Transportera häst med westernsadeln på...

G

Gallant

Startar en tråd och vill höra era åsikter om att transportera hästen med westernsadeln på...i vanlig transport skall tilläggas...ingen gooseneck eller liknande..

Sv: Transportera häst med westernsadeln på...

Jag har kört min häst korta sträckor med sadel på. Men tycker inte att det är optimalt. Sadlar hellre på plats.

Jag gör det inte, tycker inte mig se vitsen med det. Risken för att fastna/haka i något på vägen in/ut känns för stor. Kan skrämma hästen och skada häst/sadel.

Själv ser jag ingen egentlig anledning. Känns bökigt, risk för att man skadar/skaver på sadeln och risk att hästen fastnar i ur/i-lastning. Sadlar när jag kommit fram:)

Varför transporterar man överhuvud taget en häst med utrustningen på? Har aldrig gjort det och förstår heller inte vitsen med det, själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att försöka :confused:

Absolut inte!! Skaderisken är stor nog med en helt naken häst i transport så jag skulle aldrig någonsin utsätta hästen eller mig själv för en sådan onödig risk.:)

Jag tycker absolut inte att man ska ta risken att transportera hästen med utrustningen på!
Tycker det är nog med transportera en "naken" häst och skulle aldrig komma på tanken att göra något annat! :P

Skulle aldrig ens tänka tanken, naken med grimma - så åker min häst.

Min häst åkte med sadeln på med sin förra ägare, så hon är van vid det.
Dock har jag aldrig gjort det själv, och även om latheten ibland sätter in inser jag att det är dumt och sadlar på plats :)

Om man nu vill köra med sadel, så gör ju ett täcke över att det inte är lika stor risk att fastna i saker men,. Näe. Jag kör med täcke-utan sadel.

Skulle aldrig transportera häst med sadel på.
Det enda jag tycker ska vara på är transportskydd+svansrotskydd, lädergrimma och ev täcke.

Vi transporterar aldrig våra hästar med sadel. Känns alldeles för riskabelt

Åkte med westernsadel på igår för första gången "på prov". Men denna hästen har alltid åkt med eng. sadel på. Funkade jättebra men det är bara henne jag skulle göra det med för hon är så van att köras med sadel. Har alltid täcke på så att sadeln inte sticker ut.. Sen har jag en transport som man kan ta bort hela baklemmen på när man lasta ur/i så det finns nästan inget som går att fastna i. Anledningen varför jag åkte med sadel var att resan tar 5 min och att hon är så van att åka med sadel.. Dock är westernsadelarna mycket större än eng.sadlarna så det blir nog inte så många mer resor med w.sadel på...

Eng.sadelarna kan man dessutom sätta fast sligbyglarna bättre och högre upp på så att dom verkligen "göms" långt upp under täcket.

Håller med er..., vet att det förekommer...skulle själv aldrig göra det, men det var bara intressant att se era synpunkter om det hela....

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
814
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
735
Senast: Amha
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar