Transportera häst längre sträcka

Ponsse

Trådstartare
Ska i början av sommaren köra min ponny från Lund till Örebro (en restid på ca 8 timmar). Har haft honom i ett år och nu ska han åka hem med mig till Örebro i sommar för första gången. Det är första gången för både han och mig att åka så långt, så jag undrar vad jag ska tänka på?

De gångerna jag varit med och lastat har han varit väldigt lugn och bara gått på transporten utan problem. Har stått lugnt i transporten, men jag har aldrig åkt med honom.

Tänkte ha iaf två pauser då jag erbjuder vatten, luftar transporten och tittar till honom. Tycker ni jag ska ta ut honom så han får röra sig eller känns det för riskfyllt? Jag vet ju inte hur han reagerar på "bortaplan".

Jag vet att han tidigare åkt utan mittväggen, är det att rekommendera att köra långa sträckor utan mittväggen eller ska den vara på?

Något allmänt man ska tänka på?

/ Rebecca

Sv: Transportera häst längre sträcka

Jag har kört Halmstad-Örebro med transport ett par gånger, utan problem. Mina tips:

- Bli inte förvånad eller upprörd om hästen inte dricker under vägen, de är ofta kinkiga med det.
- Ta en längre paus mitt i, och låt hästen äta hö, jag lastar ej av.
- Kör E6 till Göteborg och sen E20 till Örebro, den andra vägen är HEMSK att köra med hästtransport :crazy: Från Ödsmål till Askersund är rena rama döden!!!!
- Åk brett om hästen är van vid det.
- När ni är framme - in i boxen och kissa och sen ut på promenad för stela muskler.

Det kommer gå fint, pumpa däcken och kolla att bil & släp är fräscha innan, ta med bra musik och kör!

Jag aker ofta 6-10 timmar med atminstone en hast, ofta tva. Men eftersom jag bor i USA har jag ingen uppfattning om vilken vag du ska ta...
Ta INTE ut honom. Erbjud gjarna vatten (det ar valdigt sallan de dricker, men jag erbjuder i alla fall:p Mina hastar gillar 'gatoraid' sa jag blandar ibland i det i vattnet for att fa dem att i alla fall dricka lite om det ar varmt.) I min vagn har de ho framfor sig hela tiden, sa de inte blir uttrakade.
Sjalv stannar jag till varje 2 timmar ungefar sa han har en chance att kissa nar man star still... dessutom behover jag ga ungefar sa ofta.;) jag erbjuder dock bara vatten en eller tva ganger per trip.

Tack så jättemycket båda två för tipsen! Jag tror att jag ska ha ett hönät under hela färden, men har inte riktigt bestämt mig. Han är ett riktigt matvrak = Han kommer ha all fokus på maten. Men samtidigt kanske han blir för ivrig på maten att han drar sönder hönätet? Jag vet inte, förslag? :)

Det ser ut som på din bild att vi har "samma" häst, haflinger? :)

Jag tror också att det kommer att gå bra, men vad gör man i en "krissitation"?

Du kan ju försöka få tag i ett par telefonnummer till veterinärer som arbetar "utefter resvägen" så att säga, och ha dem i beredskap om något hemskt skulle hända (ta i trä). Hönät tror jag är helt ok om man kan binda fast det på ett sätt som inte är farligt för hästen. Jag bor i USA precis som hastflicka och här körs hästar långa sträckor ganska ofta. Ren transport + duschat hö i hönät + extra grimmor och grimskaft lite här och var i bilen/bussen + mobilen laddad med telefonnummer, och vatten i dunkar plus lite koncenterad äppeljuice att blanda i om hästen inte vill dricka. Det brukar aldrig bli bekymmer om man är förberedd. :)

Lycka till!

När jag ska åka långt ger jag alltid hönät, även om de i vanliga fall är glupska brukar det vara lite pilligare för dem att äta ur hönät så det brukar gå lungt till. Ett alternativ kan vara att köpa hö-säck istället för hönät, så finns det bara ett litet hål att pilla ut hö ifrån och skaderisken minskar.

Jag hade inte lastat ut (finns inget värre än att stå med olastbar, stressad häst på en parkering nånstans) men stannat och kollat till under vägen, erbjudit vatten men som andra sagt här så är det sällan de dricker.

Se till att du har en vass kniv med dig i bilen, en extra grimma och extra grimskaft om det skulle hända ngt som gör att du snabbt måste få loss din häst och har ersättning för ev. pajjade grejer. Kolla även innan du lastar om/hur man kan snabbutlösa frambommarna om något händer så du har koll på det redan innan.

Lycka till!

Många bra förslag har du fått. Jag vill fylla på med två saker varav den ena redan nämnts
- Om du har hö och inte silgae så fukta det innan. Torrt hö i en transport kan orsaka sjukdom hos hästen.
- Om det är varmt och soligt kör nattetid. Transporten blir som en bastu vid varmt väder. Det finns transporter med vettig ventilation men vid riktigt varmt väder skulle jag inte lita på det heller.

Precis som hastflicka och jerseyite har jag kort hastar LANGA strackor.. och ger samma rad
Jag stannade alltid nar tanken var halffull och hasten fick vila medan jag gjorde min kissepaus. Ungefar 15-30 minuter. I sverige ar det inte sa stora avstand, men stanna varannan timme och fyll upp bensin samtidigt som hasten far vila musklerna. Du kan ju alltid oppna framdorren sa det blir lite ciruclation i vagnen.. Och kor inte med bakluckan (den pa toppen) stangd, da blir det alldeles for varmt for honom.

Fuktat ho i honat som sitter som en "korv", alltsa du binder upp bade botten och toppen och da kan hasten inte skada sig genom att fastna. Ha en 10 liters dunk med vatten fran gamla stallet, nar du offrar vatten, ta lite fran dar du stannar, och lite fran dunken, och kom ihag att ha nog sa du kan halla i hink nar ni ar framme. Ocksa en etra bal med ho sa du kan blanda med det nya ho i Orebro.. Det ar skillnad.
Kniv, extra grimmor och lead, kanske en fleecetacke, first aid kit (folk variant fungerar) och lite span pa golvet sa om han behover kissa kan han.. och det stanker in pa hans ben..

Och folj de stora vagarna.. smavagar ar manga ganger hemska aven om det ar mindre trafik... Om du ocksa startar tidigt sa kan du undvika morgon rushen.. Och det ar inte heller sa varmt da, beroende pa vader..

Ha en trevlig trip.

Tack så jättemycket båda två för tipsen! Jag tror att jag ska ha ett hönät under hela färden, men har inte riktigt bestämt mig. Han är ett riktigt matvrak = Han kommer ha all fokus på maten. Men samtidigt kanske han blir för ivrig på maten att han drar sönder hönätet? Jag vet inte, förslag? :)

Det ser ut som på din bild att vi har "samma" häst, haflinger? :)

Jag tror också att det kommer att gå bra, men vad gör man i en "krissitation"?

Se till att kolla att däck och sånt på bil och släp är okej innan du åker, och spara numret till bilbärgningen i telefonen. Vill du känna dig riktigt idiotsäker kan det vara en ide att leta upp nummer till distriksveterinärer längs vägen innan du åker, just in case.

Sen brukar jag alltid hålla koll på skyltarna där det står typ "Trafikplats XXXX" längs vägen, för att kunna uppge vad jag är om jag skulle behöva ringa bärgningsbil. Lite jobbigt att bara svara "eeehh... tror jag är nånstans utanför Alingsås?" Har lärt mig det genom mina misstag :D

Jag stänger ALLTID övre luckan bak, men på det yttre hålet. När man kör på stora vägar måste man vara beredd på att ha långtradare bakom sig, och det blir ordentligt stressande även för den coolaste pålle.

Jag öppnar vädrigsluckor och fönster efter behov och är noga med att täcka efter väder. Även varma dagar har det fungerat fin, då har hästarna fått resa nakna.

Jag har med mig vatten, hö, äpplen, melass och betfor på långresor. Äpplen håller igång magen och om de inte vill dricka vanligt vatten så brukar melassvtten eller väl utspädd betfor fungera. Vi har hösegel till hästarna, det har alltid fungerat bra.

I övrigt håller jag med tidigare tips; ha grimskaft och kniv tillgängligt, lasta INTE av på vägen och ta god tid på dig så att du inte blir stressad vid lastning eller på vägen. Se till att hästen får röra på sig ordentligt vid hemkomsten.

Lycka till! :)

Vi ger heller aldrig torrt hö under transportering har du inte tillgång till hösilage så ta välvattnat hö.
Vi stannar varannan till var tredje timme,kopplar loss dem,tar bort frambommen och låter dem ta ner huvudet (lägger lite morotsbitar eller annat gott på golvet)och fräsa ut allt snor som bildas i deras trånga bihålor.
När vi är framme skrittar vi dem för hand för att få igång blodcirkulationen och få bort stelheter.
Har aldrig tvärdrag i transporten utan bara ett av fönstrena öppet framme och alltid stängt bak,det är väl lag på det?

Världens näst vanligaste vandringsskröna i hästvärlden (den vanligaste är lädergrimma i transporten = lag). Nej, det är inte på något sätt förbjudet att ha luckan nere på överdelen av lämmen.

Tvärtom är det i många fall olagligt att INTE ha det, då de flesta transporter som rullar på vägarna inte har lagstadgad ventilation (som klarar kraven som ställs)

Lädergrimma i transporten borde det kanske vara lag på om nu nån inte förstår bättre......
Att ha öppet bak tycker jag inte heller är någon bra ide,dels kan de ju bli vettskrämda om någon stor långtradare puffar till och dels vet jag en ponny som tog sej loss och hoppade ut :crazy:genom den minimala luckan,så det kan faktiskt hända.
Att det inte blir för varmt måste man ju kolla med jämna mellanrum.

Jag brukar prova att ge hästarna vatten med äpple jos i. Serverar det några gånger hemma innan vi åker på långresa. Då brukar hästrna dricka i transporten utan problem. Lika dant om man byter stall och dom inte vill dricka nya vattnet med en gång.

Ventilation är jätte viktigt i transporten när man skall åka längre resa. Vi körde en 5 timmar tur i helgen och det var mycket varmt men med bra ventilation i transporten hade vi som max +21 grader. Kamerna i transporten är guld värd!

Promenera hästen en bra stund när ni är framme efter den har fått vara i sin box och kissat och luktat runt lite.

Lycka till

Lädergrimma i transporten borde det kanske vara lag på om nu nån inte förstår bättre......

Min billiga nylongrimma går sönder på ungefär 0,5s om hästen fastnar.
Min billiga nylongrimma går lätt att skära/klippa sönder om hästen skulle fastna och den håller för det. Om jag ska skära sönder en spänd lädergrimma lär jag skära lika mycket i hästen som i gimman innan jag har fått loss den.
Så nej tack jag riskerar hellre något brännsår än en häst som sitter fast som jag inte kan få loss.
Detta är ett val varje människa måste göra eftersom det finns risker med bägge handlingssätten.

Och vad tycker du är bättre med lädergrimma? Att skära sönder en lädergrimma vid ett olyckstillbud kan vara m e m omöjligt, det får man ha med i beräkningarna.

Det har inte med värme att göra, det har med ventilation att göra. Jag har tidigare alltid kört med luckan nere, ALLTID, för mina hästar har inte brytt sig om vad som ligger bakom. Att man inte sätter fast sin häst så den kan komma runt och hoppa ut tycker jag är lätt åtgärdat genom huvudregeln att hästen ALDRIG ska komma loss om jag inte själv väljer det.

Och vad tycker du är bättre med lädergrimma? Att skära sönder en lädergrimma vid ett olyckstillbud kan vara m e m omöjligt, det får man ha med i beräkningarna.

Det har inte med värme att göra, det har med ventilation att göra. Jag har tidigare alltid kört med luckan nere, ALLTID, för mina hästar har inte brytt sig om vad som ligger bakom. Att man inte sätter fast sin häst så den kan komma runt och hoppa ut tycker jag är lätt åtgärdat genom huvudregeln att hästen ALDRIG ska komma loss om jag inte själv väljer det.

Vi har väl alla våra små principer och givetvis tycker vi alla att just vi gör rätt.
Att flyktdjur som hästar kan bli rädda i en mycket specifik situation är något man kan råka ut för (brandbil med sirener tätt bakom ???)till och med att de på ett eller annat sätt kan ta sej loss trots de bästa intentioner och försiktighetsåtgärder är en möjlighet......

Just brandbilsscenariot har jag varit med om, visst - hästen vände sig men inget mer.

Nej, mina hästar tar sig inte loss om jag inte släpper loss dem. Det är hela säkerhetstänkandet. Grejorna MÅSTE hålla. Annars är risken mångdubbelt större att hästen skadas allvarligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka