Tränsproblem....

Tiili

Trådstartare
Jag har ett fullblod med väldigt litet huvud. Hon har stl cob men behöver ponny i nosgrimman. Det är inte så kul å alltid behöva köpa två träns för att det ska passa :(...nån som vet något märke som är väldigt små i storlekarna eller så??

nupp men däremot så brukar en del affärerer sälja nosgrimmor för sig, eftersom att det är bra för hästen att variera sig när det gäller både nosgrimmor och bett, och man brukar inte direkt behöva köpa ett helt nytt träns för att man vill ha en till nosgrimma med mera...

Det varierar ju alltid mellan storlekarna.
På mitt Kingstonträns t.ex är pannbandet perfekt, men nosgrimman är jättestor...

Mitt tips är att du tar hästens mått över pannan och runt nosen, och så mäter du tränsen i affären. Annars brukar nosgrimmor säljas separat också. :)

jo, fast jag hade ju tyckt att det nångång vart kul å köpa ett komplett träns där pannband å nosgrimma matchar varandra. och då blir det ju tyvärr att man måste köpa ett cob å ett ponny :mad:å det blir så himskans dyrt oxå.

har liknande problem *suck*
inget roligt alls
min drar cob i allt förutom pannbandet där måste han ha full
(bredpannad arab :D)
jag har köpt pannband och bytt ut på mina 5 träns.

mvh/Arabizar

har ett liknande problem, fast pannbanden är för stora *suck* visst, d är inte såå hemskt å köpa nytt pannband, men d blri dyrt i längden, så jag förstår dej..
och mitt råd är som en annan skrev, mät hästen över pannan och nosen och mät tränsen i affären, och, de brukar ju sälja nosgrimmor löst :)

Jag har också samma problem men jag brukar lämna in min träns till en sadelmakare i närheten och tala om hur många cm jag vill ha bort på dom olika delarna. Nu ska jag snart gå en läderkurs och då kommer jag att kunna sy om själv sen :idea:

Om din häst har stl Full på tränsen så kan ju du och Arabizar köpa varsitt träns och sedan byta pannband med varann :idea:

jag vet att det finns vissa affärer som säljer alla delar "löst" där du alltså kan plocka ihop tränset helt själv, med alla de olika storlekar du behöver.. :idea:

du kan i de flesta ridsportbutikerna plocka ihop ett eget träns. cob nackstycke, ponny nosgrimma, full-tyglar och liknande :bump:

Det är inte lätt när det blir sädär. Du kan ju köpa en lös nosgrimma som är helt slät så matchar det det mesta. Min häst har cob, men då sidostyckena blir lagom får han ha i första hålet i käkremmen och pannbandet måste bytas mot ett längre. Man får trixa lite men om man håller sig till helt rena släta träns utan en massa färgade foder eller dekorationer går det bra att köpa lösa delar.

jasså men dom har ju panband som matchar till vanliga svarta träns så då borde det ju finnas likadana nosgrimmor å köpa oxå, tycker jag iaf.
om du har ett brun/svart träns så kan du får min gamla nosgrimma, behöver inte använda sådan på min längre.

Min arab har oxå så! cob i tränset, full i pannbandet och han skulle behöva ponny i nosgrimman, men jag fixade ett hål till så nu är det bara en lång rem som sticker upp :p.

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
577
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 740
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar