Trar tänderna mot väggen.

Inka-90

Trådstartare
Nu hehöver jag hjälp och ideér från er bukare.
Min ena häst har börjat skrapa tänderna mot väggen.
jag har hörnkrubbor, o han ställer sig med baken mot väggen och lutar/trycker sig mot krubban, krubban sitter uppe vid hans lår ungefär.
Där står han o trycker baken o så slår han med huvudet och ibland skrapar han tänderna mot väggen när han vevar med huvudet.

Han började med detta mellandagarna när de va så kallt ute (-22 hade vi en natt), då fick hästarna stå inne lite längre än vanligt.
Jag vet att han har gjort såhäär hos förra ägaren innan jag köpte honom, hans framtänder var skrapade.
men han har aldrig gjort så hos mig förut, har haft honom nästan 3år nu.

Så jag började fundera på vad som var fel, varför han gör såhär.
först tänkte ja att han kanske tyckte de va tråkigt o va inne så mycke, men han fortsätter ju..
och så blev ja orolig att han hade kolik känningar då han även skrapade med framhovarna då, så jag vakade över honom och gjorde vad ja kunde för att motverka kolik, och det blev aldrig nått av det.
någon vecka efter så hade han löst bajs som luktade fränt.
det hade han några dagar sen blev bajset normalt igen.

Nu är han normal som han brukar förutom att han trycker baken och skrapar tänderna, vad tror ni att det kan va för fel på honom?
har ni haft nån häst som gjort så?

Sv: Trar tänderna mot väggen.

Låter som något stereotypt beteende.. vad har han för strö? Lite god halm att tugga på kanske skulle hjälpa?
Har du avmaskat/träckprovat i höst?

som sagt, det låter helt klart som en typ av stereotypt beteende. sånt beteende kommer sig av att hästen inte fått sina basala behov tillfredsställda, och utvecklar ett beteende för att kunna hantera situationen, som då kallas för stereotypt beteende, till denna kategori hör bland annat krubbbitning, luftsnappning och vävning, men det kan även ta sig uttryck i andra liknande beteende, så som du beskriver.

Om hästen gjort det tidigare i livet så kan beteendet väckas till liv igen även om det blivit bättre ngra år.
Hur stora är dina boxar? Hur mycket står hästarna inne? står de på halm eller annat strö? Hur mycket aktiveras hästen? finns det ngra stressmoment den reagerar på, så som fodring, in och uttag av andra hästar osv?

Nästan helt säker på att det är ett stereotypt beteende. Han är missnöjd med någonting, kan man säga. Det svåra är att klura ut vad.

Vi hade en häst i gamla stallet som gjorde precis så, stod och gungade mot krubban och skrapade tänderna mot väggen. Hon mådde psykiskt dåligt, pga dålig hantering. Hon reds nästan enbart i paddock, fick ta rätt mycket skit och efter mycket om och men gjordes en veterinärundersökning; spatt och kotledsinflammation båda fram.
Det var inte skadorna i sig som utlöste stereotypen, utan frustrationen över att inte kunna göra något åt smärtan. Beteendet upphörde inte heller enbart med smärtstillande, det tog lång tid innan hon blev mer som sig själv igen. Hon står vad jag vet fortfarande och gungar mot krubban när maten är slut, och om något irriterar henne drar hon tänderna mot väggen...

Det gäller att komma på vad som kan vara utlösande för just din häst. Att du vet när det började är en bra början. Jag skulle fortsätta med att svara på mackans frågor:
Hur stora är dina boxar? Hur mycket står hästarna inne? står de på halm eller annat strö? Hur mycket aktiveras hästen? finns det ngra stressmoment den reagerar på, så som fodring, in och uttag av andra hästar osv?

Har hästen en gång hamnat i en stereotyp är det lätt att de tar till den igen, nästa gång de hamnar i en stressande situation. Det är jättesvårt att säga exakt vad som utlöser beteendet, och det är väldigt lätt att vara efterklok..

min gammling kan skrapa med tänderna i väggen när han är missnöjd över något. tex att maten inte kommer tillräckligt snabbt, han vill gå ut eller om han tycker han får för lite uppmärksamhet. händer dock inten särskilt ofta eftersom han behandlas som en kung. ;p

men jag tror din häst vill säga dig något. vad det är kan bara du förstå, genom att studera hästen och tänka igenom vad det kan vara som den ogillar. ont, elaka kompisar, hungrig, uttråkad etc.

Tack för alla svar!
ja nått är han missnöjd över, men jag vet ju inte vad..
börjar med att besvara era frågor.
Hur stora är dina boxar? boxarna är 3,5*3,5m.
Hur mycket står hästarna inne? Hästarna går in runt 19 på kvällen och ut 04.30 innan jag åker till jobbet.
står de på halm eller annat strö? De står på halm, han har mycke halm i boxen, är det för lite så sparkar han ut allt hö o ställer sig på.
Hur mycket aktiveras hästen? Tyvärr så har han stått en hel del pga olika anledningar men han rids ca 1-2ggr/vecka just nu.
finns det ngra stressmoment den reagerar på, så som fodring, in och uttag av andra hästar osv? inte vad jag mäker han är väldigt cool i alla lägen. Jag lägger alltid in all mat innan jag tar in dem för att undvika stress vid fodring.
Träckprov? Jag funderad även över mask så jag skickade ett träckrov och fick svar idag, han hade 0 på allt.

Senast ändrad:

Jag kan berätta lite mer om hästan.

Det är ett fullblod, han har gått löp, jag hämtade honom på täby.
han har haft lite problem..
3dagar efter att han kom hem till mig fick han kolik och förstoppning så jag fick köra honom till strömsholm, där han fick stå kvar för behandling 5 dygn.
Han är svårfödd och föll ur totalt när han stod där på dropp, det var skelett med päls på när han kom hem.
Så då gick all enerigi till o försöka få upp honom i vikt, vilket inte e så enkelt på en häst som inte orkar tugga i sig så mycke han behöver.

Sen så han han ganska dåliga hovar, väldigt platta o spricker sönder samt att de växer långsamt. så han är väldigt ömfotad fram, måste ha sulor för att kunna gå på väg.
för ca 1 år sen så började jag fundera om nått va fel i hovarna varför han inte blev bättre så jag åkte till klinik för röntgen av hovarna, då visade det att han hade inflammation i hovväggen båda fram, han behandlades för det och skos nu med specialskor, skor fortfarande på klinik va 6e vecka.

Så det har varit ganska mycke annat innan ridningen kunde komma igång.
nu är han på gång och är med på dressyrträningarna o blir duktigare och duktigare för varje gång, han tycker de e jättekul!

Men nu har han stått sen jul..
först hade jag så mycket att göra i jobbade mycke så jag hann inte, sen blev de så kallt o då ville jag inte rida dem.
sen så lyckades han ha sönder sina sulor, så jag tog en kviv och försökte skära bort de flikar som blev. 1 vecka senare fick vi komma till hovis o få nya skor, då var det dags för vacc, då stod han ett par dagar för det.
och när jag skulle ta in honom o åka till ridhuset efter vacc så hade han ett stort balltramp, det var djupt och stort, så vi var faktiskt till kliniken o veterinären skar bort fliken o dömde det på var, o de har fortfarande inte läkt o ja vill inte rida innan det är bra.

Så vad tror ni, han han göra såhär för att han står?
han tycker ju att de e så roligt o rida o nu när han äntligen har kommit igång, är han ledsen för att han står igen o saknar ridningen?

det tar tid för ett fullblod som gått löp och presterat på max att landa.
om den dessutom hade detta stereotypa beteende med sig som du skriver, så är det ett uttryck på tidigare behov som ej blivit tillfredställda, se de beskrivningar på stereotypt beteende som folk givit dig i tråden, eller gör en sökning!

ja, helt klart är han missnöjd med situationen. Kan bero på understimulans - eller problem med fötterna (smärta han inte kan hantera/komma ifrån).

hur mycket går han ute i hage och vad står han på i boxen, det vill jag fortfarande veta.

jag tror det är en mkt stor chans att den är understimulerad och ej får utlopp för den energi den behöver göra av med, alternativt har ont från hovarna.

hästarna går in ca 19.00 och ut 04.30 innan jag åker till jobbet, de har en stor kuperad hage (ca 10hk).
han står på halm och har fri tillgång på hö.

ska försöka komma igång med ridningen så fort som möjligt o se om det blir bättre.
annars får vi väl göra en riktig undersökning o se om han har ont nån stans.
hans tänder är kollade för ca 3 mån sen.

Tack alla för hjälpen, jag vet inte vad som gjorde att han började dra tänderna väggen och trycka upp baken mot krubban.
Men han har slutat med det nu.

Jag började med och motionera honom igen, sen så funderade vi lite, och innan vi flyttade så hade hans boxdörr inget galler, och han stod alltid med huvudet utanför, han stod o sov så.

Men nu i nya stallet så är dörrarna hela, med galler, så vi har gjort om gallret i hans dörr så han kan sticka ut huvudet och då har han slutat dra tänderna mot väggen!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 889
Senast: ako
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 359
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur