Transportera häst utan mellanvägg eller bom fram och bak

Sv: Transportera häst utan mellanvägg eller bom fram och bak

jag har varit inblandad i en annan diskution i en tråd här på buke om man ska köra utan eller med bakbom! OCH JAG SKULLE ALDRIG KÖRA UTAN BAKBOM! Har man ingen bakbom kan hästen faktist komma ut på vägen!! :eek:
En häst som sparkar i transporten är inte ovanligt och har man då ingen bakbom så får den ju upp benen så högt att det kan sparka där lemmen sitter fast!! och sparkar en häst på 500 kg vi spännerna så är det inte så svårt att se konsekvenserna!
Utan mellan vägg går ju bra att köra utan men Jag skulle ALDIG köra utan bakbom!

Asså jag får riktiga farhågor när jag läser om er som åker utan. Det spelar ingen roll hur rädd hästen är för att åka med mellan vägg eller fram och bak bommar, eller hur bra den klarar sig utan. För krockar ni går det inte bra för hästen att åka utan längre! Det spelar ingen roll om den står vänd baklänges, vad ska bromsa upp hästen om ni krockar? vill ni vara med om att den flyger ut genom fronten på transporten? Min häst har blivit illa behandlad hos sin förra ägare i 6 år i samband med transport, eftersom ägaren var rädd för han. Nu åker han inte transport och är livrädd. Vi har transport tränat honom nu och vi får in honnom utan inredning (mellanvägg, fram o bakbommar). Men jag tänker ALDRIG ge mig ut med honom på vägen utan inredning. Jag tänker inte riskera hans liv så! Kan han inte åka med allt så åker jag inte med honom alls! Klart att hästen kan ta sig ut även om man har bakbommar, men då är iaf risken större att man hinner stanna bilen, så den inte tar sig ut i farten! Man kan inte bara tänka på hur hästen beter sig när ni kör vanligt och inget händer efter vägen, man måste tänka på vad som händer i en krock! För hästens säkerhet tänk på negativa konsekvenser av det ni gör.

Mellanväggen fyller ingen som helst funktion vid en krock, så varför tvinga en häst att åka trångt om den inte vill? Min gamling kunde inte hålla balansen om jag ställde henne trångt, däremot om jag drog väggen åt sidan eller tog ut den åkte hon galant. Stod hon trångt slog hon sig sönder och samman istället, där var det inga transportskydd som räckte. :crazy: Bommarna skulle jag aldrig drömma om att plocka ut däremot! :eek:

Min donna åkte till Ultuna i all hast för tre veckor sen - vet. bad oss ta ut allt utom bommarna (fram + lång bakbom) o låta henne åka lös i transporten - så att hon kunde åka med rumpan framåt = bättre balans.

O om hon skulle lagt sig så hade vi fått ta itu med det på kliniken, då det var ont om tid att rädda hästen på!

Skulle aldrig åka utan bommarna, då jag sett på tok för många transportolyckor.

KL

När jag kör sto med föl har jag aldrig mellanväggen i och det har inte varit några problem med släpets stabilitet. Och angående bakbommar så funderar jag kring de äldre släpen. Jag hade tidigare ett släp från -89 och det var utrustat med kedjor bak från första början. Det fungerade också bra tycker jag men visst, jag har inte provat att krocka med något släp så jag vet inte vad som skulle hända då.

Skulle aldrig åka utan bommarna, då jag sett på tok för många transportolyckor.
Nyfiken!
Hur många sådana olyckor har du sett?
Undersökte du händelseförlopp, olycksorsak, material/konstruktionssvagheter mm?
Hur var förhållandet bakbom - inte bakbom?
Hur stor procent av dessa olyckor uppstod p g av frånvaro av bakbom?
I hur många fall blev skadorna värre p g av frånvaro av bakbom och i hur många blev dom mindre?
I hur många fall gjorde bakbom varken till eller från?

Jag undrar, eftersom du använder olyckorna som ett argument för att använda bakbom.

LIA

jag har ett stort problem med min häst och transport. när jag skulle hämta henne för första gången fick dom gamla ägarna ge henne lugnade, för hon hade aldrig åkt transport innan.
Men i förrgår så skulle vi flytta alla hästarna till sommar bete, efter mkt om och mn får jag in henne i transporten. men tyvärr händer det en olycka !hästen klarade sig jätte bra ack och lov! men hur ska jag göra för att hon ska kunna våga åka transport igen ?:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 972
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama