Transport..

R

RedFling

Hej. Jag ska köpa en häst som bor drygt tre timmar ifrån mig. Nuvarande ägaren verkar inte vilja köra honom till mig och jag skulle helst slippa jag med. Jag har erbjudit pengar för att hon skulle tjäna på det.
Men nu till frågan. Jag tyckte att man kanske skulle kunna kompromissa och åka halva vägen var, och mötas någonstans i mitten. Då sa hon att det blir för förvirrande för hästen att bli omlastad. Tycker alla hästar att det är så? Är det fel att göra så? Är det fel på hästen om han tycker så?

(till saken hör att det är min första häst, så jag kanske är extra nervig...)

Sv: Transport..

Hade jag varit som du hade jag försökt åka o hämta hästen själv.
Detta förutsätter att du har tillgång till bil och transport samt minst en häst-erfaren kompis som kan följa med och hjälpa till.
Vet du om hästen är van vid att resa? Och i så fall reser den bra? I så fall. Kör själv o hämta den.

Han har åkt mycket o ska vara snäll att lasta o så.. Det är ju inte själva resan som jag ser som det stora problemet, utan att jag tycker att det är konstigt av henne att inte vilja se hur jag har det. Om jag hade haft en bästa kompis i flera år så skulle jag vilja veta hur det blir för den på det nya stället. Spec för att de skrev i annonsen att hemmet är viktigare än pengarna..

Sen vill jag ju ha en häst som inte oroar sig så mkt. O om hon säger att man inte kan lasta om den så... Ja jag vet inte. Hur skulle din häst ha reagerat på en omlastning?

att lasta om när det bara är en resa på 3 timmar verkar ju väldigt fånigt om jag ska vara ärlig! antingen åker du och hämtar hästen själv eller så ber du en transportfirma hämta hästen vilket kostar ganska mycket.

att hålla och lasta om halvvägs blir bara stressande för hästen. varför ska den behöva byta transport halvvägs när det ändå rör sig om en sådan kort väg?

att det är konstigt att säljaren inte vill lämna tycker inte jag. dom har sålt hästen och därmed avsagt sig ansvaret. alla bryr sig inte om vart hästen hamnar.

Tramsigt och riskfyllt att lasta om. Varför? Har ni något riktigt bra omlastningsställe, en gård eller liknande att lasta om på?

Jag hade inte varit intresserad av att köra hem en häst jag sålt till blivande ägare, det får de faktiskt obesörja själva. Och tre timmar är ju ingen hisklig väg.

Jag skulle alldrig utsätta min häst för de... tänk så förvirrat..
så jag förstår henne till fullo!

kul med en ny häst förövrigt va är de för något!?

se de som en spännande tripp de kan vara roligt att göra sånnt där juh!

Tycker inte är konstigt att köparen ska hämta hästen. Vill du ha den får du väl åka och hämta den oxå. Jag har alltid hämtat mina hästar från säljarna. Alla är ju inte intresserade av att se hur hästen kommer få det, för hon kan ju ändå inte påverka det om du redan har köpt hästen.

Iofs så har jag sålt en häst och lånat ut en annan på foder. Då har jag kört hästarna till deras nya hem. (9 resp. 5 timmar enkelväg) Men det var ju för att jag ville det, just för att se hur hästen skulle ha det, men det är ju inte självklart att alla vill det eller ens bryr sig hur det nya stallet ser ut.

Sen vill jag ju ha en häst som inte oroar sig så mkt. O om hon säger att man inte kan lasta om den så... Ja jag vet inte. Hur skulle din häst ha reagerat på en omlastning?

Min häst är inte alls resvan och jag blir lika glad varje gång han snällt går in i transporten när jag ser hur rädd han är och jag kan tänka mig att han tror att när han får backa ur transporten så är han "framme". Jag skulle definitvt inte börja lasta om på nåt okänt ställe. Tänk om hästen blir vild och sliter sig? Inge kul alls och definitivt inte långt hemifrån.

En anledning till att hon inte vill köra hästen kanske är att separationen blir lättare för henne om hon nu är väldigt fäst vid hästen. Jag har aldrig sålt nån häst men tror att jag inte skulle vilja dra ut på avskedet. Självklart vill jag ju det bästa för min häst men det kanske finns en gräns för vad man pallar. Bara en tanke.

jag fattar inte riktigt varför du inte kan hämta hästen själv?
förstår att de är nervöst men om hästen åker bra så är de väl lugnt?

sen tycker ja att de är onödigt med en omlastning på en sån kort resa, även om hästen inte bryr sej så känns de lite onödigt.

jag ser det som en självklarhet att ordna så de hästar jag köper kommer hem. Det är inte upp till säljaren.

Vi hämtade min nya häst själva, kommer inte ihåg hur långt det är dit upp :o Men tar ca 2,5 timme med släp.
Det gick jättebra.
Var liksom aldrig tal om annat. Tryggast om hästen kan åka samma släp i ett streck, så slipper den för många överraskningar och ombyten. Och tycker inte hästen om att åka blir det ju ännumer traumatiskt för den att behöva byta släp, lastas om och allt som hör till.

Däremot, eftersom jag har hästen på lån fram till klinikbesiktning om några veckor, så om hon ej skulle gå igenom besiktningen så kommer säljarna och hämtar henne hos oss, de erbjöd sig själva.

om jag som säljare skulle få ett samtal från köparen som vill att jag lämnar hästen eller lämnar av den halvvägs på en resa på endast 3 timmar så skulle jag se den köparen som fruktansvärt oseriös! när jag lånade ut shettis åt en tjej så hade vi kommit överens om att hon hämtade, dagen innan ringer hon och vill att jag kör för det var ju ändå min häst :eek:

så vill du ha hästen så se till att hämta den själv eller se dig om efter någon annan som står närmare.. som du dessutom inte behöver oroa dig om att bli rädd för som du skrev i en annan tråd. då kanske det inte är rätt häst ändå?

Hade jag varit du så hade jag anlitat en transportfirma. Det kostar ca 2500:- + moms, men det är ju inte helt gratis för dig att köra själv heller. Har du tre timmars åktid så blir det sex timmar tur och retur och om du räknar på hur mycket den kostnaden blir så är du snart uppe i samma kostnad. Dessutom slipper du ju vara nervös över resan, bara att ta emot hästen när den kommer!
Lycka till!;)

vad har du för bil som drar bensinpengar för 3125kr för 6 timmars bilfärd??:eek: byt bil isåfall!

antar att det är runt 20 mil enkel resa. alltså 40 mil tur och retur. 20kr/mil = 800kr + ca 200kr för transport. = 1000kr för att hämta hästen själv! du sparar alltså 2000kr!

jag betalade 2000kr inkl moms för transport från kalmar till uppsala. betydligt längre än 3 timmar enkel resa. så det lär knappast löna sig att boka transport för en sådan kort bit.

vill du inte hämta själv så fråga någon i stallet där du kommer att ha hästen om dom är villiga att hämta!

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser:

Tramsigt och onödigt att lasta om hästen...

...dock har jag varit med om det en massa gånger på allt från rastplatser vid motorvägen till hästgårdar och det är inga problem.. Bara en nervig häst skulle bry sig om det... Många duttar för mycket med sina hästar och tror att dom inte klarar av en sådan sak, men det gör de flesta hästar som åker tryggt i transport.

Däremot undrar jag varför du köpt en häst som du inte vill åka och hämta? 3 timmar? ärligt, i vilken landsända bor du? Tänk på de som bor i Norrland vilka avstånd dom har! Usch. För dom tar det 3 timmar bara att ta sig till tävlingar ibland, Även de som tävlar på högre nivå, hur lång tid tror du det tar för Malin Baryards hästar att ta sig ner till Falsterbo? Löjligt... Sluta tjafsa och åk om hämta hem hästen om säljaren fortfarande vill sälja den till dig...

vad har du för bil som drar bensinpengar för 3125kr för 6 timmars bilfärd??:eek: byt bil isåfall!

antar att det är runt 20 mil enkel resa. alltså 40 mil tur och retur. 20kr/mil = 800kr + ca 200kr för transport. = 1000kr för att hämta hästen själv! du sparar alltså 2000kr!

jag betalade 2000kr inkl moms för transport från kalmar till uppsala. betydligt längre än 3 timmar enkel resa. så det lär knappast löna sig att boka transport för en sådan kort bit.

vill du inte hämta själv så fråga någon i stallet där du kommer att ha hästen om dom är villiga att hämta!

När man räknar på kostnaden per mil för ett fordon brukar man räkna in mer än bara bensinkostnaden dvs slitage, värdeminskning o dyl för fordonet, men det är inte det som är grejen. Om man har drygt tre timmars resa till hästen, tar det ju tur och retur och med lastning och fixande i princip en hel dag att hämta hem den. - Tid är också pengar. Är det då första hästen och man känner sig så nervös inför det här att man lägger ut en tråd och ber om råd, tycker jag att det kan vara en bra idé att anlita en transportfirma. Man har förmodligen betalat ett antal tusen för hästen och att då lägga nån tusenlapp till för att slippa vara nervös och få hem hästen så att man sen i lugn och ro kan bekanta sig med den, tycker jag är helt ok. Det ska inte vara så mycket prestige i det här med hästeri. Det är fullkomligt normalt att känna sig nervös inför första hästen, det är ju faktiskt en individ som man inte har en aning om hur den reagerar i olika sammanhang. Det där kommer ju så småningom.

Alternativt satsa på en proffessionel transportfirma.

3 timmars resa är ju ingenting. Det är ju vad man får köra till en vanlig tävling. Smidigast är att anlita en transportfirma. De är erfarna och hästarna åker bättre i en rejäl lastbil. Jag betalade 2000 + moms för att få upp min ena från hörby till sundsvall. Och det var det värt. Men hade det bara varit en 3 timmars resa så hade jag nog hyrt en b-kortslastbil och enkelt hämtat hästen. Det är väl ingen sträcka att tjaffsa om?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 384
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka