Transportera häst utan mellanvägg eller bom fram och bak

Nikki o Fabian

Trådstartare
kan man göra så?

Sätta en kedja eller nått liknande istället för bommen bak, sen finns det en öggla i främre delen av transporten man kan binda hästen.

Varför jag undrar är för att jag skulle last-träna idag, dock fanns det ingen mellanvägg eller bommar i någon ände pga att dom hade kört hö o spånbalar i den strax innan.

Fabian brukar vara ganska jobbig att lasta men idag gick han bara raka vägen in, då var det bara han o jag o hans mathink och han hade bara grimma o grimskaft på sej.
Vi gick raka vägen in och han fick äta lite av sin mat sen backade jag ut honom för att sen bara säga åt honom att gå in vilket han gjorde, han bara gick in till sin hink o åt igen.
Jag stängde inte luckan pga att jag inte hade någon bom bak.

Tanken var att han gick rakt in pga att det inte var ett dugg trångt, men frågan är om man kan köra så, eller kan transporten börja "svaja" om han kan flytta sej så mycket åt sidorna som han kan utan mellanvägg lr funkar detta transportsätt?

Sv: Transportera häst utan mellanvägg eller bom fram och bak

Ja visst fungerar det!
Körde tre hästar i helgen. Två utan mellanvägg och med bom fram, dom var bundna så dom inte kunde fastna under bommen. Den tredje åkte lös i en helt tom transport.
Vi var två stycken så vi hade ingenting bakom men är man själv så får man skaffa en lång bom eller kedja.
Det märktes ingen skillnad på att köra dom mot att köra hopphästen som för övrigt vill åka brett.

Som en säkerhetsgrej skulle jag aldrig åka utan bom bak och fram. Och hur ska du sätta fast hästen?

Utan mellanvägg däremot är ju en smaksak, vissa hästar burkar ju i svängarna genom att luta sig mot vägg och mellanvägg.

Nu läste jag dåligt såg jag.

Fast fästringen därfram på, åtminstone mitt släp, sitter ju aldeles för långt ner. Försökte hitta nånstans om det är lagligt eller inte, men hittar inget. Söker vidare.

en kedja orkar inte hålla emot bak om hästen kastar sig ut. Jag har hamnar under ramp och häst pga häst som kastade sig ut och de fanns inget att ta emot då trabsporten hade inte en lång bakbom och hästen var så fet så den inte rymdes om mellanväggen var på plats.

Allt handlar om säkerhet i slu ändan, jag hade aldrig kört utan en stark bakbom. Sen så kommer de ju till också finns de ingen bakbom som tar emot en häst som sitter och trycker på, då är de ju rampen som tar trycket i stället och då finns ju en risk att de går sönder under färden och vipps så var olyckan framme.

Annars finns de ju många som kör sina hästar brett utan problem osv, men hoppas för gudskull att marioteten har bakbom. Jag är skadad för livet pga. vår dumhet.

min mamma haddde ett fullblod förut som bara var lite små fjantig när man skulle lasta men sen skulle hon på sommarbete och de hadde hyrt en transport som bara hadde en kedja bak och sen när de knäppt den så kastade hästen sig ut och kedjan sprack och sen efter det när de skulle åka hem från betet så var hon jätte jobbig att lasta, hon var rädd från innan så det kunde ta ca 4 timmar innan de fick in henne och sen slutade hon vara rädd men fortsatte att fjanta sig istället men de tog flera timmar med att lasta hon stegrade tillochmed så hon ramlade baklänges:( så nej jag skulle satsa på en stark bom ochså för att hästen ska kunna lita sig när man gasar och bromsar och samma med mellanväggen!:D som havregryn säger så orkar inte en kedja hålla emot!

Du kan transportera utan mellanvägg och utan bakbom, men du måste absolut ha frambommen monterad. Detta av flera anledningar.
En är att hästen i en broms/kollision-situation ska stoppas mot bogen och inte åka rätt in i framväggen. En annan är att de flesta transportskåp blir instabila om inte bommen håller ihop det.

LIA

I agree.

Bakbom och vägg klarar man sig utan men inte frambommen.

För att undvika att hamna under lämmen står man ALDRIG bakom när man öppnar och stänger, utan vid sidan av. Är lämmen för tung får man sätta på en ny eller en till fjäder.

nej nej nej....

fram och bakbom finns där av en anledning + att det "stabiliserar" släpet.

när jag pratade med en som säljer släptillbehör (ville ha en lång bom bak) så sa de att det EGENTLIGEN inte är bra att köra släpet så.

utan frambom - då kan ju hästen i princip bryta nacken om du tvingas bromsa in lite kraftigare.

Om du måste ha mellanväggen i beror på vad du har för transport, endel blir vingliga utan.

Utan frambom skulle jag inte köra, det finns inget som tar emot hästen vid en inbromsning, däremot utan mellanvägg är inget problem om det är en transport som är ok att köra utan, på min gamla transport var det kedjor istället för bommar bak, det fungerar lika bra, en häst kan knäcka bommar också, till och med en shettis klarar det, jag har sett det hända.

Så prova att sätta i frambommen och lastträna igen men kolla upp så att transporten går att köra utan mellanväggen, lycka till:)

fram och bakbom finns där av en anledning + att det "stabiliserar" släpet.
Bakbommen behövs inte för stabilisering, det sköter rampen om. Förutsatt att man har en sådan transporttyp.

LIA

Men om ni har hästen lös i transporten, utan mellanväg. Hur blir det då när ni ska lasta ut? Hästen kan ju komma flygande ut ur transporten.
Och om ni inte har mellanväg så hur sätter ni då fast bommarna där bak? :confused:

"Förvirrad"

Men om ni har hästen lös i transporten, utan mellanväg. Hur blir det då när ni ska lasta ut? Hästen kan ju komma flygande ut ur transporten.
Och om ni inte har mellanväg så hur sätter ni då fast bommarna där bak? :confused:

"Förvirrad"

Det finns bommar som är långa som man sätter fast utan mellanvägg, hästen flyger inte ur transporten mer utan bommar än med.

Vi använder varken mellanvägg eller bakbommar. Utan mellanvägg för att hästarna vill ha det så. Utan bakbom för att den är onödig. För oss! Jag tänker inte ge mig in i en ny diskussion om bakbommar! :o Nöjer mig med att konstatera att den inte är ett "måste".

Ang "flygande hästar" håller jag med TinyWiny. Våra hästar väntar tills man ber dom backa ut.

LIA

Rent trafikmässigt så ska en transport vara konsturerad så att den klarar 100% av vikten fram åt och 50 % åt sidorna och bakåt. Så om man inte har en extremt kraftig transport så kan amninte köra lagligt utan frambom. För det är den som ska stoppa hästen vid en inbromsning eller olycka och hindra att hästen far ut ur transporten framåt.
Om du väger 70 kg så kommer du i en krock i 50 km/h väga 2000 kg, ren fysik. Räkna om det till en häst som väger 400 - 500 kg och kanske 70 km/h, tänk efter sedan om släpen klarar de påfrestningarna.

Tack för allas svar.

Transportägaren sa det där om frambommen, att om man bromsar in för hårt o den inte finns där så kan det gå illa för hästen. Och jag kännde dirket hur dumt tänkt det var av mej att inte ha bom fram.

Bakbom är nog oxå nödvändigt, iaf för våran del, för han brukar vara rätt så ivrig med att komma ut.

Så jag ska testa last-träna igen med mellanvägg och bommar. Transporten är tydligen en bredare variant iaf.

Varför inte börja med att lastträna med frambom men utan mellanväggen?

Sedan kan du ju testa med mellanväggen i - gillar han det inte kan du ju överväga att bara skaffa en lång bakbom och låta honom åka utan mellanväggen men med bommar?

Det finns ju faktiskt en anledningen till att dessa saker finns i en transport(säkerhet)det finns ju massa exempel på hemska olyckor som faktiskt kan hända,om än procenten är låg.

Jag håller med ovanstående, det går bra utan mellanvägg och bakbom, men absolut inte utan frambom. Men som ovanstående också sagt, de finns ju där av en andledning.

En gång körde vi bakom en transport i c.a 1 mil. ( vi var på väg till samma tävling )De hade övre lämmen nedfälld så vi såg hästen hela tiden. ( stor häst 1.75 ). De hade ingenting, inte ens frambommen. Varje gång de bromsade stupade hästan på knäna :crazy:
När de lastade ur hästen hade han några riktigt fula sår, så de kunde ej starta. Stackarn.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 972
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama