Transportera häst utan mellanvägg eller bom fram och bak

Sv: Transportera häst utan mellanvägg eller bom fram och bak

Vi använder varken mellanvägg eller bakbommar. Utan mellanvägg för att hästarna vill ha det så. Utan bakbom för att den är onödig. För oss! Jag tänker inte ge mig in i en ny diskussion om bakbommar! :o Nöjer mig med att konstatera att den inte är ett "måste".

Ang "flygande hästar" håller jag med TinyWiny. Våra hästar väntar tills man ber dom backa ut.

LIA

Å den dagen de händer en olycka lr nått så kommer dina hästar alltså stå snällt still å vänta på att få gå ur transporten?? :confused:

Eftersom jag har shettisar så har jag ibland kört mina hästar helt lösa i transporten, eftersom bommen oftast inte går att sänka så pass mycket som en shettis behöver utan hamnar istället i farlig öronhöjd...

Mina hästar vänder sig alltid så de står med rumpan framåt när jag kör, jag har ingen ponny som har särskilt bråttom ut så det har aldrig hänt några missöden för mig.

Vid dessa tillfällen har jag plockat ut bom och mellanvägg helt.

När vi kör ridskolans shettisar så ställer jag dem bak och fram och binder i bakbommen. De är mkt nöjda.

Är de fler än två så gör vi lite annorlunda :angel:

Jag håller med ovanstående, det går bra utan mellanvägg och bakbom, men absolut inte utan frambom. Men som ovanstående också sagt, de finns ju där av en andledning.

En gång körde vi bakom en transport i c.a 1 mil. ( vi var på väg till samma tävling )De hade övre lämmen nedfälld så vi såg hästen hela tiden. ( stor häst 1.75 ). De hade ingenting, inte ens frambommen. Varje gång de bromsade stupade hästan på knäna :crazy:
När de lastade ur hästen hade han några riktigt fula sår, så de kunde ej starta. Stackarn.

fy, vilken hemsk händelse:eek: katastrofalt att de inte märkt det tidigare. att man inte kan åka utan frambom!

Är man schysst så lastar man brett.
Frambommen är nödvändigt för allas säkerhet. ett släp håller inte om en häst åker framåt vid inbromsning.

Mellanvägg o bakbom är oxå ur säkerhetsperspektiv.
hästen kan inte svänga så mkt i sidled- få transporten i gungning o en baklucka kan faktiskt hästen sparka till kaffeved.
Den är oxå för att utifall hästen far ut innan luckan är nere.

Å viss blir den mer stabil av bommar.

Min häst kan inte heller ha mellanvägg men på sidorna på frambommen har vi satt två "snören" och sen så har vi säkerhets spännen på dem.Och sombakbom så har en kompis till oss gjort en extra lån bom :D

Men frambommen ska hålla för hela hästens vikt om man måste panikbromsa, hur ska ett par snören och säkerhetsspännen fixa det? Be om en lång bom fram också.

Jag hoppas du inte plockar bort frambommen! :eek:

Har du provat med att lägga något slags uppfångare i framkant, t ex halmbalar? Vid en tvärbroms så tar dom emot hästkroppen, oavsett hur den är vänd.

LIA

Vart vill du komma?

LIA

Tja ja undra mest bara om de är så väluppfostrade så om de sker ngn slags olycka under transportering å du exempelvis måste lasta av dom på säg en väg, bland bilar, kanske amulanser ev krock...så kommer de alltså oav ev chock att backa ur snällt å lugnt när du ber dem?? De finns ingen risk att de kastar sig av i panik å kommer lösa i trafiken?? För isf så kan du säkert köra utan bak bom...
Själv tänker ja alltid ut efter "vad som skulle kunna hända" å vad som isf blir konsekvenserna... MEN de är upp till var å en...
De va typ dit ja ville komma...

De finns ingen risk att de kastar sig av i panik å kommer lösa i trafiken?? För isf så kan du säkert köra utan bak bom...
Undrar hur du tänker. Bak sitter lämmen så dom lär inte komma ut den vägen. Om inte hela transporten är mosad, men då kan det kvitta med bommar också.

Om det enbart gäller att lasta av efter en incident av något slag, ser jag inget behov av bakbom. Bara att fälla lämmen och be den/dom att backa ut.

Panik är inget jag förväntar mig från mina hästar, men jag tänker inte tjafsa vidare om det.

LIA

Nix de är väl inget att tjaffsa om, som sagt det är upp till var å en...
Men enligt min mening är hästar flykt djur, är de rädda, chockade lr panik slagna så bryr de sig inte om om "mamma" står utanför å säger att de inte är ngt farligt...då kommer de att fara av den där transporten utav bara helv*te rent utsagt... men alla lär sig av sina misstag när de väl inträffar... :)

Om dom blir så rädda så håller inga bommar dom inne heller :smirk:

jag säger så är. sätt en hel lång bom fram å en hel lång bom bak å sedan binder du upp den som du vill. så e dju det bästa man kan göra om man har en brud åkare.. använd inte kedjor å snören mm till bomar utan avnäv rejäla grejor. det finns lite över allt all köpa.

Får jag kapa tråden lite och fråga vilken sida om mellanväggen (bakifrån sett) ni lastar hästen på om ni ska köra en stor häst? Spelar det någon roll?

en kedja orkar inte hålla emot bak om hästen kastar sig ut. Jag har hamnar under ramp och häst pga häst som kastade sig ut och de fanns inget att ta emot då trabsporten hade inte en lång bakbom och hästen var så fet så den inte rymdes om mellanväggen var på plats.
Usch! :crazy:
Men tänk på att man aldrig ska stå just bakom rampen när du tar upp/ner den, utan sidan om! Även när du sätter fast det på motsatt sida (om du förstår vad jag menar). Kan ju räcka med att hästen kickar lite så ligger man underst!

Får jag kapa tråden lite och fråga vilken sida om mellanväggen (bakifrån sett) ni lastar hästen på om ni ska köra en stor häst? Spelar det någon roll?

Lastar alltid på vänster sida och ställer mellanväggen åt höger.Man vill helst inte ha ensam häst stående närmast vägrenen när man kör.. i allafall inte jag.

Det finns ju faktiskt en anledningen till att dessa saker finns i en transport(säkerhet)det finns ju massa exempel på hemska olyckor som faktiskt kan hända,om än procenten är låg.

Bra svar. Vi blev uppringda midsommardagen för ett par år sedan då en kompis bad om transporthjälp då hans häst fått kolik. Veterinären gav rådet: snabba ryck till Helsingborg. Vi körde till stallet där hästen var uppstallad med transporten och där fanns många hjälpredor som menade att: ut med allt från transporten och in med hästen (då i ganska OK skick pga smärtstillande) vi försökte påtala att kanske någon del skulle vara kvar inne i transporten. Hur som helst bar det av utan, i villervallan. Det slutade med att hästen rullade i transporten och sparkade upp framdörren på E22:an. Vi fick försöka lirka in benen medans långtradare och annan trafik ven förbi. Jag kan säga att det var inte ett stabilt släp vi körde hem till vår gård innan vi kunde fortsätta med mellanväggar till djursjukhuset. Jag kommer aldrig mer att försöka köra utan inredningen i transporten!:crazy: Hur det gick för hästen? Tyvärr illa:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 972
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama