Transportolycka

Sv: Transportolycka

Nej, det går inte att garderas sig mot allt. Och jag skulle inte ta en foderhäst utan att vara väldigt trygg med hur ägaren ser på vård och "tid-att-somna-in" för foderhästen.

Säg att veterinärvården är 50 000 kr, maxtaket uppnås och hästen behöver ytterligare 30 000 kr enligt veterinärens prognos. Bara för fodervärden att slanta upp ur egen plånbok. Till någon annans häst.

Som ägare kan jag ju själv bestämma att jag inte anser mig ha råd eller att prognosen är för dålig och istället välja att ta bort hästen. Det valet har jag inte om jag är fodervärd och det är någon annans häst (gäller såklart inte vid rena djurskyddsärenden då det inte finns någon räddning för hästen och den måste avlivas av djurskyddsskäl, t ex öppen fraktur).

Om hästen nu varit försäkrad och haft en livförsäkring, hade dom då fått ut försäkringen på den?
Vad jag förstod det som så hade ju hästen inte skadat sig, utan dom valde att avliva av andra skäl.

"de tog beslutet själva, för att om de skulle tagit bort inredningen ur transporten så skulle hästen varit så galen och komma till skada för personer i närheten trodde dem.. "

Det är väl alltid ägaren som tar beslutet, oavsett om det gäller en svårt skadad häst eller en utdömd? Det är ju inte någon annan (försäkringsbolaget eller djurskyddet) som kommer ut, gör en besiktning och sedan beslutar att avliva.

Visst kan det vara knepigt att i efterhand begära livvärde om det är tveksamt med utdömning, men om hästen är svårt skadad (märk väl; ts har inte någon gång meddelat om hästens ev. skador!) eller har dålig prognos av andra skäl tror jag inte det ska vara helt omöjligt att få ersättning, under förutsättning att man kan bevisa påståendet att det inte varit rimligt att rädda den.

Sedan kan ju bolagen väga för- och nackdelar även vid hästar som har hyfsad prognos. Säg att livvärdet är 20 000 kr och hästen ändå ska behandlas för uppskattningsvis 15 000 kr och kanske ändå inte bli helt återställd - bättre att betala ut engångsbeloppet 20' och begränsa den ekonomiska skadan.

Jag är kanske blåögd, men jag antar att veterinären ansåg att avlivning var det bästa att göra. Vi vet inte hur hästen var skadad eller hur läget var. .

de tog beslutet själva, för att om de skulle tagit bort inredningen ur transporten så skulle hästen varit så galen och komma till skada för personer i närheten trodde dem..

Det verkar inte som om veterinären var inblandad i beslutet att hästen skulle avlivas. Inte enligt de inlägg som TS skrivit, men hän kan ha utelämnat det.

Men hur skulle hästen annars kommit från punkt a till punkt b?
Oftast kan man inte linda hästen i bomull och ta bort allt som ev kan skada den/skrämma den. Det kunde ju lika gärna gått bra.
Och vi vet ju inte hur skadad hästen var.
Jag tror ju inte ägaren tyckte det var ett roligt beslut att ta.

Tråkigt för hästen och människorna i dess närhet.

Jag hade aldrig som hästägare lämnat ifrån mig hästen innan jag vetat hur den reagerar på saker och ting. Om den har haft en negativ upplevelse så hade jag tränat på denna situation eller lämnat till någon som jag vet kan träna på situationen. Men det är jag det.
Man kan inte anta att tiden läker alla sår, speciellt inte med någon som har "hästminne". Läget kan bli så att saker och ting kan gå snett, vilket TS situation visade.

Usch vad tråkigt för alla inblandade...

Jag har efter en trist historia med en fodervärd som sket i att betala premien alltid stått för försäkringen om jag lånat ut någon häst. Samma nu när jag är fodervärd, ägarna står för försäkringen. Jag kan använda veterinärvården vid behov, de får ut ev livvärde. det känns bra för oss båda!

Något jag tänker på när jag läser tråden är dock att man nog bör skriva in i kontraktet vad maxbeloppet för ev behandling ska vara så man inte åker på att betala 30000 om vården går loss på hur mkt som helst... Skulle ju nästan kunna sättas i system. Låna ut en risig häst efter viss konvalecens, så den går igenom gårdsbesiktning, låt fodervärden rida sönder hästen, kräv att hästen ska behandlas... Hua, vilken mardröm. Men, men, hoppas det inte finns sådana människor. (Fantasin skenar så här mitt i natten).

Jag står också för försäkringen, liv och veterinärvård, på den häst jag har ute på foder.
Fodervärden står för eventuella veterinärräkningar, dock har jag aldrig tänkt på att kräva att den ska behandlas för dyra pengar om det skulle hända den något....
Vi använde dom där färdiga avtalen som vi handlade i hästaffären....

Jag hade aldrig som hästägare lämnat ifrån mig hästen innan jag vetat hur den reagerar på saker och ting. Om den har haft en negativ upplevelse så hade jag tränat på denna situation eller lämnat till någon som jag vet kan träna på situationen. Men det är jag det.
Man kan inte anta att tiden läker alla sår, speciellt inte med någon som har "hästminne". Läget kan bli så att saker och ting kan gå snett, vilket TS situation visade.

Jag har aldrig varit i situationen så jag vet inte hur jag skulle göra. Jag har aldrig haft häst på foder eller haft utlånad på foder, tror inte jag någonsin kommer göra något av det heller efter alla trådar man läst här på bukefalos.

De hästar jag transporterat har varit mina egna hästar och eftersom jag är den personen jag är (halt och lytt och allmänt skrotfärdig :p) så köper jag bara hästar som är så nära idiotsäkra man kan komma. Har aldrig haft problem vid transport själv, men det är ju så att hästen var tvungen att komma från punkt A till punkt B i det här fallet. Och jag tycker att tex djur/hästambulans har viktigare saker att göra än att köra hästar mellan stall. :)

Det verkar inte som om veterinären var inblandad i beslutet att hästen skulle avlivas. Inte enligt de inlägg som TS skrivit, men hän kan ha utelämnat det.

Jo det är sant, men jag antog att de inte gjorde själva avlivningen själva utan att en veterinär gjorde det. Som sagt - jag är jkanske blåögd... men jag antog att en veterinär inte avlivar en häst totalt i onödan? Jag har aldrig behövt bestämma en sån sak akut så jag vet faktiskt inte hur det går till med just den biten.

Ang försäkringen så skulle jag själv betala för den om jag lånade ut en häst på foder. Jag vill veta säkert att premien betalas. Så har jag även haft det när jag har haft hästar på foder, dvs ägaren har stått för försäkringen - på egen begäran.

Jag tycker verkligen inte att det är fodervärden som ska avgöra om hästen ska avlivas eller inte. Om det råkar vara så att något händer hos fodervärden och denne inte får tag på ägaren så bör man ha avtalat om vad som ska göras. Detsamma med mycket höga veterinärkostnader. Det måste man ha avtalat om INNAN man står där.

I mina fodervärdskontrakt har jag haft med att hästen inte ska utsättas för onödigt lidande och behandlas i enlighet med veterinärens inrådan; dvs om veterinären menar att det bästa är att avliva så görs det även om fodervärden inte får tag på ägaren. Nu var det ju inte så i det här fallet, men det är det enda tillfälle jag kan komma på som jag skulle låta fodervärden "bestämma" en sån sak.

Jag tycker att historien låter märklig. hästen torde ha varit rejält skadad om Vet inte rådde att bara ge lugnande för att få ut den eller togs nödslakt ut direkt:confused:

Jag tycker att historien låter märklig. hästen torde ha varit rejält skadad om Vet inte rådde att bara ge lugnande för att få ut den eller togs nödslakt ut direkt:confused:

Ja det är lite så jag tänker också. Ävenom inga synliga skador fanns på hästen kan det ju ha funnits inre skador, eller frakturer som veterinären såg men inte "lekmännen" osv.

Det var just det jag menade - avlivar veterinären hästen så där direkt bara för att ägaren inte vill ha sönder transporten?

Det är ju bara att beställa ut någon som kan bulta och avbloda hästen, det behöver inte godkännas (annat än möjligen av ägaren). Och det behövs inte veterinär för att avliva, inte ens en veteriär bedömning.

Det är ju bara att beställa ut någon som kan bulta och avbloda hästen, det behöver inte godkännas (annat än möjligen av ägaren). Och det behövs inte veterinär för att avliva, inte ens en veteriär bedömning.

Aha ja just det ja, tack för svaret! Tänkte inte på det alls, utan bara på att när nåt sånt händer så ringer man efter veterinären :o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 494
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022