Jag ser snarare att du, som man dessutom, spelar patriarkatet rakt i händerna med din åsikt att män ska tillåtas tävla mot kvinnor inom idrott där de har en klar fördel. Att män med penis och testiklar ska få gå in i unga kvinnors omklädningsrum och i kvinnofängelser under täckmanteln att de egentligen är kvinnor. Att de ska kalla lesbiska kvinnor transfober för att de inte attraheras av transkvinnor med penisar och testiklar. Listan är lång. Patriarkatet rakt igenom.
Jag kan för lite om kvinnor med testiklar för att svara på den frågan.
Men nu handlar det inte om män, utan om kvinnor. Kvinnor som mördas, våldtas, misshandlas, och förtrycks minst lika mycket som ciskvinnor, och lite till för att de vågar bryta 1800-talets idéer om binära kön.
Det finns inga bevis för att transkvinnor skadar ciskvinnor medvetet eller omedvetet, eller är ute efter att göra det. De vill ha tryggheter och rättigheter som alla andra kvinnor, och skydd från de män som utsätter dem. Att förneka dem det är att ta sidan av de män som utsätter dem.
Att jag är man förstår jag är problematiskt för många. Till saken hör att jag är queer, och själv utsätts för mycket av patriarkatets förtryck på grund av det. Nej, jag har inte alla kvinnors erfarenheter, men jag kan ärligt inte förstå hur jag, som fått en droppe av vad trans- och ciskvinnor får utstå, kan se att kvinnlighet inte sitter i könsorgan av olika slag, att förtrycket är just mot
kvinnlighet och inte könsdelar. Sara med testiklar blir inte mindre förtryckt än Sara utan testiklar. Ja, biologi är relevant ibland, men biologi definierar inte kvinnor i allt alltid. Vad som dock är gemensamt för alla kvinnor är patriarkatets förtryck, och det lider transkvinnor av. Varför ta förtryckarnas sida när trans
kvinnor hela tiden tar kvinnornas kamp, och kämpar med och för kvinnor, eftersom de är kvinnor? Återigen: Det finns inga bevis för att transkvinnor skadar ciskvinnor. Transkvinnor är inte män.
Tack för att du erkänner att kvinnor med testiklar finns. För det är ju just det: Din idé om biologiska kvinnor som varande allt som kvinnor är håller inte. Jag hoppas att du är villig att ifrågasätta din gamla definition här, om vad en kvinna är och kan vara. Villig att fundera på vad som egentligen binder kvinnor samman och gör kvinnor till kvinnor. Jag tror ingen av oss har ett rakt svar på det, och kanske är det därifrån vi kan hitta en väg framåt. När vi vågar se bortom det paradigm som kristna män på 1700-talet och 1800-talet byggde upp, när de satte upp definitioner av kvinnlighet. Nej, jag som man ska inte säga vad en kvinna är. Men jag som man kan säga vad en man är, och transkvinnor är inte män.