Fast i de som har mixade klasser är ju ändå männen bättre. Det kan tex vara att lagen har två män och två kvinnor men det är ju inga av kvinnorna som presterar bättre än männen eller har bättre tider än männen.
Ridsporten är ju den gren där kvinnor och män kan tävla på samma villkor. Den enda. Jag har kollat på mkt sport och hållit på med en hel del och det finns ju inte en enda gren där man anser att kvinnor är fysiskt överlägsna generellt. I alla grenar har männen bättre tider.
Jag förstår
@Nahar att du har jättemkt kunskap inom området. Men- samtidigt blir jag rätt ledsen av dina inlägg. Jag tror inte du förstår hur mkt svårare kvinnor har att prestera inom sport. Jag tror inte du förstår hur svårt det är att prestera mot någon som är större och starkare. Och det känns som du glömmer bort det i dina inlägg.
Jag har till exempel hållit på med bågskytte som folk kanske tror bara är att sikta men även här märkte jag att männen hade fördelar.
Om det jag ska tro det som står på nätet så är Lia Thomas den längsta kvinnan någonsin i damklassen med sina 185 cm. Simning är en gren där längd ger stora fördelar och även att ha stora fötter, händer etc. Så jag tänker att hon absolut har fördelar. Sen kan man ju diskutera om det ska vara okej att ha fördelar då ciskvinnor förstås också har fysiska fördelar- annars skulle de inte vara på elitnivå. Jag tycker tyvärr redan att det är synd att längd är så avgörande- jag med mina 160 cm och korta ben har definitivt i vissa lägen haft nackdelar mot de som är över 180 cm.
Så tyvärr tycker jag frågan är svår. Egentligen vill jag säga att självklart ska alla kunna vara med i damklassen! Jag är för inkludering. Men tyvärr tror jag att så länge vi har dam och herrklass så kommer några hamna utanför. Och problemet är att jag tycker det är många grupper här vi måste värna om. Jag vill värna om Lia Thomas och hennes rättigheter men samtidigt vill jag också värna om ciskvinnor som också har svårigheter inom sporten.