Jag hänger inte riktigt med här, känner jag. Uppdelningen i herr- och damklass handlar väl ändå om att folk födda i kvinnokroppar och folk födda i manskroppar - på gruppnivå - har olika fysiska förutsättningar? Eller menar du att det är någon sorts rasbiologisk qkonstruktion som gör att folk som identifierar sig som kvinnor presterar lite sämre än folk som identifierar sig som män?Men alltså. Först pratar du om medfödda fördelar, sen håller inte det så då glider du över på att det är skrämmande med livsnödvändiga medicinska behandlingar (även de som avsevärt försämrar prestationsförmågan).
Så du menar att ingen som behöver medicinsk behandling ska få tävla i OS? För det är skrämmande att inte alla människor föds och lever utan medicinskt stöd? Ja, det rimmar ju väl med de rasbiologiska rötterna som idrott och OS nu har, men jag tänker att vi nog vill komma ifrån sådana tankar. Men det kanske bara är jag.
Men vi pratar inte om män och kvinnor. Vi pratar om kvinnor och kvinnor. Ingen tar bort dam- och herrklasser. Ingen kvinna kommer tävla mot en man. Transkvinnor är kvinnor - håller ni inte med om det?
Kroppsramen krymper något faktiskt, men främst är ju problemet att låååångt ifrån alla transkvinnor är stora och starka. Många är små och svaga.
Om det nu är en sån fara med transkvinnor, varför dominerar de inte i varenda gren? Var är alla dessa transkvinnor som du är rädd för? De finns ju inte! Det står ingen arme med transkvinnor och trampar för att komma in i elitidrotten, de har haft årtionden på sig och nej, de har inte kommit. För de finns inte. Det finns massor med transkvinnor i idrotten som inte ens kvalar in, som inte ens kan hålla på med det proffesionellt, de flesta transkvinnor blir rutinmässigt utslagna av ciskvinnor.
Och som du säger, idrott är inte rättvis. Den är inte konstruerad för att vara rättvis. Olika kroppsformer och förmågor ger olika superstjärnor, det är vi okej med. Seabisquit hade ett abnormt stort hjärta, blev superstjärna, det hyllas. Michael Phelps är ett mänskligt exempel på någon med lika extrema fördelar. Det är okej för hästar och män att hyllas som superstjärnor när de är avvikande, men inte kvinnor - vi måste fråga oss; varför? Vi borde väl hylla den enorma mångfald av kvinnor som finns?
Felet ligger väl snarare i att idrotten kommer ur ett nationalistiskt paradigm som premierar maskulinitet för alla kön - vilket inte löses av att utesluta transkvinnor.
Ser ni inte hur fruktansvärt skadligt det är för alla kvinnor, trans som cis, att tvingas leva upp till en extremt smal norm för kvinnlighet som är konstruerad ur rasbiologiska och kvinnoförtryckande paradigm på 1800-talet? Det är inte en slump att transkvinnor och svarta kvinnor är de som råkar illa ut i det här systemet. Som jag tidigare tog upp finns det ju ciskvinnor som nu blir trakasserade, uteslutna, misstrodda etc för att de inte lever upp till dessa idéer om kvinnlighet. En grupp som är extra utsatt är svarta kvinnor. Ska de uteslutas också? Tävla i egen klass? Bara vita kvinnor blir "riktiga kvinnor" helt plötsligt när kvinnlighet ska begränsas utifrån dessa gamla idéer, och det är ingen slump. Att fortsätta prata om "biologiskt kön" och reducera kvinnor till denna förlegade bild av kvinnlighet är att upprätthålla samma förtryckande normer som högerextrema och radikala kristna propagerar för. Finns det inte någonstans en liten röst inom er som viskar att det kanske är dags att omvärdera när en ser sig själv stå på samma sida som fascister? När en är villig att låta mäns förlegade konstruktioner av kvinnlighet begränsa kvinnor än idag?
Kanske är det snarare dags att vi tittar på att inkludera fler sporter (i typ OS etc) där mindre/svagare/tjockare etcetc personer dominerar? Sporter där kvinnor i regel dominerar över män? Uppfinna fler sådana sporter för att just hylla mångfalden av kvinnor som finns?
Vad era argument kokar ner till, till syvende och sist, är att ni inte vill se transkvinnor som de kvinnor de är. För hade ni gjort det hade ni sett att det inte tjänar kvinna A att förtrycka kvinna B. Kvinnoförtryck, utfört av män eller kvinnor, tjänar alltid patriarkatet.
Finns sedan en glidande skala där en del personer hamnar någonstans mitt emellan måste man ju antingen dra en gräns någonstans (och då kommer det finnas personer som hamnar precis på fel sida gränsen), eller låta alla tävla mot alla (och då kommer sannolikt personer födda i manskroppar dominera helt i många sporter).
Jag tycker inte det är självklart att avgöra vilka som ska få tävla i damklass. Men ska vi ha damklass över huvud taget behöver man någonstans begränsa vilka som har rätt att delta där. Över huvud taget blir ju alla kategorier för folk med sämre förutsättningar mer uppstyrda än en öppen klass - oavsett om det är särskilda klasser för kvinnor, paraidrottare, juniorer, korta människor, eller något annat. Att dra gränsen vid "ej genomgått manlig pubertet" kan jag spontant tycka är rimligt, men det förutsätter ju att transkvinnorna får vård i tid.
Och jag är helt med på att både transkvinnor och personer födda i kvinnokropp är utsatta grupper som behöver skyddas. Däremot tycker jag det blir fel att baka ihop dem i SAMMA grupp och påstå att alla som inte håller med om det är fascister.