Trasigt täcke.

BernT

Trådstartare
Idag när jag kom till stallet såg jag att en annan häst hade ett utav min hästs regntäcken.
Ägaren till den hästen kom samtidigt som jag så hon gick ut och tog av det (för det var morgonpasset som hade satt på fel täcke på fel häst).
Då såg vi att täckets spännen inte var ordentligt spända, bensnörena hängde och självklart hade hästen trampat på dem.
När vi kom in såg jag att täcket är sönder i innertyget. Det har dragits sönder när hästen trampat på bensnöret.
Det är en lååång reva på ca 15-20 cm.
Jag är rätt sur, självklart INTE på hästens ägare, det var inte hon som tog täcket så det är inte hennes fel att hennes häst hade sönder det.
Jag vill inte laga det, för man måste laga det med maskin = stygn och det kommer läcka. Plus att jag vill inte ha ett täcke med en ful jävla lagning som inte min häst orsakat.
Laga för hand går inte.
Så vad gör man? Kräver morgonpasset på ett nytt täcke? Isåfall får de ju det gamla och kan göra vad de vill med det, jag vill inte ha det.
Täcket var inte jättedyrt, 900 kr, men ändå.

Sv: Trasigt täcke.

om det bara är innertyget som är trasigt så är det ju ingen större fara. Det är oftast ganska lätt åtgärdat. Dessutom så syns det ju inte på insidan.

Fast täcket är så trasigt att ska man kunna laga det så måste man sy rakt igenom = man syr även på utsidan och det är asfult och kommer läcka. Och eftersom det är ett regntäcke så är det ju opraktiskt.
Hade det vart min häst som gjort det hade jag inte brytt mig. Men nu har en annan häst pga några personers slarv pajat MITT täcke.
Det tycker inte jag är särskilt kul. Jag ska inte behöva ha ett täcke med en ful lagning pga någon annan.
Som sagt, jag vill inte ha ett trasigt täcke.

Jag tycker att trasiga täcken är ngt man får räkna med när man har hästarna ihop med varandra. Tål man inte det få man ha hästen själv.

Att den som lagt på täcket missat bensnörena var ju dumt, men lätt att missa. Bensnören är ett gissel, bättre att ta bort då de enligt mig inte gör någon som helst nytta.

Täcket var ju inte speciellt dyrt, köp ett nytt om du inte vill laga.

öhh hästarna gick inte ihop?
Min häst går själv och det gjorde den hästen med.
Personen lade ju på MITT täcke på en annan häst, som sen förstörde det.
Skulle jag gjort samma hade det blivit ett himla liv (med all rätt, jag hade ersatt det mot att jag fick det trasiga, för jag tycker inte att man ska få ett nytt och samtidigt ha kvar det gamla..).
Jag vill ha bensnören på mina täcken och det funkar på min häst. Som det här täcket är till.
Jag tror knappast att du hade velat fått ett av dina täcken förstört av en annan häst som inte skulle haft det på sig från första början?

Jag förstår att du är irriterad, det hade jag också blivit...
Jag hade velat ha ersättning! Och hade jag orsakat att ditt täcke gick sönder hade jag inte kunnat med att INTE ersätta det. Tycker det hör till vanligt folkvett :p
Visst att det var ett misstag men du ska ju inte behöva ta smällen av någon annans misstag? Det räcker med att ta smällen av sina egna :p

Ju mer jag tänker på det desto surare blir jag :p
Men jag ska prata med de skyldiga imorgon.
Precis, hade min häst haft sönder det själv hade jag ju såklart lagat det/slängt det och köpt nytt men eftersom det var en annan nu så är jag ju lite sur.
Känner på mig att jag kommer få svaret '' men vad hade du gjort om din häst själv hade haft sönder det då ''. Suck.

En enkel fråga bara, om det bara är trasigt på insidan varför måste man då sy igenom? även om det är en jättestor reva så går det ju att laga utan att använda maskin om det bara är i innerfodret.
Men jag förstår att du är sur, det hade jag också blivit. Jag tycker att du ska prata med den som "gjorde misstaget". Personen kanske erbjuder dig ett nytt själv, annars får du väl säga det!

Ja fy vad irriterande. Vad säger h*n som tog morgonpasset? Är h*n medveten om misstaget? Nästa gång ni ses så ta upp det. Jag skulle också velat ha någon form av ersättning. Visst, 900 kanske inte folk tycker är mycket, men det är ju inget man vill lägga på nytt täcke om det inte hade behövts.

Aha, missuppfattade ditt inlägg.

Svår sits, risken är att du skapar "bråk" om du kräver ett nytt täcke av den personen..

Det går inte att laga så.
Man måste sy med maskin, och eftersom det är ett ofodrat regntäcke (dvs ett skal typ) så går det rakt igenom.
Sen så är det ju så att jag vill inte ha ett täcke med lagning. Det är inte min häst som orsakat det så därför tycker inte jag att jag ska behöva få ett täcke med en ful lagning (nej det går inte att göra snyggt).
Det är ju samma sak om jag skulle låna någons bil och sen råka repa hela sidan av den och sen säga typ '' nää det var ju synd, men du kan väl fixa det själv? ''-

Jo jag vet. Det är därför det känns sådär. :/
Jag har köpt nya vintertäcken inför vintern, och det gick på nästan 6500 kr så jag har verkligen inte råd att lägga ut pengarna på ett nytt täcke förrens nästa månad.
Och jag vet att det sticker i ögonen på vissa att jag köpt nya täcken och sen skulle vilja bli ersatt för det trasiga (ja jag står i ett avundsjukt stall).

Måste bara fråga om ditt täcke är märkt? Om det hängde på rätt plats? Om svaret är nej på någon av frågorna så tycker jag inte att du kan kräva något av den som har satt på fel täcke. Annars så hade jag nog varit för "feg" för att kräva att någon skulle ersätta det, även om jag nog tyckt att det hade varit trevligt om någon gjort bort sig.

Tycker att du ska prata med den som la på täcket fel. Antingen ett nytt täcke eller betala lagning.

För det går faktiskt att laga bara i innertyget. *vet* :p Har ett tjockt utetäcke med hals som min häst lyckades ha sönder innertyget på, jag tog med det till en som tvättar och lagar och frågade om hon kunde laga så att det inte syntes. Det var inga som helst problem, hon sprättade upp kantbandet, lagade innertyget och sydde fast kantbandet igen. Syns inte att det är lagat överhuvudtaget! :bow:

Aha, då förstår jag, trodde det var ett sånt regntäcke med bara du vet som bomulls eller nätfoder fast inte foder, haha om du fattar.

Men du måste nog prata med den som la fel då och höra. Det spelar ju ingen roll att du köpt flera nya täcken, ditt är förstört och det satt inte på din häst och var inte ditt fel.
Men hur tusan kan man ta fel täcke, har ni dem inte på boxdörren?

Så länge det finns noggranna anvisningar vilket täcke din häst ska ha och det hänger lättillgängligt utanför din hästs box så skulle jag också blivit irrriterad.
Annars skulle jag lagt skulden på mig själv för dålig/oklar skyltning på boxdörren och ifall täcket hängde någon annanstans så det blev missförstånd därför.
En morgonfodring ska gå smidigt och man ska inte behöva springa runt och pussla ihop täcken ifall rätt täcke inte finns utanför hästens box.
Förstår öht inte riktigt hur man kan blanda ihop hästars täcken om de hänger utanför boxen. :confused:
Prata med morgonfodraren så går det säkert att lösa. Hon lär ju kunna sälja ditt täcke begagnat för iaf 600:- så det behöver inte bli så dyrt för henne.

Täcket hängde i torkrummet eftersom det var blött dagen innan, så gör vi alltid och det vet alla.
Min häst är den enda som har ett sånt täcke och det står hans namn i tusch på täcket i bogen.
När man har morgonen händer det att man får gå och hämta täcken i torkrummet, vilket alla är medvetna om och det har aldrig krånglat förut.
Eller nån gång har det väl hänt att någon fått fel täcke, men detta var första gången ngt gick sönder.

Håller med Kratus: Ta täcket till någon som lagar, de brukar vara galet duktiga. :) Går att få snyggt, även om man inte kan göra det själv.

Eftersom det var rent SLARV som orsakat skadorna på täcket hade jag definitivt krävt att de som slarvat köpt nytt. Att en annan häst hade det spelar ju inte så stor roll kanske, det är slarvet som orsakat skadan.

F ö hade jag blivit rätt förbannad för att de slarvat så (även om det inte orsakat trasiga täcken). Det är bara ren tur att slarvet inte orsakade skadade hästar.

sitter lite i samma sits, jag hade häst inackorderad i stall tills i somras, skadade ryggen rätt rejält så kunde bara ta någon sak med mig hem varje gång,(lätta saker) och bara för att jag inte kunde ta allt på en gång så tyckte tydligen två tjejer i stallet att det är helt okej att ta MINA saker då eftersom jag ändå inte kan bära ut dem till min bil o ta hem dem, vad gjorde de? jo klippte sönder mina täcken o använde på egna hästar + gjort slut på allt mitt spån o tagit en del annat :mad::confused: inte ens frågat om det är ok att låna :eek::mad: är så arg, vad ska man göra??

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 116
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat