Trasig kyl/frys

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wille: även om 1000kr är mycket så tjänar du ju in på det genom att slippa köra den trasiga kylfrysen till återvinningen (=slipper den bensinkostnaden) och du slipper slita ut dig själv genom att själv behöva fixa allt.

Delsnslipperbdu behöva köpa en ny kärra för att kunna köra kylskåp med när den du har duger till sitt huvudsakliga syfte (köra ved). Och så slipper du kostnaden för att köra dit och hämta den.

Om man jämför så kanske du bara får lägga ut 500kr för att få den inburen osv om du jämför det med att behöva köpa ny vagn och bränsleförbrukning.
Det kostar 1300 att få in kylfrysen på plats och den gamla bortforslad. Jag tycker det är ockerpris för något som tar max 10 minuter.
Den bistra sanningen är väl helt enkelt att du lever över dina tillgångar? Du har egentligen inte råd att bo som du gör, eftersom det kostar rätt mycket när saker går sönder.

Jag kommer ihåg diskussionerna när du stod i begrepp att möjligen köpa hus, och dessa farhågor dök upp redan då. Att det är tungt att rådda fastighet själv, särskilt eftersom livet har en tendens att bjuda på överraskningar som sjukdom, renoveringsbehov och tappade sugar.
En hyreslägenhet kostar mycket mer än vad det kostar att bo här. Jag har inte råd med en hyreslägenhet.
Fast installation kanske du klarar av själv? Det är ju bara att stoppa in sladden?
Ja, men den ska ju baxas från hallen till köket först och det blir ju svårt utan pirra.

Det kostar 1300 att få in kylfrysen på plats och den gamla bortforslad. Jag tycker det är ockerpris för något som tar max 10 minuter.

En hyreslägenhet kostar mycket mer än vad det kostar att bo här. Jag har inte råd med en hyreslägenhet.

Ja, men den ska ju baxas från hallen till köket först och det blir ju svårt utan pirra.
Varför? Det brukar ju sitta hjul på dom. Jag flyttar lätt våra frys med mat i.

Ockerpris eller inte, det är vad det kostar. Räkna in det i totalpriset som @Malibu_Stacy sa. Kyl-frys ska dessutom baxas uppför yttertrappen om du har någon. Känns som ett jobb för minst två personer. Plus över eventuell tröskel. Sedan släpa ut den gamla, nerför eventuell trapp, upp på släpkärran. Ner från släpkärran vid återvinningen och slänga den.

Känns inte som ett ockerpris

Behåll det som du har det nu då.

Att köpa nya saker som går sönder och underhållning ingår i boendekostnader. Ny kyl/frys ingår alltså i boendekostnader.

Prova göra det själv på tio minuter. Ta in den, packa upp, installera, plocka ihop skräpet, ta ut den gamla, lasta på, kör till tippen, lasta av.

Du är snabb, du.

Det tog definitivt mer än tio min när han bytte min kyl/frys... nu är ju det sas inbakat i priset när man handlar hos lokala järnhandeln men jag hade glatt betalat en extra slant för att slippa bråka själv med det.

Men nu resonerar du inte logiskt, det tar betydligt längre tid än 10 min att köra hem den nya kylen till dig, bära ut den gamla, bära in den nya, installera, justera in höjden och se att allt fungerar. Packa ihop emballaget och köra till tippen, sortera avfallet. Dessutom behöver firman betala en avgift för att lämna på tippen. Så lön för 1-2 personer, fraktkostnader, avgift för att lämna avfall. De går antagligen back på det hela men gör det som en del av servicen.

Ja, vi ska ju inte unna tjänstehjonen betalt för bensin, bil och vettig timpeng. Det kan de göra för glädjen och en kopp kaffe.

Provocerande.
Leveransen är gratis och ingår alltså i priset för kylfrysen. Det går inte åt varken bensin eller bil för att frakta den från tomtgränsen till huset. Det är 10 meter från tomtgränsen till min yttertrapp som är 1 och ett halvt steg. Jag kan ordna med ramp för dessa steg. Sen är det två trösklar för att komma in i hallen. Från hallen till kylskåpets plats är det 11 steg. Så vad är det som tar sån tid att det kostar 1300 kronor?

Leveransen är gratis och ingår alltså i priset för kylfrysen. Det går inte åt varken bensin eller bil för att frakta den från tomtgränsen till huset. Det är 10 meter från tomtgränsen till min yttertrapp som är 1 och ett halvt steg. Jag kan ordna med ramp för dessa steg. Sen är det två trösklar för att komma in i hallen. Från hallen till kylskåpets plats är det 11 steg. Så vad är det som tar sån tid att det kostar 1300 kronor?

Ungefär det du inte vill betala för själv, d v s pirra, handkraft, tid och besvär.

Det kokar ner till: gör det själv eller betala andra för att göra det.

Leveransen är inte gratis men inbakat i priset.

Men nu resonerar du inte logiskt, det tar betydligt längre tid än 10 min att köra hem den nya kylen till dig, bära ut den gamla, bära in den nya, installera, justera in höjden och se att allt fungerar. Packa ihop emballaget och köra till tippen, sortera avfallet. Dessutom behöver firman betala en avgift för att lämna på tippen. Så lön för 1-2 personer, fraktkostnader, avgift för att lämna avfall. De går antagligen back på det hela men gör det som en del av servicen.
Du tänker fel. Frakten är inte inkluderad i de 1300 kronorna.

Med kostnaden för avlopp, byte av vitvaror, eventuella kommande byte av tak, fönster beroende på hur länge du bor kvar m.m är det inte nödvändigtvis billigare att bo i hus än i lägenhet om man slår ut kostnaderna över tid. Men det finns ju andra positiva saker med att bo i hus, och huruvida det är bäst att bo kvar eller flytta är en framtida fråga. Just nu behöver du bara bestämma dig för hur du ska göra med kylen.

Om du inte vill betala för att lösa problemet och inte heller kan lösa det själv så kan du ju köra på det tredje alternativet, att fortsätta att använda reservkylen och jordkällaren. Men beroende på om det räcker i volym och hur gammalt det är så kan det ju vara att bara skjuta på problemet också. Jag antar att du egentligen behöver en ny kyl eftersom du startade processen från början.

Sen ska det gamla kylskåpet ut, det nya ska ställas på plats och ställas i våg, emballage ska tas om hand, det gamla kylskåpet ska köras på tippen tillsammans med emballaget och där är det som sagt en avgift för företag.

Firman vet inte hur det ser ut. Du skulle kanske behöva få upp den för fyra trappor utan hiss. De har satt ett fast pris, det blir lika för alla.

När vi beställde nytt kök betalade vi extra för att få det inburet. Har ingen aning om vad vi betalade, men sjukt värt det.

Funkar din nuvarande pirra för detta?

Hur långt är det från dig till Återvinningscentralen? Hur lång tid tar det för dig att lasta upp den gamla kylen plus emballage, köra till Återvinningen och där lasta av kylen på platsen för gamla kylskåp, plasten i containern för plast och pappen i containern för papp?

Ingår bortforslingen också i leveranspriset? brukar inte vara så. Man brukar få betala för att den gamla tvättmaskinen ska till återvinning.

Med kostnaden för avlopp, byte av vitvaror, eventuella kommande byte av tak, fönster beroende på hur länge du bor kvar m.m är det inte nödvändigtvis billigare att bo i hus än i lägenhet om man slår ut kostnaderna över tid. Men det finns ju andra positiva saker med att bo i hus, och huruvida det är bäst att bo kvar eller flytta är en framtida fråga. Just nu behöver du bara bestämma dig för hur du ska göra med kylen.

Om du inte vill betala för att lösa problemet och inte heller kan lösa det själv så kan du ju köra på det tredje alternativet, att fortsätta att använda reservkylen och jordkällaren. Men beroende på om det räcker i volym och hur gammalt det är så kan det ju vara att bara skjuta på problemet också. Jag antar att du egentligen behöver en ny kyl eftersom du startade processen från början.
Reservkylskåpet är knappt använt tidigare och bör alltså hålla i många år, men det är så förbenat litet.

Bifogade filer

• IMG_20210606_114242_186.webp
    IMG_20210606_114242_186.webp
    124 KB · Visningar: 21
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 776
Hemmet Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp! När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 607
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar