Transportolycka

C

cassius

Det har hänt en förfärlig grej här..
Jag skulle hämta en häst som jag skulle ha på foder, hästen var inte inriden, inte försäkrad men hon var hanterad.
Hästen var med om en transportolycka vid två års ålder och fick operera bort griffelbenet, när ägaren köpte henne så sa hon att hon hade fått hem henne med transportör och det hade inte varit några problem.
När jag skulle hämta hästen och lasta så gick de jttebra, hon gick in med en gång. Men nr vi hade åkt ca 1 mil så smällde de till i transporten och jag stannade med en gång till vägkanten, hästen hade då fastnat , hon hade förmodligen försökt krypa under frambommen och fastnat så hon låg dr och blev klämd, jag ringde ägaren och när dem var på plats ringde dem veterinären och de valde att avliva hästen.
Jag och ägaren skrev kontrakt och i kontraktet står det att fodervrden ska stå för alla kostnader och att pengar inte ska betalas till ägaren, jag var fodervrärd i knappa 15 minuter och hon påstår att jag ska betala alla kostnader, vad tycker ni eller vad vet ni?

Sv: Transportolycka

I och med att du har skrivit på kontraktet och lastat hästen så är ansvaret ditt. Trist men sant. Vad menar du med att pengar inte skall betalas till ägaren?

Rent juridiskt lär det vara du som fodervärd som sk stå för kostnaderna. Moraliskt kan väl tycka att ni kunde dela på dem.

Ska man hård dra det så blir frågan hur hästen kunde komma under bommen. Om hästen är korrekt uppbunden och transporten riktigt utformad så ska ju det normalt inte kunna ske Så i det fallet kunde man möjligen driva det vidare mot den som lastat och satt fast hästen.

Ansvaret är ditt iom att kontraktet undertecknats o man måste se till att hästen inte kan komma inunder bommen.

fy vad fruktansvärt.:
nästa gång. Se till att hästen är försäkrad innan hämtning. Om inte annat för att ha råd med Vet vård.

Precis. I det här fallet tolkade jag det som om det var TS som hade gjort det eftersom h*n skrev som h*n gjorde. Men med lite tur så kanske det var hästägaren - och då kommer skuldfrågan i ett annat läge.

Vilka pengar ska inte betalas till ägaren?

Självklart är du bunden att ta kostnaderna. Ska man vara krass hade inte denna olycka hänt (ägaren förlorat hästen/fått kostnader) om inte du tagit hästen på foder.

Rent juridiskt är det ju du som är ansvarig som fodervärd. Sedan blir jag mycket fundersam över hur hästen kunnat komma under bommen om den varit korrekt uppbunden.

Grimma och grimskaft fick jag av ägaren, hästen hade ryckt loss hela kabinhaken och grimskaftet.

Det står: Någon ekonomisk ersättning skall inte utgå till hästägaren.

Jag har råd med kostnaderna, det är inte det de handlar om utan jag vill veta vad som gällde just för den här saken.

I den bemärkelse att du inte hyr hästen, utan har den på foder alltså?

Kontraktet gäller, d v s från det att du hämtar hästen är det du som står för kostnader.

Jag har råd med kostnaderna, det är inte det de handlar om utan jag vill veta vad som gällde just för den här saken.
Jag tror också tyvärr, utifrån det du berättar och utan att ha läst kontraktet, att ansvaret för hästen när olyckan skedde och därmed för de relaterade kostnaderna är ditt.

Varför var de tvungna att ta bort hästen för?

Tyvärr åker du på den ekonomiska smällen, men jag tycker det känns taskigt av ägaren att inte kunna erbjuda att ni delar på den.

Så hade iaf jag gjort.

de tog beslutet själva, för att om de skulle tagit bort inredningen ur transporten så skulle hästen varit så galen och komma till skada för personer i närheten trodde dem..

Den erfarenhet jag har av sådana situationer, hästar som fastnat på olika vis är att de efter den första paniken blir väldigt loja nästan lite apatiska och går med på alla möjliga konstigheter. Men jag kanske bara har haft tur?

Bara sponar lite.. rent krasst, om nu fodervärden ska betala, ska denna inte va med i beslutet om vad som ska göras också då?

Jo det bör ju rimligen vara så att att fodervärden skulle varit med och bestämma.

Jag har plockat ut två hästar som fastnat på samma sätt (olika tillfällen och inte mina hästar) en med lugnande och en utan. Båda klarade sig bra med mindre skråmor.
Den första plockade vi ur all inredning och den gick själv ut.
Den med lugnande gav vi så mycket att den slappnade av och inte spjärnade emot bommen, så vi lirkade lite och sen drog vi ut den i linor.
Är av den bestämda uppfattningen att om inte hästen redan är allvarligt skadad så hade jag skurit sönder hela släpet för att få ut den. Bara att ringa dit vet och brandkår och börja jobba!

vad jag fattar så skall du betala för kostnadena men du får också ut hela livförsäkringen för hästen. Det står ju att hästägaren ej skall få pengarna för hästen.
Så bara grattulera=)

Fast hästen var ju inte försäkrad så det lär inte betalas ut någon livförsäkring.

TS: fy så obehagligt, så tråkigt att det blev såhär. Det är nog inte mycket annat att göra än att betala tyvärr.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 494
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?