Trasig utrustning

miiiiiiia

Trådstartare
Jag är osäker på när man ska be om nytt om någon har sönder ens saker, därför tänkte jag att vi kanske kunde diskutera det här. Rent allmänt och faktiska fall!

Tex. Imorse när jag kom till stallet stöd det på tavlan att en person fått klippa sönder mitt smhn hönät eftersom deras häst fastnat i det, det fattar jag. Men sedan står det att dom hjälper mig att laga det...jag har testa, det funkar inte, hästen pillar upp det, det var därför jag köpte detta då de ska hålla -vilket det gjort!! Hästägare Vet att dras häst våler på och slår å har sig, flyttar man inte saker som han riskerar att fastna i?

Hur ska man tänka?

Sv: Trasig utrustning

Det behövs lite mer bakgrunds info, befann sig hästen som tog sönder ditt hönät på allmän plats i stallet, eller hade de exempelvis lånat din box? Om du förvarar/sätter upp ett hönät så någon annan häst kan komma åt att fastna är det i mina ögon ditt ansvar ( lite beroende på situationen (om hönätet är uppsatt på ett olämpligt ställe) är det rimligt att kräva dig på eventuell veterinärkostnadér). Har någon lånat din box, och det är din egen där ingen annan har något att göra är den som lånar ansvarig.

Om jag lånar något eller min häst har sönder saker som tillhör andra så ersätter jag det förstås. Det är en självklarhet tycker jag. Om det går att laga så att ägaren är nöjd så kan det ju också funka, men går det inte att laga på ett tillfredställande sätt får man köpa nytt.

I ditt fall beror det på situationen. Var satt hönätet? Tex: Satt det i hagen där det går flera hästar så är det ditt ansvar som hängt det där. Satt det i din box som någon lånat så är det den som lånat som är ansvarig. Så tycker jag.

Ja som de andra säger så beror det ju på vart hönätet satt. Om de skulle låna din box så får de ju själva se till att deras häst inte kan ha sönder något.
En i mitt stall hängde en ponnyputa på min hästs boxdörr, när min häst stod i boxen. Sadeln ramlade ner i boxen och min häst trampade på den. Då får de skylla sig själva tycker jag, jag blev mest arg att de var så oansvariga att de hängde upp sin sadel så min häst kom åt den, tänk om han hade fastnat i stiglädrena eller vad som helst och fått panik? Tur att det bara var sadeln som gick sönder.

Tack för alla svar! Självklart är det olika från "fall till fall", alltid kul att diskutera!!

Hönätet hängde på utsidan av boxen som det alltid gör innan hästarna får mat.

Personligen tycker jag väl att man inte förvarar saker så att hästar kan fastna i det. Att låta grejor hänga i stallgången inbjuder verkligen till olyckor. Be om ett utrymme där t.ex. hönät kan förvaras tills det ska serveras. I mitt stall är det förbjudet att ha saker i stallgången eftersom hästarna binds upp där vid hovslagarbesök och liknande...

Tack för alla svar! Självklart är det olika från "fall till fall", alltid kul att diskutera!!

Hönätet hängde på utsidan av boxen som det alltid gör innan hästarna får mat.

Då anser jag att det är ditt ansvar, åtminstone så länge det inte är förbjudet med hästar i gången. Det är bara att utgå från att hästar som går förbi eller vistas i gången försöker komma åt hönätet och det kan gå sönder. Det låter som ett system som kan vara potentiellt farligt för hästarna.

Vi har bara detta ställe där vi kan ha saker som sånt här, hästarna står där också... Själv flyttar jag på saker som står "i vägen" alternativt ställer min häst där det inte redan står saker... Det är svårt sånt här ska se hur stort det är nu när jag kommer ner..

Vi har bara detta ställe där vi kan ha saker som sånt här, hästarna står där också... Själv flyttar jag på saker som står "i vägen" alternativt ställer min häst där det inte redan står saker... Det är svårt sånt här ska se hur stort det är nu när jag kommer ner..

En tråkig situation, men du kan inte direkt klandra hästägaren flör att ha haft hästen i gången. Jag antar att det är tillåtet.

Om hönätet måste hänga i gången kan du ju sy en tygpåse till det som du kan dra över hönätet när det hänger i gången (antar att du har hö i det så att du inte kan vika ihop det och lägga undan det). På så sätt skyddar du ju maskorna och om en häst skulle börja veva och slå till hönätet kommer den ha betydligt svårare att fastna pga den skyddande tygpåsen.

Just det där tycker jag är en svår fråga. I min värld har man inte saker hästar kan fastna i där hästen kan råka komma åt. Å andra sidan hade jag själv om jag vet att folk ändå försvarar sånt löst haft en jävla uppsikt på min häst just för att slippa skador på hästen.

Och skulle jag ha sönder någons saker hade jag givetvis erbjudit mig köpa nytt. Även om det är något som är placerat vad som i min värld är galet.

Jag har råkat ut för folk som haft sönder saker och inte ens bett om ursäkt. Någon avfärdade sitt slarv med: "Du vet ju att jag är klantig" och skratta bort det.
Oavsett kan man faktiskt allra minst visa sig ångerfull och be om ursäkt.
Att visa på sån attityd gör mig inte villig att själv köpa nya saker för att någon annan klantar sig.

Nu mer lånar jag bara ut saker till människor som jag vet bryr sig om värdet på andras saker och skulle ersätta om de har sönder någonting.
En olycka kan hända. Men jag ersätter iaf alltid själv då.
Nu har jag tom haft min ena Amerigo-sadel utlånad i ca 10 månader. Den har varit med på clinics, ridits i inne och ute. Men det par som lånat den vet jag skulle batalat om de förstörde någonting. Och de övertalade mig också till att få betalt för låne-tiden efteråt. Såna lånar jag gärna ut till igen!

Är rutinerna som så att bla hönät brukar hänga i stallgången så tycker jag faktiskt att din stallkamrat ska ersätta det med ett annat helt.

Generellt tycker jag att förstör ngn mina saker får de faktiskt ersätta dem också.
Precis som att jag får lov att ersätta om något går sönder oavsett om det är olycka eller klanteri som är orsaken.

Om man har ställt sig i ett stall där det är rörigt och mycket saker i stallgången får man vara beredd på att olyckor händer och då få ersätta det eller städa undan innan man tar in hästen.

Vill man inte göra det får man väl ställa sig i ett stall där man inte har förvaring i stallgången.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Ridinglady
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31