Transporter och djurskyddslagen?

Rea

Trådstartare
Har idag fått höra av en hästtransportförsäljare att det är/kommer att bli förbjudet att köra häst i släp om man inte har mellan väggen i! Spiltans bredd fick vara max 120 cm enligt honom. Jag som då har en bredåkande häst som mer än gärna åker utan vägg och med en hov i varje hörn av transporten undrar om ni, mina kära Bukefalister, vet hur det förhåller sig? Blir svårt att knåpa in den store hästen om han inte får stå på diagonalen i sin transport ju... :(

vill också veta, mina kan åka med mellanvägg, men har sedan en kort period börja åka brett istället då denna har visats sig må bättre av detta.

bara att börja träna! en dag måste man ändå åka m 2 hästar... men iaf, det borde ju gå att kolla upp med ngn myndighetsperson..

Inte aktuellt för mig att åka med 2 hästar, så varför tycker du att jag skulle träna på det? Min häst är STOR och får inte plats i en smal spilta, han väger 740 kilo drygt, drar 165+ i täcke och jag väljer att köra lagligt med god marginal på vikten, tycker att allt för många hästmänniskor stoppar transporterna fulla med dyrbar last och sen kör man för kung och fosterland! Skulle dock behöva köpa mig ett nytt släp gärna ett Boj Stabilo, robusta och smidiga att klass upp till 820 kilos lastvikt, ingen som har *smygannons ;)*?
Vem kan lasta t ex 2 halvblod i en transport med 720 kilos lastvikt lagligt på ett B-kort? Bara för att transporten kallas 2 hästars betyder det inte att 2 hästar får plats rent viktmässigt OCH lagligt. Så sent som idag blev jag omkörd i 120 på motorvägen av ett ekipage med 2 stora hästar i ett enkelaxlar Tranesläp, tror att maxlasten i det släpet är MAX 720 kilo. Kan garantera dig att dessa hästar vägde mer än 360 kilo styck :crazy:
Sen är det VÄLDIGT svårt att träna en stor och lång häst att åka smalt om han/hon inte får plats utan att stå på diagonalen :D, tips mottagen gärna dock, skohorn, glidmedel eller kanske motorsåg :D.
DET hade varit intressant att se hur många av oss som kör innom lagens gränser, dvs lastar det kiloantal som transporten är reggad för!
Mycke flum men men...

Sen när måste man åka med 2 hästar???? :confused: Jag kommer då aldrig att göra det även om det numera :angel:(*host* kristel fattar vinken) finns plats över i transporten. Vad gör man om den ena hästen får panik i transporten och det står en häst på andra sidan mellanväggen? :confused: Har sett hästar få panik i transport förr och det är ingen vacker syn.... och man går inte gärna in där. Nä jag håller med Kristel, fram med en dunk glidmedel o skohorn så får hennes gigant plats på en sida i transporten.... plus att hon får en olycklig häst med skavsår på haserna utav lemmen. Denna gigant till häst håller balansen bättre utan mellanväggen än med mellanväggen, detta har jag fått erfara. Stå på dig Kristel... :) :) :bow:

Jag kommer ALDRIG någonsin att ställa Kingen smalt i transporten, då jag rider jag hellre dit jag ska, har ju min hovslagare i Löberöd så det blir en lång ritt iofs :D. Jo tack, du om någon vet ju hur kul hans haser blir i transporten :cry:, lille vännen gillar inte skav...och inte fan kan det göras tillräckligt höga skydd heller :devil: :devil:.

Nej klämma in honom i en transport på en smal jäkla sida det kan man ju bara drömma om.... usch stackars häst i så fall :cry:. Det där med djurskyddslagen hit o dit, de snackar bara en massa dynga :mad:. De borde se efter hur djurtransporterna sköter sina transporter till slakt när det gäller grisar o kor, inte tusan står de uppbunda inte :mad:. O de här jäkla transporterna i Europa med hästar :(, de borde göra nått åt dessa först innan de börjar gnälla på oss som tänker på hästens bästa och ur säkerhets skäll först och främst. Idioter :devil: dessa som sätter regler och lagar, de har väl inte så mycket som satt sin fot i ett stall sen de var på utflykt med dagis för så där 35-40 år sen. :angel:

Du e go´du :D :rofl:!
Anledningen till att man inte fick köra med bredare spilta än 120 cm var enligt honom att hästen kunde börja gå rundor då :confused:. Jag skulle vilja se Kingen lyfta en fot i onödan när han åker :D, han som står med en hov i varje hörn och mulen på rutan och tittar ut, lille Sötisen :love:

Tycker att det låter väldigt suspekt? Vad finns det för skäl till att man måste ha mellanväggen i?
Och enhästars-transporter då? Dem är det ju ingen mellanvägg i?

Jag hittar då ingenting på Djurskyddsmyndighetens hemsida, annars verkar de ju ta upp nya bestämmelser där...
Vore också intresserad av att veta, då min lilla häst lider av stohetsvansinne och tycker att hon fyller ut transporten bra själv.

:rofl: :rofl: :D Ja Kingen måste ju hålla koll så matte kör ordentligt förveden som han är. Eller så kollar han efter nån snygg donna som kanske går o betar i nån hage längs vägen :confused: :rofl: :angel:. Vem vet vad som rör sig i deras hjärnor i bland. Han står givakt i finkan medans Kristel tutar och kör. :idea: :bump:

Ja jag har aldrig hört talas om detta så vi får verkligen hoppas på detta. Var/vem sa detta? Har ni hittat nån transport?

Det var en ute i Östraby som sålde hästsläp och annat i hästväg som sa det, jag sa inte emot men jag ifrågasatte lite :D. You know me :o, han påstod att det var helt nya regler. Letar efter en Boj Stabilo 1250 el 1350, 720 resp. 820 kg i lastvikt :).
Fick svar av en tjej som hade en jättefin men hon bodde vid Örebro, liiite långt för att åka och titta :(, jag letar och letar så hör du något så hojta till!
Gäller ALLA som läser :D :angel:....

tänkte faktiskt lägga in en parantes om just det :)
självklart ska ju hästen få plats med mellanväggen i. annars är det ju ingen vits alls med det hela, då blir det ju snarare än mer farligt.

Liknande trådar

Utrustning Vi ska snart få hem vårt nya släp och jag håller på att kolla försäkringar. Som nämnts ofta "förr" så brukar ju inte försäkringen på...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 395
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 961
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag går i transportköpartagen nu (ÄNTLIGEN!). Min häst har varit lite svårlastad men går nu in som ingenting, om det är en transport...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 011
Senast: frittan
·
Ekonomi & Juridik Använder ett anonymt nick för att ingen inblandad ska bli identifierad. Så vet ni vem jag är så ta det på PM eller så. Sålde för ett...
2
Svar
30
· Visningar
5 038
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar