Det går att välja att få all kommunikation via e-post och SMS.
Så det borde ju fungera.
Eller?
Det var så informationen spreds till fel personer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det går att välja att få all kommunikation via e-post och SMS.
Så det borde ju fungera.
Eller?
Hur då? Partnern inser att du gömmer något och slår dig fördärvad tills du avslöjar vad det är. Du utgår återigen från en frisk och sund relation inte en där partnern slår ihjäl dig för att du råkar låta blicken glida över en annan man i mataffären då du scannar av mjölkkylen för att se var yoghurten stårDu kan ju skaffa ett hemligt e-post konto.
På något vis så måste ju vården kunna komma i kontakt med sina patienter.
Alltså, ibland lever du i en så svartvit värld att det blir ju helt absurt. Du har ju verkligen noll förståelse för att andra människor lever i andra verkligheter än vad du gör.Det går att välja att få allt elektroniskt.
E-post och sms.
Så det går att undvika.
Är massor som banken har stängt kontot för, även spärrat bankid. Bankerna gör precis som dom vill.Vi har fått ett "hotbrev" från vår bank som vill att vi inkommer med både underlag och deklaration för att vi varje månad tar ut en viss summa i kontanter - nämligen vår matkassa (och lite annat smått och gott, som fortfarande kan betalas kontant). Om vi inte redovisar underlagen så hotar de med att avsluta vårt bankengagemang.
Både jag och sambon är kontantivrare som anser att detta fortfarande är ett viktigt betalmedel i samhället, så vi betalar gärna med kontanter där det går. I snitt rör det sig om ca 4500 som vi tar ut i kontanter varje månad som används i matkassan. Inte tusan sparar vi några kvitton på det? Känner mig smått bestört över hela situationen. Det känns på något vis obehagligt att som vanlig enkel konsument bli ifrågasatt på det här viset.
Vad gör vi nu? Har mailat banken och fick ett automatsvar tillbaka om att transaktionsförfrågan enbart besvaras genom det bifogade kuvert vi har fått. Kan de verkligen avluta vårt konto för att vi inte sparat Ica-kvitton sen över ett år tillbaka?
Vi har fått ett "hotbrev" från vår bank som vill att vi inkommer med både underlag och deklaration för att vi varje månad tar ut en viss summa i kontanter - nämligen vår matkassa (och lite annat smått och gott, som fortfarande kan betalas kontant). Om vi inte redovisar underlagen så hotar de med att avsluta vårt bankengagemang.
Både jag och sambon är kontantivrare som anser att detta fortfarande är ett viktigt betalmedel i samhället, så vi betalar gärna med kontanter där det går. I snitt rör det sig om ca 4500 som vi tar ut i kontanter varje månad som används i matkassan. Inte tusan sparar vi några kvitton på det? Känner mig smått bestört över hela situationen. Det känns på något vis obehagligt att som vanlig enkel konsument bli ifrågasatt på det här viset.
Vad gör vi nu? Har mailat banken och fick ett automatsvar tillbaka om att transaktionsförfrågan enbart besvaras genom det bifogade kuvert vi har fått. Kan de verkligen avluta vårt konto för att vi inte sparat Ica-kvitton sen över ett år tillbaka?
Jättetrist, inte minst då de som försäkringsbolag är helt fantastiska (åtminstone i våra fall, då de ställt upp långt över förväntan och mer än de varit skyldiga, milt sagt).Dom är helt sjuka, jag avslutade mitt konto hos dom i höstas.
Och det går utmärkt att ringa som,det gjorde jag o skällde ut en stackare o sen avslutade jag kontot o flyttade över pengarna till Danske bank
Jag är i princip 100% kontantanvändare
Vill du få lite förståelse för utsatta så rekommenderar jag att börja följa kontot gömda på Instagram.Det går att välja att få allt elektroniskt.
E-post och sms.
Så det går att undvika.
Nu så är det ju Sveriges Makthavare som har bestämt att dina pengar skall hållas reda på av Bankerna.Exakt så! Banken får gärna lägga sig i pengarna jag har hos dem, då är de ju liksom lite deras ansvar också. Pengarna jag har i handen har de NOLL med att göra, för att de pengarna är inte "deras". Jag tror det är få som skulle acceptera att banken ringde och frågade hur mycket kontanter man har i plånboken och vad man planerar att göra med dem. Det är för mig på lite samma nivå som att kräva redovisning av pengar man redan tagit ut.
Men vad är det du inte förstår? Utsatta kvinnor har INGET privat. Ofta kontrollerar partnen ALLT.Det går att välja att få all kommunikation via e-post och SMS.
Så det borde ju fungera.
Eller?
Jag kommer inte åt det.Vill du få lite förståelse för utsatta så rekommenderar jag att börja följa kontot gömda på Instagram.
Även små svarta pengar finansierar skrämmande terrorism.1) Problemet med penningtvätt kommer man inte åt genom att jaga småkpnsumenter. Det här är banken som slösar massa resurser på ett icke problem.
2) Skulle tro att mycket av organiserad brottslighet sker via krypto ändå, snarare än att gå runt med en väska med kontanter
3) min huvudsakliga motivering till att använda kontanter är att privatliv är en mycket viktig grundpelare i demokrati- och en del av det privatlivet är att kunna spendera dina pengar hur du vill, utan att de först till en central databas som bygger konsumenprofiler baserat på dina shoppkngvanor så att de kan göra än mer målinriktad reklam och därmed skiftas än mer makt från konsument och medborgaren till stora konglomerat och regeringar- en del med tveksamma demokratiska värderingar...
Ja, det är jag väl medveten om. Men min bank har fortfarande ingenting att göra med pengar jag inte har hos dem. Då handlar det ju inte längre om kundkännedom, utan kontroll.Nu så är det ju Sveriges Makthavare som har bestämt att dina pengar skall hållas reda på av Bankerna.
Det är inte Bankerna som har hittat på det där om kundkännedom.
Bankinspektionen är ganska så hårda på Bankerna att de följer dessa regler.
Ja precid, vi står under hotet varje år att bli av med Bank-id. Utan bank-id kommer min pappa få stora problem tex med att få ut sin pension. Han är inte frisk nog att resa flera mil för att visa upp sig (Levnadsbevis måste göras 1ggr/år). Nu gör vi det med bank-id. Som banken vill ta bort för att han inte har nog med pengaflöde på sin bank (hans pension betalas ut direkt på tyskt bankkonto).Är massor som banken har stängt kontot för, även spärrat bankid. Bankerna gör precis som dom vill.
Men svarta pengar är ju inte synonymt med kontanter. Det går ju utmärkt att swisha privatpersoner stora summor, eller göra större överföringar utan att någon bryr sig, det går ju lika bra att betala någon svart på det sättet om den har utfört något arbete åt mig? Att hindra folk från att ta ut kontanter hindrar liksom inte svartarbete.Även små svarta pengar finansierar skrämmande terrorism.
Akilov, han med lastbilen, försörjde sig på svart byggarbete.
Även små svarta pengar finansierar skrämmande terrorism.
Akilov, han med lastbilen, försörjde sig på svart byggarbete.
Det vet jag ingenting om.Jo man gör det där, men här anmäler man fortfarande sig manuellt och betalar med kort eller pengar eller med faktura om man vill. Sjukhusen har nog så att man kan checka in elektroniskt har jag för mig (har sett det i Kristianstad och något ställe till som jag inte minns), men jag gör mitt bästa för att inte använda dem....
Jag anser inte att en faktura hem är säkert om en kvinna sökt vc pga misshandel partnern har gjort tex. Går man dit för misshandel av partner skrivs inte heller misshandeln ut i den vanliga journalen, som man kan se på 1177 genom att själv logga in, den kan ju partnern tvinga sig åtkomst till, då är det tramsigt att sända hem en faktura.
Jag gissar att vid sådana fall har väl din region annan lösning på problemet, så att det varken blir notering synlig i journalen eller faktura hem till patienten.
Det syns och går att spåra om det sker regelbundet.Men svarta pengar är ju inte synonymt med kontanter. Det går ju utmärkt att swisha privatpersoner stora summor, eller göra större överföringar utan att någon bryr sig, det går ju lika bra att betala någon svart på det sättet om den har utfört något arbete åt mig? Att hindra folk från att ta ut kontanter hindrar liksom inte svartarbete.
Vad räknas som regelbundet? Många swishar nog i ungefär samma utsträckning som @Fruentimber tar ut pengar, utan att det ifrågasätts. Det spelar ju ingen roll om det går att spåra om ingen gör det (de gör det säkert om det finns brottsmisstanke - men knappast innan dess, så varför göra annorlunda med kontantuttag?).Det syns och går att spåra om det sker regelbundet.
@Enya skrev ju om bankens förfrågan om just Swish.