Vet inte om länken funkar, men nu har jag ställt
frågan på Länsförsäkringar Stockholms Facebooksida.
Blir intressant att se vad de svarar...
Klipper in svaren, för er som inte orkar kolla Facebook:
Fråga:
Hej! Jag skulle försäkra mitt hästsläp och ringde runt till olika bolag. Priset hos er var över 2000 kr/år, det dubbla jämfört med övriga bolag. När jag hörde mig för på forum angående detta så uppger de flesta att de betalar omkring 500 kr/år för motsvarande. Det verkar ju väldigt märkligt.
Sedan hörde jag om en som haft försäkring hos er där den förut kostat omkring 500 kr och sedan plötsligt höjdes till omkring 2000 kr. Personen hade då fått uppgiften att hennes släp haft fel släpkategori för hästsläp, därav skillnaden i pris.
Alla säljare som jag pratat med hos er har precis noll koll på hur detta hänger ihop, så nu undrar jag ju hur ofta ni sätter fel kategori när ni försäkrar hästsläp och vad som händer om man behöver utnyttja en sådan försäkring?
Förtydliga gärna detta, vi är nu många som undrar hur det hänger ihop, och om man kan lita på att era säljare har rätt kunskaper för att kunna sälja försäkringar till hästsläp?
Svar 1:
Hej Jessica!
Tack för din fråga.
Värdet på ett hästsläp är många gånger högre än värdet på ett vanligt enkelt släp.
Om vi har placerat släpet i fel typ av försäkring så står vi för det under gällande avtalsår (12 månader).
Om vi har gjort fel gäller försäkringen fullt ut och det är Länsförsäkringar som får för lite betalt i förhållande till försäkrat objekt.
Nästkommande avtalsår rättas försäkringen till rätt typ av försäkring.
Om kunskaperna hos våra säljare brister ska vi självklart ta upp frågan och se till att informationen gällande släpförsäkringar förankras bättre.
Jag hjälper dig gärna att räkna på en offert för ditt släp om du är intresserad så kan vi se vad jag får fram för premie.
Maila i så fall ditt personnummer samt registreringsnummer till
facebook.stockholm@lansforsakringar.se
Ha en trevlig dag!
Hälsningar
Louise
Följdfråga:
Tack för svar! Det betyder alltså att det stämmer att hästsläp ska vara i kategorin "specialsläp" och inte "lätt släp(upp till 1999 kg)"?
Du behöver inte räkna, era säljare har gjort det två gånger och båda gångerna kommit fram till att kostnaden blir över 2000 kr/år, då väljer jag hellre någon av konkurrenterna som bara tar halva priset och ändå täcker skador inuti släpet orsakade av hästen.
Svar 2:
Ja, hästsläp försäkras som special släp och inte lätt släp.
Baserat på det förhållandevis höga värde som är på hästsläp och skadestatistik så blir tyvärr premien relativt hög.
Det är speciellt tillagt att vi täcker skador inuti släpet orsakade av hästen. Annars gäller försäkringen som vanligt.
Brand, Glas, Stöld, Rättsskydd och eventuellt vagnskada beroende på vilken omfattning kunden valt på sin försäkring.
Hälsningar Louise