Transaktionsförfrågan från banken

Det måste ju också gå att ordna.
Det måste då bli en del av den skyddade identiteten.
Ett ICA-kort på kommunens socialkontor.
Genom att betala med kort så sticker man heller inte ut och kan använda snabbkassor och obemannade bensinstationer o.s.v.
Idag kan du inte ens hyra ett släp för att året flytta när din identitet har blivit röjd av myndigheterna som inte sköter sitt jobb. Så aldrig att jag skulle lita på att det skulle skötas.
 
Ja, de är verkligen kassa och har en massa skumma egna regler för sig. Tyvärr har jag ännu sämre erfarenhet av Swedbank, så vet inte riktigt vad man ska byta till.
Swedbank har ju varit i blåsväder, så gissar att det är därför de blivit mer nitiska, kanske? Har aldrig varit kund där så vet tyvärr inte så mycket, men har hört en del kritik mot dem från folk som är/har varit.

Jag har själv i huvudsak Nordea och haft noll problem med varken privat eller företagskonto där. Och alltid blivit bra bemött av kundtjänst (där är dock min erfarenhet begränsad, så finns säkert mindre bra personer på såna poster också). Men jag upplever i alla fall dem som måna om sina kunder och enkla att ha att göra med.
 
Jag har Nordea och fyllde i en gång att jag får utlandsinbetalningar i klump när jag har valpar och att jag ibland gör utlandbetalning om jag ska importera nån hund. Till mig kommer inga korkade frågor. Betalar någon mot förmodan kontant så visar jag bara kontraktet när jag sätter in pengar. Har haft noll problem.
Jag får också utlandsbetalningar då och då, eftersom jag exporterar varor ibland. Dessutom är det gott om småtransaktioner med Swish och andra enligt banken "skumma" överföringar. Aldrig fått en fråga om nått av det - strulet för mig uppstod vid den rutinmässiga kundkännedomsenkäten som postnord slarvade bort och banken inte lade två strån i kors att kontakta mig om en andra gång. Trots många år som kund hos dem och att jag svarat på samma grej flera gånger tidigare.

Det retar mig att min lilla fjantfirma med en omsättning på långt under miljonen granskas och trycks åt på det sättet. Tre månader utan betalningsförmåga kan ju försätta mig i konkurs, utan att jag gjort ett enda fel. För att banken är övernitisk och osamarbetsvillig.
 
Det är lätt för oss som inte sitter i knät på en manipulativ partner att säga att det är lätt att hitta andra lösningar på hur man "fixar" åtkomst till pengar.
Nu så startade det med någon som skulle ta ut kontanter åt den som flytt från sagda partner.
Den som vill hjälpa kan ju lämpligen även hjälpa till med att öppna ett nytt konto på en ny och hemlig bank.
 
På ett tidigare jobb jag hade på en vårdcentral för två år sedan var diskussion uppe om att ta bort möjligheten till kontant betalning. En vårdcentral i Malmö, som beviljats kameraövervakning i receptionen pga tidigare rån och rånhot, så det var en viktig fråga egentligen. Dock fick vi veta att man inte fick ta bort möjligheten till kontant betalning. Det finns så många kvinnor som kontrolleras av sina pojkvänner/män på olika sätt, så om de betalar för besöket med kort kan partnern se det. Kontant betalning var alltså en möjlighet för dem att göra rätt för sig, så trots att vårdcentralen hade stark önskan om att ta bort den möjligheten för att skydda sin personal, så sa regionen nej till detta. För att skydda utsatta kvinnor. Som det i allra högsta grad finns ganska många av.
Min VC skickar en faktura till alla som standard.
På det sättet behöver de heller aldrig neka vård.
De slipper hantera både kort och kontanter.
Minskar smittrisken gör det också.
De införde det för att spara tid.
 
Min VC skickar en faktura till alla som standard.
På det sättet behöver de heller aldrig neka vård.
De slipper hantera både kort och kontanter.
Minskar smittrisken gör det också.
De införde det för att spara tid.

Dålig idé för den med behov av diskretion.

Ungefär som att skicka bekräftelse på bokad tid hos vården till vårdnadshavare där ngn annan myndighet begärt en läkarundersökning för ett barn med skyddade personuppgifter pga hedersvåld, vilket meddelades vid bokningen av tiden.

Kan bli ganska dåligt.
 
Jag får också utlandsbetalningar då och då, eftersom jag exporterar varor ibland. Dessutom är det gott om småtransaktioner med Swish och andra enligt banken "skumma" överföringar. Aldrig fått en fråga om nått av det - strulet för mig uppstod vid den rutinmässiga kundkännedomsenkäten som postnord slarvade bort och banken inte lade två strån i kors att kontakta mig om en andra gång. Trots många år som kund hos dem och att jag svarat på samma grej flera gånger tidigare.

Det retar mig att min lilla fjantfirma med en omsättning på långt under miljonen granskas och trycks åt på det sättet. Tre månader utan betalningsförmåga kan ju försätta mig i konkurs, utan att jag gjort ett enda fel. För att banken är övernitisk och osamarbetsvillig.
Det där är ju vansinnigt. Ett andra kontaktförsök gör man i ett sånt läge, det är ju liksom inget konstigt att glömma bort ett sånt papper? Precis som att man skickar en fakturapåminnelse innan man skickar ett ärende till kronofogden... I de flesta fall handlar det ju om att man glömmer bort, inte att man skiter i det.

Jag glömde att fylla i en sån då jag blev kund hos Handelsbanken, utan att ha några som helst tillgångar hos dem i det läget. Kom ett nytt brev lite senare bara och påminde om det, tror även jag fick ett mail. Rätt övertygad om att jag hade fått ett telefonsamtal om jag inte skickat in det då. Det är ju liksom ingen stor ansträngning från bankens sida för att behålla en kund.
 
Och jag tycker det är bisarrt att bli arg och kränkt över detta. Jag hade suckat över administrationen men jag kan inte se att jag på något sätt blivit kränkt och jag är medveten om lagen och avsikten med lagen och orkar inte bli upprörd.

Ja, jag hanterar också kontanter men tycker de är rätt bökigt som betalmedel. Och en stor risk, tappar jag 5000 kr har jag blivit av med dem.

Men det är ju skillnad på att ange hur mycket du förväntas sätta in/ta ut, var pengarna kommer ifrån, vad du kommer använda den till och i enstaka fall redovisa ytterligare underlag för transaktioner som avviker från ditt normala mönster. Jag har inga problem med att jag måste redovisa var 10 000 kr i kontanter kommer ifrån när jag vill sätta in dem, eller om banken skulle börja ifrågasätta (ergo uppdatera sin kundkännedom) om jag börjar plocka ut större summor kontant eller gör större avvikande transaktioner (t ex finansiering av terrorverksamhet).

Men att efter flera år av kontantuttag uppmanas att redovisa med underlag vad jag gjort av 50 000 kr kontant under ett helt år, hur menar de ens att det ska kunna göras? Det är inte bankens frågor som skulle görs mig arg, det är deras sätt att be mig äta soppa med gaffel. Det går inte! För man upprättar inte gåvobrev för struntsummor eller behåller kvitto på inköp av mjölk och öl.
 
Min VC skickar en faktura till alla som standard.
På det sättet behöver de heller aldrig neka vård.
De slipper hantera både kort och kontanter.
Minskar smittrisken gör det också.
De införde det för att spara tid.
Var det mest idiotiska jag läst hittills i tråden. Hur många har undvikit att söka vård pga rädsla att sambo får reda på det eller personer som rent av råkat illa ut när brevet har hämtats av fel person.
 
Alltså snacka om att inkräkta på folks privatliv, inte okej av banken. Jag vet människor som använder kontanter för att de av olika anledningar inte tycker att de kan handskas med kort. Berömvärt tycker jag. Men det ska man inte behöva redovisa för banken. Det är ju i andra änden det är mer intressant att kräva en redovisning varifrån kontanterna kommer, i affärerna där det köps bilar och lyxvaror för kontanter. Men där finns inga såna krav.
Jo det gör det. Följande omfattas av lagen om penningtvätt och behöver uppnå kundkännedom, är skyldiga att rapportera misstänkt penningtvätt osv: "Yrkesmässig handel med varor mot kontant betalning som uppgår till ett belopp som motsvarar 5 000 euro eller mer. Exempel på verksamheter är bilhandlare, juvelerare, bygghandlare och elektronikföretag"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp