Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle hämta en häst som jag skulle ha på foder, hästen var inte inriden, inte försäkrad men hon var hanterad.
vad jag fattar så skall du betala för kostnadena men du får också ut hela livförsäkringen för hästen.
Bara sponar lite.. rent krasst, om nu fodervärden ska betala, ska denna inte va med i beslutet om vad som ska göras också då?
Varför var de tvungna att ta bort hästen för?
Tyvärr åker du på den ekonomiska smällen, men jag tycker det känns taskigt av ägaren att inte kunna erbjuda att ni delar på den.
Så hade iaf jag gjort.
Sen tycker jag det är märkligt att man avlivar utan att försöka få ut hästen.
Även jag tycker det låter konstigt.
Och hur man kan som ägare låta någon åka iväg med en häst som haft en transportolycka bakom sig, sedan bara åkt lastbil en gång efter det (som jag uppfatta inlägget).
Där tycker jag att du tänker fel. Självklart ska livförsäkringen tillfalla ägaren, det är ju denne som förlorat hästen och dess värde.Teckna en egen försäkring går utmärkt, avtala bara med ägaren om vem som får ut livförsäkringen om något skulle hända - det är dumt att betala för en livförsäkring om denne utfaller till ägaren.
Även jag tycker det låter konstigt.
Och hur man kan som ägare låta någon åka iväg med en häst som haft en transportolycka bakom sig, sedan bara åkt lastbil en gång efter det (som jag uppfatta inlägget).
Där tycker jag att du tänker fel. Självklart ska livförsäkringen tillfalla ägaren, det är ju denne som förlorat hästen och dess värde.
Om du var fodervärd skulle det ju vara du som ansvarade för hästen i detta fall. Ägaren går in och ansvarar (vilket jag tycker är fel) och och borde då betala anser jag. Har verkligen ägaren rätt att göra detta?
Jag tycker inte det handlar om att ägaren äter kakan och har den kvar. Det handlar om att få tillbaka det man har lånat ut och det tycker jag är upp till den som lånar att stå för kostnaderna som krävs för att kunna lämna tillbaka det man lånat eller motsvarande värde. Det är inte direkt en vinst eller ett önskemål för ägaren att få tillbaka pengar istället för sin häst...Det tycker jag också, i normalfallet. Det vanliga är ju att hästens ägare står för försäkringen, och att fodervärden står för allt annat.
Men om hästens ägare inte vill ha hästen försäkrad, då skulle inte jag stå och betala för en livförsäkring som tillfaller ägaren om något händer. Ägaren kan inte både äta kakan (få livförs.) och ha den kvar (slippa betala premie).
Finns det på allvar NÅGON som tycker det är en bra idé att fodervärden får bestämma över hästens liv eller död?!
I så fall skulle det ju vara OK att fodervärden helt sonika slaktar hästen eftersom fodervärden inte tycker det är roligt med veterinärräkningar på en foderhäst.
Snarare blir det ju stora tidningsrubriker när fodervärden låter slakta sin foderhäst.