Transaktionsförfrågan från banken

Om det över en månad blir samma summa, som ursprungsinlägget indikerar och du förtydligat till mig, kan jag se att det är regelbundna uttag.

Nej, jag skrev cirka, det är ett genomsnitt men som jag skrivit i flera inlägg är det olika småsummor utan regelbundenhet.
 
Bankerna har helt sanslösa rättigheter gentemot oss som privatpersoner/småföretagare. De spärrade mitt företagskonto i tre månader för att jag (pga postnords slarv så fick jag aldrig brevet) inte svarat på en "kundkännedomsenkät"
Länsförsäkringar Bank skickar på flera sätt till mig.
På papper med Postnord, till Kivra och som meddelande i Internetbanken.
Jag skulle inte kunna missa det om jag så ville.
Till slut så kom det upp som första sida i Appen och det gick inte att gå runt utan att fylla i.
De var då i alla fall noggranna.
 
Men det är ju skillnad på att ange hur mycket du förväntas sätta in/ta ut, var pengarna kommer ifrån, vad du kommer använda den till och i enstaka fall redovisa ytterligare underlag för transaktioner som avviker från ditt normala mönster. Jag har inga problem med att jag måste redovisa var 10 000 kr i kontanter kommer ifrån när jag vill sätta in dem, eller om banken skulle börja ifrågasätta (ergo uppdatera sin kundkännedom) om jag börjar plocka ut större summor kontant eller gör större avvikande transaktioner (t ex finansiering av terrorverksamhet).

Men att efter flera år av kontantuttag uppmanas att redovisa med underlag vad jag gjort av 50 000 kr kontant under ett helt år, hur menar de ens att det ska kunna göras? Det är inte bankens frågor som skulle görs mig arg, det är deras sätt att be mig äta soppa med gaffel. Det går inte! För man upprättar inte gåvobrev för struntsummor eller behåller kvitto på inköp av mjölk och öl.
Exakt så! Banken får gärna lägga sig i pengarna jag har hos dem, då är de ju liksom lite deras ansvar också. Pengarna jag har i handen har de NOLL med att göra, för att de pengarna är inte "deras". Jag tror det är få som skulle acceptera att banken ringde och frågade hur mycket kontanter man har i plånboken och vad man planerar att göra med dem. Det är för mig på lite samma nivå som att kräva redovisning av pengar man redan tagit ut.
 
Exakt så! Banken får gärna lägga sig i pengarna jag har hos dem, då är de ju liksom lite deras ansvar också. Pengarna jag har i handen har de NOLL med att göra, för att de pengarna är inte "deras". Jag tror det är få som skulle acceptera att banken ringde och frågade hur mycket kontanter man har i plånboken och vad man planerar att göra med dem. Det är för mig på lite samma nivå som att kräva redovisning av pengar man redan tagit ut.

Exakt. Rent övertramp.
 
1) Problemet med penningtvätt kommer man inte åt genom att jaga småkpnsumenter. Det här är banken som slösar massa resurser på ett icke problem.
2) Skulle tro att mycket av organiserad brottslighet sker via krypto ändå, snarare än att gå runt med en väska med kontanter
3) min huvudsakliga motivering till att använda kontanter är att privatliv är en mycket viktig grundpelare i demokrati- och en del av det privatlivet är att kunna spendera dina pengar hur du vill, utan att de först till en central databas som bygger konsumenprofiler baserat på dina shoppkngvanor så att de kan göra än mer målinriktad reklam och därmed skiftas än mer makt från konsument och medborgaren till stora konglomerat och regeringar- en del med tveksamma demokratiska värderingar...
 
Min VC skickar en faktura till alla som standard.
På det sättet behöver de heller aldrig neka vård.
De slipper hantera både kort och kontanter.
Minskar smittrisken gör det också.
De införde det för att spara tid.
Jo man gör det där, men här anmäler man fortfarande sig manuellt och betalar med kort eller pengar eller med faktura om man vill. Sjukhusen har nog så att man kan checka in elektroniskt har jag för mig (har sett det i Kristianstad och något ställe till som jag inte minns), men jag gör mitt bästa för att inte använda dem....

Jag anser inte att en faktura hem är säkert om en kvinna sökt vc pga misshandel partnern har gjort tex. Går man dit för misshandel av partner skrivs inte heller misshandeln ut i den vanliga journalen, som man kan se på 1177 genom att själv logga in, den kan ju partnern tvinga sig åtkomst till, då är det tramsigt att sända hem en faktura.

Jag gissar att vid sådana fall har väl din region annan lösning på problemet, så att det varken blir notering synlig i journalen eller faktura hem till patienten.
 
Exakt. Rent övertramp.
Ja, alltså på en kundkännedomsblankett är det ju "framtidsfrågor", dvs i stil med hur man förväntar sig använda kontot, gällande insättningar, uttag osv. Jag har då i alla fall aldrig fått svara på frågor om hur jag använt konto eller pengar tidigare. Alltså borde inte redovisning av redan använda pengar vara relevant, utan bara intressant att veta vad det finns för framtida planer/förväntningar på insättningar och uttag.
 
Jag tycker att den här tråden har varit mycket informativ, tack @Fruentimber
Jag, som tydligen lever i en sluten bubbla, hade ingen aning om att det kan gå till på de sätt som skrivs om i tråden. Jag är förstummad!

Halvt OT.
Jag tycker att det är för djävligt, milt uttryckt, att en bank ens får fråga om dessa saker till en person, saker som inte ens myndighetspersoner får fråga om! Snacka om integritetskränkande!
När saol säger ordet bank: inrättning för utlåning och inlåning av pengar. Ordet peng (ar): 1. slant 2. betalningsmedel.
Hur kan dom ens få kalla sig för bank när dom inte vill hantera kontanta medel??

Sen har jag full förståelse för att man vill komma åt pengatvätt. Men det här är inte rätt sätt!
Som @Shaggy skrev, sila mygg och svälja kameler. Det här är ju bara ett spel för galleriet att gå på det "lätta" sättet, dvs säga småspararna/löntagarna, de man redan har all koll på.
Hitta de som man inte har koll på istället!
 
Jag tycker att den här tråden har varit mycket informativ, tack @Fruentimber
Jag, som tydligen lever i en sluten bubbla, hade ingen aning om att det kan gå till på de sätt som skrivs om i tråden. Jag är förstummad!

Halvt OT.
Jag tycker att det är för djävligt, milt uttryckt, att en bank ens får fråga om dessa saker till en person, saker som inte ens myndighetspersoner får fråga om! Snacka om integritetskränkande!
När saol säger ordet bank: inrättning för utlåning och inlåning av pengar. Ordet peng (ar): 1. slant 2. betalningsmedel.
Hur kan dom ens få kalla sig för bank när dom inte vill hantera kontanta medel??

Sen har jag full förståelse för att man vill komma åt pengatvätt. Men det här är inte rätt sätt!
Som @Shaggy skrev, sila mygg och svälja kameler. Det här är ju bara ett spel för galleriet att gå på det "lätta" sättet, dvs säga småspararna/löntagarna, de man redan har all koll på.
Hitta de som man inte har koll på istället!

Jag ser gärna information om att de väljer antingen eller. D v s att de släpper kamelerna för att fånga myggen. Jag har inte den indikationen.
 
Jag ser gärna information om att de väljer antingen eller. D v s att de släpper kamelerna för att fånga myggen. Jag har inte den indikationen.
Om de fångade kamelerna så skulle vi många fler rubriker i tidningarna om penningtvätt än vad vi gör. Den typen av aktioner är saker om platsar under allmänt åtal och skulle därmed bli förda till rättegång. Hur många rättegångar om penningtvätt ser vi i landet varje år? Med tanke på avsaknaden av dessa rättegångar kan vi med ditt resonemang konstatera att penningtvätt inte är ett problem. Vi vet ju dock alla att den är ett gigantiskt problem, det handlar dock då inte om Tant Gretas matpengar utan om helt andra summor och aktiviteter.
Så jo jag är övertygad om att de antingen släpper kamelerna eller inte har kompetens/resurser att hantera dem.
 
Vänta nu så normala medel Svensson ska ha två banker för att kunna vara säkra på att komma åt sina ärligen förtjänade skattade pengar pga att bankerna är så in i helvete nyfikna och livrädda för penningtvätt bland dessa medel Svensson så att man måste räkna med att få sitt konto låst. Hör du inte hur korkat det låter. Det här stoppar ju inte de verkliga bovarna när det gäller penningtvätt. Den där härvan i Baltikum för några år sedan som Swedbank fick så mycket skit för är garanterat inte ens toppen på isberget för den penningtvätten kommer man inte åt. Man jagar Tant Greta för en tusenlapp och släpper igenom miljardtals kronor som den organiserade brottsligheten tuggar igenom systemen.
För att komma åt brottslighet så måste massor av ärliga människor också kontrolleras.
Det är en del av det pris som vi ärliga människor måste betala för att slippa brottslingar.
Det kan gälla fartkameror, bilbesiktning eller bankkontroller. Om alla följde lagen ändå så skulle ju inte dessa behövas.
Det som vi laglydiga kan göra är att minimera vårt obehag genom att gå runt problemen.
Som att ha två banker för att slippa bli ekonomiskt bakbunden.
Jag började med två banker för över 30 år sedan då Sparbankerna hade datorproblem så att jag inte kom åt mina pengar på Minuten.
Jag skaffade mig tillgång till Bankomat för att ha backup.
 
För att komma åt brottslighet så måste massor av ärliga människor också kontrolleras.
Det är en del av det pris som vi ärliga människor måste betala för att slippa brottslingar.
Det kan gälla fartkameror, bilbesiktning eller bankkontroller. Om alla följde lagen ändå så skulle ju inte dessa behövas.
Det som vi laglydiga kan göra är att minimera vårt obehag genom att gå runt problemen.
Som att ha två banker för att slippa bli ekonomiskt bakbunden.
Jag började med två banker för över 30 år sedan då Sparbankerna hade datorproblem så att jag inte kom åt mina pengar på Minuten.
Jag skaffade mig tillgång till Bankomat för att ha backup.
Ja men problemet blir att här jagar man de ärliga men verkar strunta i de oärliga. Visst de kanske fångar någon Tant Greta som köper julgranen svart av grannen men det är knappast vare sig grannen som säljer EN julgran svart eller Tant Greta man söker efter utan man söker efter i lagstiftningen utan man söker efter "Bluff och Båg AB" eller "Narkotika till alla" gänget
Man måste ju även titta på ingreppen i den personliga integriteten som uppstår med kontrollerna. Är det rimligt att TS ska behöva redovisa hur många påsar Chips hon köper i månaden så att banken kan göra en hälsoriskdeklaration och konstatera at TS är en riskgrupp för hjärtinfarkt och därmed får högre ränta på lånet. Det är sånt det här otyget leder till. (och jag har ingen aning om TS chipskonsumtion utan tog ett exempel ur luften)
 
Idag kan du inte ens hyra ett släp för att året flytta när din identitet har blivit röjd av myndigheterna som inte sköter sitt jobb. Så aldrig att jag skulle lita på att det skulle skötas.
Men så förfärligt amatörmässigt.
Där så måste ju samhället bli bättre på att skydda våldsutsatta på alla möjliga sätt och vis.
Men det måste ju vara möjligt även utan kontanter.

Personligen så tycker ju jag att förövarna skall låsas in eller utrustas med fotboja.
 
Ja men problemet blir att här jagar man de ärliga men verkar strunta i de oärliga. Visst de kanske fångar någon Tant Greta som köper julgranen svart av grannen men det är knappast vare sig grannen som säljer EN julgran svart eller Tant Greta man söker efter utan man söker efter i lagstiftningen utan man söker efter "Bluff och Båg AB" eller "Narkotika till alla" gänget
Man måste ju även titta på ingreppen i den personliga integriteten som uppstår med kontrollerna. Är det rimligt att TS ska behöva redovisa hur många påsar Chips hon köper i månaden så att banken kan göra en hälsoriskdeklaration och konstatera at TS är en riskgrupp för hjärtinfarkt och därmed får högre ränta på lånet. Det är sånt det här otyget leder till. (och jag har ingen aning om TS chipskonsumtion utan tog ett exempel ur luften)

Det har med vad for information som ar tillganglig, och for vem (forsakring i detta laget) ar ocksa en jatteviktig konsekvens av sparbarheten - att du t.ex. kan "belonas" eller "straffas" pa grund av fel beteende eller konsumption
Den som straffar dig kan vara regeringsmakt eller privata foretag.

Forsakringsbolag ar datahungriga och i UK finns redan exempel pa rabatterade halsoforsakringar for de som har fitbit och uppnar vissa miniminivaer av aktivtet - och det ar ju inte svart att se vad det kan komma att leda till i forlagningen..
 
Men så förfärligt amatörmässigt.
Där så måste ju samhället bli bättre på att skydda våldsutsatta på alla möjliga sätt och vis.
Men det måste ju vara möjligt även utan kontanter.

Personligen så tycker ju jag att förövarna skall låsas in eller utrustas med fotboja.
Amatörmässigt är bara förnamnet. Idag är det inte görbart utan kontanter, i framtiden så möjligen men är skeptisk till det.
 
Det har med vad for information som ar tillganglig, och for vem (forsakring i detta laget) ar ocksa en jatteviktig konsekvens av sparbarheten - att du t.ex. kan "belonas" eller "straffas" pa grund av fel beteende eller konsumption
Den som straffar dig kan vara regeringsmakt eller privata foretag.

Forsakringsbolag ar datahungriga och i UK finns redan exempel pa rabatterade halsoforsakringar for de som har fitbit och uppnar vissa miniminivaer av aktivtet - och det ar ju inte svart att se vad det kan komma att leda till i forlagningen..
Är ju helt barockt och vedervärdigt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp