Inte aktuellt för mig att åka med 2 hästar, så varför tycker du att jag skulle träna på det? Min häst är STOR och får inte plats i en smal spilta, han väger 740 kilo drygt, drar 165+ i täcke och jag väljer att köra lagligt med god marginal på vikten, tycker att allt för många hästmänniskor stoppar transporterna fulla med dyrbar last och sen kör man för kung och fosterland! Skulle dock behöva köpa mig ett nytt släp gärna ett Boj Stabilo, robusta och smidiga att klass upp till 820 kilos lastvikt, ingen som har *smygannons
*?
Vem kan lasta t ex 2 halvblod i en transport med 720 kilos lastvikt lagligt på ett B-kort? Bara för att transporten
kallas 2 hästars betyder det inte att 2 hästar får plats rent viktmässigt OCH lagligt. Så sent som idag blev jag omkörd i 120 på motorvägen av ett ekipage med 2 stora hästar i ett enkelaxlar Tranesläp, tror att maxlasten i det släpet är MAX 720 kilo. Kan garantera dig att dessa hästar vägde mer än 360 kilo styck
Sen är det VÄLDIGT svårt att träna en stor och lång häst att åka smalt om han/hon inte får plats utan att stå på diagonalen
, tips mottagen gärna dock, skohorn, glidmedel eller kanske motorsåg
.
DET hade varit intressant att se hur många av oss som kör innom lagens gränser, dvs lastar det kiloantal som transporten är reggad för!
Mycke flum men men...