transportera fånghäst lös eller bunden?

Sv: transportera fånghäst lös eller bunden?

Undrar också hur det har gått för er - bra hoppas jag!

Det har gått jättebra:)

i förrgår så hade hon jätte ont och kunde knappt gå, men igår på morgonen när vi skulle åka gick hon plötsligt framåt med hyfsat rask fart. Jag körde henne ändå lös med spån i och hon stod lugnt och stilla med rumpan i färdriktningen hela vägen.

Veterinärerna tyckte inte att hon ömmade mycket när dom undersökte hovarna, däremot kändes pulsen väldigt tydlig. Så den skall vi hålla koll på.

Sedan tog vi och röntgade hovarna och tyvärr har hon rotationer och hovbenssänkningar på alla fyra hovarna.

Hon fick åka hem med finylbutazon.
Hon fick paddar som blev som tofflor som vi skall byta va fjärde dag/ behov.

Och hon skall vara fortsatt stillsam boxvila som dom kallar det i 2 veckor nu till att börja med. Så nu har vi stängt in henne i uteboxen och hängt en krubba på väggen med vatten. Så nu förblir hon där.

Hon får komma tillbaks på återbesök om två veckor för att
utvärdera hur hon mår då och har hon inte ont så skor dom henne med tåriktning ocg extra sula. sedan åker vi hem och sedan tillbaks på återbesök igen efter 2 veckor:)

Veterinärerna säger att hon har goda möjligheter att bli frisk. Och dom tror inte heller att hon behöver skor resten av sitt liv.

Ska hon dock användas till ridning eller körning så är de skor som gäller.

i dagsläget är hon endast sällskapshäst.

Tack för att ni bryr er:)

Skönt att ni har fått bra hjälp samt "tofflor" på.

Hur stora rotationer hade hon?

Hoppas buttan hjälper nu då.

Har ni kommit på vad som orsakade fången?

Blev hon bättre när ni började blötlägga höet?

Håller tummarna för att hon ska bli snabbt bra igen utan för stora smärtor.

Exakt hur stora har jag ingen aning om. Frågade aldrig det.

Ingen vet vad som orsakade fången. Hon har bara ätit blötlagt hö i ca 2 veckor. Innan har hon fått det torrt. Nu gick hon ju plötsligt framåt igår utan att man behövde mana på henne. Så det är tvära vändningar.

Veterinären skulle även ta prov för att undersöka insulinressistens. Så får se hur hon mår av denna behandingen och hur hon mår på återbesöket:)

Hej
Det är många som säger att fång blir bättre efter hö som blötläggs och det brukar ta ca 1,5-2 veckor innan man då ser resultat, så var det för mig också. Kul! Jag har just läst några analyser före och efter blötläggning av privatpersoner och de hade fått minskat socker rejält. Jag ska själv testa mitt blötlagda för att se resultatet.

Det låter ändå positivt med din häst. Detta ska säkert gå bra. Jag väntar just själv på resultat på IR och PPID test på min pålle.
Kan man hålla nya anfall borta så blir de oftast bra, men känsliga för nya anfall är de alltid!

Bra att ni har varit iväg på en ordentlig utredning:)!

Rotationer och speciellt sänkningar på alla fyra är allvarligt, och du får räkna med en LÅNG konvalescens. Men om man som hästägare gör allt enligt vad veterinär och hovslagare rekommenderar är det inte alls omöjligt att rehabilitera en fånghäst. Vi är flera stycken här som har lyckats. Men visst kräver det mycket tålamod, energi och pengar (suck...;))... Om du undrar över något så fråga! Det är mycket möjligt att någon av oss som har fånghästar kan svara på dina funderingar.

Fång är ju en omfattande sjukdom så visst är den allvarlig.
Men att det går att behandla är huvudsaken:)

Nu har vi ju en bra försäkring så det kommer inte att bli särskilt dyrt.
Och skorna var inte särskilt dyra dom heller:)

Har fått svar på många frågor bara genom att åka dit.

Toppen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vi har givetvis varit till veterinär. Monster är inte en hund man lämnar på djursjukhuset hur som helst, och han ska heller inte behöva...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 231
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka