Transport - Budget 40 000kr

Möjligen! :D
Här uppe i huvudstaden är dock B96 lika (snor)dyrt som BE, så det är ovärt.

Jag tycker iofs att man lika gärna kan ta BE-kort men oavsett så är det inte särskilt dyrt. När jag tog BE så kostade det inte ens 3 000 kronor (körkortstillstånd, teoriprov, uppkörning inklusive ekipagehyra). Det är betydligt billigare än att behöva hålla på med nedtypning av släp. Dessutom blir utbudet ungefär femtusen gånger större :p
 
Jag tycker iofs att man lika gärna kan ta BE-kort men oavsett så är det inte särskilt dyrt. När jag tog BE så kostade det inte ens 3 000 kronor (körkortstillstånd, teoriprov, uppkörning inklusive ekipagehyra). Det är betydligt billigare än att behöva hålla på med nedtypning av släp. Dessutom blir utbudet ungefär femtusen gånger större :p

Ja, fast det kostar 6 000 kr....
 
Exakt vad kostar 6000 kr? Tillstånd., prov, uppkörning etc är ju fasta priser.

Jag vet inte om det var allt du räknar upp sammanlagt eller om det var någon kurs etc. Men åtminstone på våran lokala bilskola kostar BE minst 6 000 kr.

Det är however inte aktuellt då våra bilar får dra 1 500 resp. 1 600 kg på B-kort.
 
Jag vet inte om det var allt du räknar upp sammanlagt eller om det var någon kurs etc. Men åtminstone på våran lokala bilskola kostar BE minst 6 000 kr.

Det är however inte aktuellt då våra bilar får dra 1 500 resp. 1 600 kg på B-kort.

Men skit i bilskolan! Det går utmärkt att köra upp som privatist.
Med ett BE-kort blir begränsningen av totalvikt obefintlig vilket innebär ett mycket större utbud.
Jag har t.ex. ett Boj Bravo med tjänstevikt 840 kilo och totalvikt 1 990 kilo. Brett, ordentligt utrymme framtill och både sadel- och klädkammare. Hästarna gillar det precis som jag.
 
Men skit i bilskolan! Det går utmärkt att köra upp som privatist.
Med ett BE-kort blir begränsningen av totalvikt obefintlig vilket innebär ett mycket större utbud.
Jag har t.ex. ett Boj Bravo med tjänstevikt 840 kilo och totalvikt 1 990 kilo. Brett, ordentligt utrymme framtill och både sadel- och klädkammare. Hästarna gillar det precis som jag.

Jag vet, men det är pappa som skulle göra det isf. Jag har fortfarande inget körkort. Och han vägrar.
Det går absolut att hitta redan nervägda alt. släp med totalvikt under 1 500 kg från början, när man bara behöver en lastvikt på 600 kg :)
 
Jag vet, men det är pappa som skulle göra det isf. Jag har fortfarande inget körkort. Och han vägrar.
Det går absolut att hitta redan nervägda alt. släp med totalvikt under 1 500 kg från början, när man bara behöver en lastvikt på 600 kg :)

Då tycker jag att det är bättre att du tar eget BE-kort så att du kan styra det själv :)
Får jag fråga varför din pappa vägrar? Det vore ju mer prisvärt att utöka körkortet.
 
Då tycker jag att det är bättre att du tar eget BE-kort så att du kan styra det själv :)
Får jag fråga varför din pappa vägrar? Det vore ju mer prisvärt att utöka körkortet.

Vägrar och vägrar gör han väl inte. Men för jättelänge sedan hade han CE-kort och därigenom BE, men då han föll för något ålderstreck för ett antal år sedan och inte fick ha CE kvar så tycker han det känns extremt ovärt att bara ta BE. Sen jag har som mål att ta B-kort senast 31/12 i år, så det ligger längre fram i tiden isf....
Men sen rent allmänt känns det som att man borde kunna hitta något vettigt med max totalvikt 1 500 kg också. Jag menar, det finns bevisligen ju. Jag vill mer veta vilka som är mest prisvärda/har bästa egenskaper :)
 
Jag säger BE alla dar i veckan, speciellt om man har bra plugg-huvud för då är teorin buslätt. Det som brukar bli dyrt är om man måste göra om proven, billigast blir det att klara dom på första försöket.

När jag tog CE tror jag att jag betalade runt 7000kr sammanlagt, då var det även truckutbildning och skolböcker i det, samt två uppkörningar (en för C och en för CE), så jag tror en BE eller för den delen B96 är betydligt billigare.

Jag vet flera stycken som tagit t ex en lektion och sedan kört upp, men då övat mycket hemma.

Jag vet inte om det var allt du räknar upp sammanlagt eller om det var någon kurs etc. Men åtminstone på våran lokala bilskola kostar BE minst 6 000 kr.

Det är however inte aktuellt då våra bilar får dra 1 500 resp. 1 600 kg på B-kort.
Det där säger inget om vad de får dra med B96 eller BE.

T ex min egen personbil får släpets maximala totalvikt vara 1110 kg med B och respektive max totalvikt släp med B96 1860 kg och max släpvagnsvikt 2000kg BE. Det gör skillnad vilket körkort man har och vad man ska skaffa avgör vad det är tänkt att användas till osv.
 
Vägrar och vägrar gör han väl inte. Men för jättelänge sedan hade han CE-kort och därigenom BE, men då han föll för något ålderstreck för ett antal år sedan och inte fick ha CE kvar så tycker han det känns extremt ovärt att bara ta BE. Sen jag har som mål att ta B-kort senast 31/12 i år, så det ligger längre fram i tiden isf....
Men sen rent allmänt känns det som att man borde kunna hitta något vettigt med max totalvikt 1 500 kg också. Jag menar, det finns bevisligen ju. Jag vill mer veta vilka som är mest prisvärda/har bästa egenskaper :)
Låter som han inte skickat in läkarintyget som krävs för att bevisa att man fortfarande kan köra, men jag begriper inte hur BE försvann bara för det? Det har inget med CE att göra... :confused:
 
Synd, det är mycket bättre släp än vad ryktena säger. De tidiga modellerna hade en del kvalitetsproblem, men med en budget på 30-40 tusen kan man få ett relativt nytt. Jag har ett från 2012 som rullar ca 1000 mil om året. Helt problemfritt och hästarna gillar det. Och ute på tävlingar ser man att Cheval tillhör de mest populära märkena. Hade de varit så dåliga som en del tror hade det inte funnits så många....

Har flera bekanta som har cheval. Några köpte tidigg för att de var billiga och några köpt för just priset de transporterna kanske tre fyra år gammla nu. Alla har fått bromsarna renoverade och flera har bytt golv. Då har inte transporterna varit särskilt gamla. De står som de allra flesta utomhus. De gör rent släpet efter användning. Nån avänder släpet ofta och nån mindre ofta.
 
Låter som han inte skickat in läkarintyget som krävs för att bevisa att man fortfarande kan köra, men jag begriper inte hur BE försvann bara för det? Det har inget med CE att göra... :confused:

Man måste medela vilken behörighet man vill ha kvar. Medelar man inget så får man bara B kortet kvar.
 

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 972
Senast: Buck
·
Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
2 089
Senast: ElAmir
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 458
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 852
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Luktar gnagare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp