Jag har ingenstans skrivit att man inte skall verka strålen eller att jag är expert, så sluta lägga ord i munnen på andra för du har någon dålig dag eller vad som har gjort att du gjort igång på någon slags framfart här.Har du någon erfarenhet av att verka barfotahästar?
För det första så är det inte direkt lätt att "dra av", man skär med kniven.
För det andra så bor vi i ett klimat där det blir väldigt lite nötning på hovvägg och stråle från underlaget (gräs, lera och snö). Man får ta sig ut på grusvägarna och nöta mil om man ska få till samma förutsättningar som de som bor i torra och varma län i USA.
Vi har också många kallblod och kallblodskorsningar som ofta har en hysterisk tillväxt på strålen.
Därför är det helt olämpligt att komma med generella påståenden som att "man ska inte verka strålen på en barfotahäst".
Ett sådant tips kan vara direkt skadligt för många av våra svenska hästar.
Strålen ska verkas lagom mycket, är ett lämpligare svenskt råd.
Och hänger strålen fritt i luften när hästen står i hagen efter en normal verkning så har man nog lämnat nån centimeter vägg för mycket,och då är strålen minsta problemet...
Herregud, om du skall hålla på så, så kommer jag inte svara dig något mer här i tråden. Snacka om en strawman argument.
"om man skall ha barfota så skall strålen lämnas i frid mest möjligt" va det jag skrev, som även finns i citat i det du citerade.
Vilket du själv även skrev här "Gammalt, övervuxet och dött måste bort, annars blir det bara röta. Men en del hovslagare tar massa frisk vävnad också bara för att det ska bli snyggt, och det är ju inte så lämpligt på barfotahäst."
vilket är precis det jag menade, men orkar inte om man skall starta en diskussion över exakt inget, bara för att.