Transaktionsförfrågan från banken

Vi har fått ett "hotbrev" från vår bank som vill att vi inkommer med både underlag och deklaration för att vi varje månad tar ut en viss summa i kontanter - nämligen vår matkassa (och lite annat smått och gott, som fortfarande kan betalas kontant). Om vi inte redovisar underlagen så hotar de med att avsluta vårt bankengagemang.

Både jag och sambon är kontantivrare som anser att detta fortfarande är ett viktigt betalmedel i samhället, så vi betalar gärna med kontanter där det går. I snitt rör det sig om ca 4500 som vi tar ut i kontanter varje månad som används i matkassan. Inte tusan sparar vi några kvitton på det? :crazy: Känner mig smått bestört över hela situationen. Det känns på något vis obehagligt att som vanlig enkel konsument bli ifrågasatt på det här viset.

Vad gör vi nu? Har mailat banken och fick ett automatsvar tillbaka om att transaktionsförfrågan enbart besvaras genom det bifogade kuvert vi har fått. Kan de verkligen avluta vårt konto för att vi inte sparat Ica-kvitton sen över ett år tillbaka? :arghh:
Bankerna har helt sanslösa rättigheter gentemot oss som privatpersoner/småföretagare. De spärrade mitt företagskonto i tre månader för att jag (pga postnords slarv så fick jag aldrig brevet) inte svarat på en "kundkännedomsenkät" där de ville veta om jag har nära släkt som är i riskzon för utpressning... :meh: Var ett helvete att under covid få till ett telefonsamtal, få enkäten skickad digitalt mm och det tog dem en jäkla tid att låsa upp kontot.

Jag har sedan länge slutat ta emot kontant betalning pga alla hotfulla frågor från banken där de vill veta om jag tvättar pengar när jag satte in kontantkassan på kontot. Det hade varit vääääldigt mycket enklare för mig att ta kontanter, hålla dem svarta och så betala på ica med dem, men nä, gå på mig hårt för att jag vill betala skatt :confused::confused:
 
Bankerna har helt sanslösa rättigheter gentemot oss som privatpersoner/småföretagare. De spärrade mitt företagskonto i tre månader för att jag (pga postnords slarv så fick jag aldrig brevet) inte svarat på en "kundkännedomsenkät" där de ville veta om jag har nära släkt som är i riskzon för utpressning... :meh: Var ett helvete att under covid få till ett telefonsamtal, få enkäten skickad digitalt mm och det tog dem en jäkla tid att låsa upp kontot.

Jag har sedan länge slutat ta emot kontant betalning pga alla hotfulla frågor från banken där de vill veta om jag tvättar pengar när jag satte in kontantkassan på kontot. Det hade varit vääääldigt mycket enklare för mig att ta kontanter, hålla dem svarta och så betala på ica med dem, men nä, gå på mig hårt för att jag vill betala skatt :confused::confused:

Helt galet, verkligen.
 
Jag känner en som fått sitt konto fryst hos just Länsförsäkringar. Då handlade det om aktiehandel, dvs borde vara fullt spårbart för banken också, men personen hen pratade med i telefonen bestämde sig för att det såg skumt ut och frös tillgångarna. Nu varade det visserligen bara i ett par dygn, men det kan ju ställa till med tillräckliga problem. Speciellt om man på det inte "tillåts" ha kontanter hemma...
Jag har löst det genom att ha flera banker, två betalkort och ett bensinkort.
Sannolikheten för att alla skulle bli låsta samtidigt är nog obefintlig.
Dessutom så har de olika datasystem så om en bank får datastopp så använder jag en annan bank.
 
Länsförsäkringar är rätt nitiska och har lite skumma egna regler generellt, har jag noterat. Känner folk som fått sina konton frysta då de fört över pengar för att handla med aktier - trots att det är något de gör regelbundet, och handel med kryptovalutor tillåter de inte deras kunder att göra, trots att det är helt lagligt och i många fall spårbart.

Så ja, personligen hade jag öppnat konto hos en annan bank. Försäkringar och annat kan man ju behålla ändå (jag har typ alla försäkringar där, men banken skulle jag inte ta i med tång).
Ja, de är verkligen kassa och har en massa skumma egna regler för sig. Tyvärr har jag ännu sämre erfarenhet av Swedbank, så vet inte riktigt vad man ska byta till.
 
Vad menar du med att de jagas? Det görs ju inga åtgärder om det inte finns brottsmisstanke - det är lika lagligt att handla med krypto som med dollar, euro eller andra valutor. Bitcoin är ju numer officiell valuta i vissa länder, och fler kryptos är på väg åt det hållet. Och det är ju knappast bankerna som spårar upp och stoppar illegal användning av bitcoin?
Hålls koll på på samma vis som andra pengar på banker.
Och jagas på samma vis.
Det fanns en tid då de helt gick under radarn.
 
Jag har löst det genom att ha flera banker, två betalkort och ett bensinkort.
Sannolikheten för att alla skulle bli låsta samtidigt är nog obefintlig.
Dessutom så har de olika datasystem så om en bank får datastopp så använder jag en annan bank.
Okej, det är ju skönt för dig. Nu har inte alla det så och blir ju extra svårt om man har låg inkomst eftersom du ofta måste ha en viss mängd pengar på banken för att få behålla kontot. Med flera banker kommer dessutom ökade kostnader, som inte alla har råd med. Så svaret på din fråga är fortfarande att ja, folk kan bli utan bank/sina tillgångar, eftersom alla inte har samma förutsättningar som du.
 
Ja, de är verkligen kassa och har en massa skumma egna regler för sig. Tyvärr har jag ännu sämre erfarenhet av Swedbank, så vet inte riktigt vad man ska byta till.
Jag har Nordea och fyllde i en gång att jag får utlandsinbetalningar i klump när jag har valpar och att jag ibland gör utlandbetalning om jag ska importera nån hund. Till mig kommer inga korkade frågor. Betalar någon mot förmodan kontant så visar jag bara kontraktet när jag sätter in pengar. Har haft noll problem.
 
Jag känner en som fått sitt konto fryst hos just Länsförsäkringar. Då handlade det om aktiehandel, dvs borde vara fullt spårbart för banken också, men personen hen pratade med i telefonen bestämde sig för att det såg skumt ut och frös tillgångarna. Nu varade det visserligen bara i ett par dygn, men det kan ju ställa till med tillräckliga problem. Speciellt om man på det inte "tillåts" ha kontanter hemma...
Som sagt, de frös mitt företagskonto (enskild firma) i flera MÅNADER och var extremt ovilliga att samarbeta för att lösa missförståndet. Ett jävla otyg är vad det är.
 
Jag har löst det genom att ha flera banker, två betalkort och ett bensinkort.
Sannolikheten för att alla skulle bli låsta samtidigt är nog obefintlig.
Dessutom så har de olika datasystem så om en bank får datastopp så använder jag en annan bank.
Vänta nu så normala medel Svensson ska ha två banker för att kunna vara säkra på att komma åt sina ärligen förtjänade skattade pengar pga att bankerna är så in i helvete nyfikna och livrädda för penningtvätt bland dessa medel Svensson så att man måste räkna med att få sitt konto låst. Hör du inte hur korkat det låter. Det här stoppar ju inte de verkliga bovarna när det gäller penningtvätt. Den där härvan i Baltikum för några år sedan som Swedbank fick så mycket skit för är garanterat inte ens toppen på isberget för den penningtvätten kommer man inte åt. Man jagar Tant Greta för en tusenlapp och släpper igenom miljardtals kronor som den organiserade brottsligheten tuggar igenom systemen.
 
På vems ICA kort? Någon som får skyddad identitet flyttar ju till ett ställe där dom inte känner någon och helst inte ha kontakt med någon från innan.
Det måste ju också gå att ordna.
Det måste då bli en del av den skyddade identiteten.
Ett ICA-kort på kommunens socialkontor.
Genom att betala med kort så sticker man heller inte ut och kan använda snabbkassor och obemannade bensinstationer o.s.v.
 
Okej, det är ju skönt för dig. Nu har inte alla det så och blir ju extra svårt om man har låg inkomst eftersom du ofta måste ha en viss mängd pengar på banken för att få behålla kontot. Med flera banker kommer dessutom ökade kostnader, som inte alla har råd med. Så svaret på din fråga är fortfarande att ja, folk kan bli utan bank/sina tillgångar, eftersom alla inte har samma förutsättningar som du.
Jag har Sparbanken Skåne som huvudbank och Nordea som sidobank av samma anledning som @Inte_Ung typ, har ingen inkomst kopplad till Nordea, men för över en summa varje månad, ca 1500 kr till försäkringar, streamingstjänster och autogirobetalningar. Kan inte vara höga summor man måste ha för att få ha konto? Att göra som jag är ju också ett alternativ om man vill ha två konto. Visserligen kommer man inte undan kort- och internetavgiften, men för en del kanske det kan vara värt det.
Det är onekligen bra med ett kort även där, för funkar inte det ena så kanske det andra fungerar, vilket har hänt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp