Transportbur

MissFideli

Trådstartare
Min syster ska köpa hund och letar transportbur nu. Det är bara en valp än, men fullvuxen så kommer den vara runt 40-50 cm i mkh (Shiba) så den måste ju passa det. En bur som går att ha i baksätet på en Volvo S40, alltså ingen kombi. Har ni några tips och idéer?

Kanske en utställningsbur? Fast jag vet inte hur säkert det blir.
Men annars finns det ju såna här krockselar som man fäster på säkerhetsbältet.

Skippa sedan. Det går att ha en utställningsbur i baksätet, men det är inte krocksäkert för hunden och de kommer åt att tugga en del och dra in saker i buren. Jag skulle satsa på en kombi och riktig bilbur.
Det är också bäst på sommaren då man kan ha bakluckan öppen.

Bilen är bara nått år gammal, så att byta är nog ganska långt ifrån möjligt. Det är pojkens bil och han har "bara" en katt :smirk:.

Kan hon inte skaffa en egen bil då? :idea:
Man får ju tänka på att en hund i utställningsbur i baksätet skitar ner ganska mycket också. Det hamnar hundhår och grus lite överallt. Inte så kul om bilen är ny och fin.
Inte kul om hunden lyckas lirka in bältet och bita av det heller.

Men visst går det. Utställningsbur kan man hitta i närmsta djuraffär eller på mässor.

Hon har inget jobb och har sökt utbildning, så för tillfället lever dom på 1,5 lön. Men hon har precis blivit invalidklassad (knäskada) så hon får ut en del pengar som bl.a ska läggas på hund.

Jula har billiga fungerande hopfällbara utställningsburar. Inte idealt att ha i bilen, men mycket bättre än att hunden är lös. Ett plus är att den är lätt att ta med när man hälsar på hos folk. Då kan hunden ha med sin egen liggplats, och har lättare att koppla av på nya ställen.

Mvh
Duvan

kan man inte ha en bilbur måste det väl ändå vara bäst att ha hunden i en bilsele? man får tänka på sin egen säkerhet också, krockar du blir en icke fastspänd klump på 30 kg helt livsfarlig, även vid en krock i låg hastighet (och om du är fastspänd).

Är det någon här som har använt en bilsele till sin hund, och hur funkar det? Kan hunden röra sig i baksätet, eller är den begränsad och "sitter fast"? Finns det någon bild eller förklaring på nätet om hur den funkar och ser ut?

(är bara så nyfiken eftersom jag själv aldrig har sett en sån)

Mycket möjligt att det är det bästa alternativet. Fast man behöver ju inte ha en utställningsbur lös på sätet, den går utmärkt att trassla fast i bilbältet.

Mvh
Duvan

Haha, ja fast inte min egen. En vän till mig hade utställningsbur i baksätet på sin bil. Hennes hund lyckades dra in ett bälte i den buren och gnaga av det totalt. Hunden har också tvättat klädseln i baksätet så till den milda grad att den nu är alldeles utsliten fläckvis.

Hunden som modellade med bilbältet såg ju mer än nöjd ut :D: Ett större smil har jag aldrig sett. Tror dock inte att vintisen skulle se lika nöjd ut :crazy: hon avskyr att vara fastspänd.

Det är inte speciellt svårt att se till att valpen inte kommer åt bältet, om det bara är det som är problemet.

Det jag tycker är det största problemet med en klen bur i baksätet är att hunden inte har något större skydd vid en krock. Fast det har den å andra sidan inte om den sitter i sele heller. Och definitivt inte om den är lös, då är den också en fara för övriga i bilen.

Mvh
Duvan

Har själv volvo kombi. Men jag vill bara tala om att det säkraste stället hunden sitter på är just i baksätet. OM man får buren att sitta ordentligt fast.

Kombin är inte bara bra att lasta in mkt saker i, utrymmet är främst till för att skrynklas ihop vid en krock. Med andra ord skydda fram och baksäte och ta smällen med bagaget. :smirk: Så för hundens säkerhet så är baksätet bäst. Men för Er säkerhet är bagaget bäst.

Angående tuggat bilbälte så bör det ju gå att fixa så hunden inte kommer åt att bita sönder det. MEN om hunden gör det i alla fall så går bilen inte igenom besiktningen och då måste man byta bilbälte, vilket är både bökigt och dyrt.

Jag provade en sådan där sele på förra taxen, men det fungerade inte :crazy: Om vi hade krockat skulle han bara ha slunkit igenom, kanske beror det på de korta benen? :o

Liknande trådar

Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
961
Senast: ufot
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 229
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar