika avstånd och höjder, inget avancerat.

Jag vill alltså inte rida henne fortare för jag tror det skadar mer än vad det stärker.

Jag har inte longerat sedan förra året så det är möjligt att det går bättre nu, ska se till att åka på tömkörningskurs, för jag har inte de kunskaper som krävs.

Vi ska på ledarskapsläger i 5 dagar nu i Juli. Inte vet jag men inte upplever jag det som ett ledarskapsproblem att hon inte kan trava långsamt?

Jag vill inte alls gå några genvägar, men jag vill lära min häst trava på ett behagligt sätt och jag vill lära mer om tölten.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 919
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 984
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Har nyss börjat hjälpa en vän med hennes islandshäst valack som har det uddaste rörelsemönstret i bakbenen jag någonsing sett hos en...
2
Svar
26
· Visningar
6 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka