Transport - Budget 40 000kr

Jag har en cheval Gold one.
Helt i aluminium ( ja inte taket det är i glasfiber) 1.5 hästars.
Hästen älskar det och står lugnt och tryggt.
Hade problem med ventilationen i början innan jag satte in taklucka men efter det så har det inte vart några problem alls.
Betalade en bråkdel mot vad ex umesläp, forzab och böckmann.

Jag har en Böckmann Duo R som jag är oerhört nöjd med, köpte visserligen nytt men en fd inackordering till mig sålde sitt Duo XL i toppskick från 08 för 45000kr så det är kanske något att kolla på. Om man gillar tysta släp som knappt märks efter bilen :angel: hästarna tycker om det, ljust och luftigt, enkelt att hantera och rymlig sadelkammare :)

Väcker upp den här gamla tråden igen :D
Någon som har åsikter kring Henra Amazone enhästarsläp? :)

Om det är ett bra köp eller ej beror på dels om det är av den årsmodell och färg som är drabbat av vinylsläpp? (Samma grå som Thule, och samma produktionsfel där plasten släpper från väggarna) Har det inte börjar släppa ännu är det bara en tidsfråga. Så isåfall skall man köpa en som inte är grå, eller är nyare, eller där någon redan gjort slitjobbet med att ta bort all vinyl och renovera väggarna.

Jag tycker att det är lite sisådär med enhästars. Ser faktiskt inget positivt med det alls, förutom den lätta totalvikten kanske.
Skulle du någonsin vilja vara borta en längre period, t.ex. meeting eller läger och behöver ha packning med dig betyder det att du måste lasta in allt i bilen. Och tävlingsskåp och höbalar är halvkul att ha i en bil - oavsett bilens övriga skick.

Du har en ok budget, och du har ett fungerande släp i dagsläget. I ditt fall hade jag väntat på att rätt släp dök upp. :)

Snabb check på marknaden i vår region:

- Boj Bravo 2008. Totalvikt 1300kg. Lastvikt 580kg. Pris. 45.000kr.
- Christ carat 2009. Bytt golv. totalvikt 1390. Lastvikt 780kg. Pris. 40.000kr pg.a. Skönhetsfel på taket som är lätt att fixa själv.
- Umesläp A40. 2000. totalvikt 1400kg. Lastvikt 700kg. Pris: 30.000kr.
- Böckman Duo C. årsm. 2014 (!!) Totalvikt 1450kg. lastvikt 575kg. Pris: 43.000kr

Alla dessa är utlagda i April, och jag hade valt alla dessa framför en enhästars Henra.

Snabb check på marknaden i vår region:

- Boj Bravo 2008. Totalvikt 1300kg. Lastvikt 580kg. Pris. 45.000kr.
- Christ carat 2009. Bytt golv. totalvikt 1390. Lastvikt 780kg. Pris. 40.000kr pg.a. Skönhetsfel på taket som är lätt att fixa själv.
- Umesläp A40. 2000. totalvikt 1400kg. Lastvikt 700kg. Pris: 30.000kr.
- Böckman Duo C. årsm. 2014 (!!) Totalvikt 1450kg. lastvikt 575kg. Pris: 43.000kr

Alla dessa är utlagda i April, och jag hade valt alla dessa framför en enhästars Henra.

Tack för sammanställningen! :bow:

Jag har kört ett sådant mycket när det var relativt nytt på marknaden och nej . Det är för lätt och ostadigt ! Väggarna är som papper och vid halt väglag var släpet inte stabilt utan åkte hit och dit på vägarna - jäkligt undermåligt !

Har numera sen flera år ett Ifor hb403 enhästars. Det är som natt och dag mot Henran. Stabil och stadig ligger som ett strykjärn efter bilen i alla väder. Gillar det otroligt utifrån det !

Dock har den en korkad bomlösning bak för någon som eventuellt har en trist häst att lasta, för det går inte att lite snabbt och smidigt lägga på bakbommen vilket även kan innebära en olycksrisk utifrån hur konstruktionen är byggd. Idiotisk lösning rent krasst faktiskt .

Jag har en bredåkare som inte ens vill ha mellanväggen vikt för att bredda, utan även brett framtill, och åker inte så mycket samt har b-körkort, så för mig är ett bra enhästars en väldigt sund och lättsam lösning. Även otroligt smidigt att skicka på hästen in i när man ska lasta, samt även smidigt med ytan utan mellanvägg att kunna göra iordning hästen inne i trailern vid dåligt väder tex.

Senast ändrad:
Som @spinxx sa - den gråa lamineringen släpper från alla Thule/Henra årsmodell ca 07-08. Köp ett som redan är fixat eller se till att ha tid och händigt folk som kan slipa/måla och pruta utav bara helvete!

Vad gäller enkelsläp - smidigt med extra utrymmet inuti som @mackan skriver, men det går att köpa hellånga bommar även till tvåhästarssläpen, eller möjlighet att bredda bak. Dessutom himla smidigt att ha en halva i släpet att lasta skit i, speciellt om man saknar sadelkammare.
Enkelsläp är generellt lite vindkänsligare än tvåhästars pga något smalare axelavstånd men å andra sidan också mer centrerad vikt.

Om skattevikten är låst, kan man typa ner vikten ändå?
Har sett "Skattevikt: Låst" på en hel del släp årsm. ca. 95-05 nämligen, som skulle kunna vara intressanta, men som är för tunga för att dras med våra bilar.

Vi har ett Cheval uttaget 2012 nytt från fabrik, ser fortfarande ut som nytt fast de rullar massa mil om året med travhästen där bak ;-) Kostade drygt 90 nytt med sulkyhållare och hårdöverlucka ( allergisk mot bara "skynke" ). Vi har fronturlastning och så att en häst kan stå brett. Tycker de åker bra, verkar lugna den går fint efter bilen. Dock har vi upptäckt nu att vi vill ha ett släp med sadelkammare istället, inte för att vi inte trivs med vårt släp utan för att slippa ha alla selgrejer i bilen och då lutar de mot ett Ume B60 touring.

Over and out. Släpletandet är nu officellt över. Efter ungefär ½ års letande har jag nu hittat släpet som uppfyller alla mina krav, väl inom budget dessutom. :love:
Låt mig presentera:
Christ Comet Deluxe -06.
Har bara haft 1 tidigare ägare och verkar vara lite använt.
Boggie med 1 460 kg totalvikt vilket gör att det utan problem får köras med båda våra bilar.
Mjuk mellanvägg, integrerad krubba och sadelkammare är några av alla finesser på det, utöver att det verkar ha grym ventilation.
Enda möjliga minuset jag kan komma på är att det var metallic-vinrött. Någon gång i tiden. Det är det inte längre. Det är terrakotta-grå-aktigt i färgen nu. :angel:
Premiärturen går 12/5. Längtar redan efter H.Hs reaktion. :love:

31959905_1502054816584512_8295257658915553280_n.jpg

Over and out. Släpletandet är nu officellt över. Efter ungefär ½ års letande har jag nu hittat släpet som uppfyller alla mina krav, väl inom budget dessutom. :love:
Låt mig presentera:
Christ Comet Deluxe -06.
Boggie med 1 460 kg totalvikt vilket gör att det utan problem får köras med båda våra bilar.
Mjuk mellanvägg, integrerad krubba och sadelkammare är några av alla finesser på det, utöver att det verkar ha grym ventilation.
Enda möjliga minuset jag kan komma på är att det var metallic-vinrött. Någon gång i tiden. Det är det inte längre. Det är terrakotta-grå-aktigt i färgen nu. :angel:

Grattis !
Jag gillar Christ Comet jättemycket och hästarna har gjort det också !

Låt mig presentera:
Christ Comet Deluxe -06.

När jag hade häst hade jag ett sånt släp, var jättenöjd i flera år! :) Hästen åkte jättebra i det och lastade sig själv.

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 972
Senast: Buck
·
Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
2 089
Senast: ElAmir
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 458
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 852
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka