Transport av häst.

T

Tequilasun

Hej.

Jag har ett varmblodssto på 13 år som inte tycker om att åka transport. Hon går in och står kvar i transporten utan problem, kan stå där ganska länge.

Men när man sätter fast henne och sätter fast bakbommen och ska fälla upp rampen bak då börjar hon sressa upp sig och klättrar på vägarna och lutar sig åt ytterväggen plus att hon för ett himmla oliv med hovarna.

Det kan jag stå ut med att hon gör mellan varven, men nu har jag fått ett större problem för dom två sista gångerna som jag skulle ha transporterat henne någonstans så har hon lagt sig ner i transporten.

är detta normalt att hästar kan göra så och är det någon fara om dom ligger ner?? :confused:

Dom tre gånger före har hon stått upp utan bekymmer och inte haft nå tendenser att lägga sig vad jag vet.

transporten jag har är ett äldre umesläp 2 hästars transport utan boggi.

Sv: Transport av häst.

Jag har bara sett en hast bete sig sa och det var nar hon skulle aka smalt, alltsa mellanvaggen i mitten. Har du det, eller har du fort den at sidan sa hon kan sta bredbent? Kan vara darfor hon far panik nar du faller upp rampen, det blir for trangt. Annars, finns det mojlighet till sallskap i slapet? Kanske inte for all framtid, men det racker kanske med nagra ganger. Nagon ponny tex.

har bara två lika långa bommar i den transporten jag har nu så den måste nog stå i mitten för den går inte att sätta fast på något annat vis.

Körde henne en gång i en transport som hade långbom och då stod hon upp utan bekymmer.

Flyttade henne igår till ett nytt stall och då diskuterade jag och en till det där om hon vill stå bredbent för när vi skulle sätta fast mellanvägen ville hon inte flytta sig i sidled. utan det verkade då som om hon ville stå brett.

Köp en lång bom och låt henne stå brett utan mellanvägg. Eller en trekvarts, om du vill ha väggen i.

har bara två lika långa bommar i den transporten jag har nu så den måste nog stå i mitten för den går inte att sätta fast på något annat vis.

Det brukar som redan sagt finnas långa bommar att köpa. Min morbror tillverkade en lång bom åt min gamla transport, han är rätt händig med svetsen

Det är jättevanligt.
Jag föredrar 3/4bom så att häste kan stå brett- mest med bak o ändå få stöd av mellanväggen.

Låter luckan mycket när ni fäller upp den? Många hästar reagerar ju väldigt starkt just på ljudet och då är det ju lätt åtgärdat! :)

Du har helt enkelt en bredåkare!
Skaffa långa bommar innan du får större bekymmer med damen.
Ta med släpet till närmsta plåtslageri eller verkstad så kan jag nästan garantera att du har nya bommar med dig hem! Det går på en kvart att göra. Kostar dessutom hälften än om man köper dom från släpfirman.

nej, den låter nästan ingenting när man fäller upp den.
men den låter lite när man fäller ner den.

Får skaffa långa bommar då och se om det går bättre att åka någonstans med henne.
Lite tråkigt när man inte kan åka någonstans utan att det ska bli katastrof nästan varje gång med att få ut henne ur transporten.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 469
Senast: Thera
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
31 541
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar