Även små svarta pengar finansierar skrämmande terrorism.
Akilov, han med lastbilen, försörjde sig på svart byggarbete.
Man kan få betalt i diesel och annan byteshandel. Pengar är det minsta problemet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Även små svarta pengar finansierar skrämmande terrorism.
Akilov, han med lastbilen, försörjde sig på svart byggarbete.
Så vi skall bara lägga oss platt då och låta de kriminella hållas, för att det blir så bökigt för oss andra att de jagas?Som vanligt leder såna här åtgärder med ökad kontroll och övervakning till att livet blir omständigare och mer begränsat för svensson, medans de kriminella på alla nivåer skrattar och fortsätter med sitt.
Att banken frågar skickar ut ett papper med frågan om jag tänker tvätta pengar kommer aldrig någonsin att göra att de som faktiskt tvättar pengar åker dit eller får det jobbigare. Det är en fånig jäkla symbolhandling.
Så vi skall bara lägga oss platt då och låta de kriminella hållas, för att det blir så bökigt för oss andra att de jagas?
Det kräver ju att personen dels har råd att köpa en smartphone och dels kan hantera en sådan. Det är inte självklart att alla kan det.Pengar som bilder i en plånbok.
Och så blippa telefonen och se pengarna på bilden försvinna.
Bankerna får helt enkelt fixa en anpassad App.
Det här som bankerna gör är det lagen som tvingar dem till.Ja, och det priset ska regleras i lag och en ordentlig balans hållas för att det inte ska bli integritetskränkande. Dvs ibland ska lagen hållas snäv även om det betyder att vi missar brottslingar eftersom intrånget i oskyldigas liv blir för stort.
Det här som bankerna gör är det lagen som tvingar dem till.
Vissa banker, t.ex. Swedbank, passar på att fråga litet fler saker när de ändå är igång.
Och det är fult.
Men i grunden så är det just lagen som ligger bakom bankens frågor.
Jag tror inte att det går att undvika att även spåra Svenssons pengar.Tror du verkligen att brottslighet bara kan bekämpas genom att spåra Svenssons pengar?
Jag tror inte att det går att undvika att även spåra Svenssons pengar.
Jag tror att alla, precis alla, pengar måste spåras för att vi skall få bukt med den organiserade brottsligheten.
Nej, som vanligt finns det mellanting. Det finns ju uppenbarligen banker som förstår vad kundkännedom innebär, och inte har ett behov av att ifrågasätta allt deras kunder gör med sina pengar. Så varför ska vi acceptera att en bank kräver kvitton från kontanter som inte längre finns hos dem? Anser en bank att det är ett problem att deras kunder tar ut pengar är det ju bättre att inte tillhandahålla den tjänsten alls. Som sagt, vad gör man om man är en sån som vill lägga pengarna "på hög" hemma, för att ha en buffert om det sker någon attack mot banken eller om det blir långvarigt strömavbrott eller annat som kan påverka förmågan att betala med kort? Med en bank som kräver kvitton för användning av ens kontanter så blir det ju svårt.Så vi skall bara lägga oss platt då och låta de kriminella hållas, för att det blir så bökigt för oss andra att de jagas?
Ja, och det kan man ju göra då man misstänker brott, som med allt annat.Jag tror inte att det går att undvika att även spåra Svenssons pengar.
Jag tror att alla, precis alla, pengar måste spåras för att vi skall få bukt med den organiserade brottsligheten.
Det hjälper att svara på frågan.Lagen säger inte att Svenssons ska spara och redovisa sina hushållskvitton. Så vad hjälper det, när underlag inte finns?
Nej, det finns ingen lag som tvingar en bank att redovisa en kunds kvitton från kontantinköp.Det här som bankerna gör är det lagen som tvingar dem till.
Vissa banker, t.ex. Swedbank, passar på att fråga litet fler saker när de ändå är igång.
Och det är fult.
Men i grunden så är det just lagen som ligger bakom bankens frågor.
Det hjälper att svara på frågan.
"Vad har ni gjort med pengarna?"
Man kommer oerhört långt med en ärlig förklaring.
Nu står det ju dock i trådstarten att de kräver underlag och deklaration. Det är något helt annat än att be om information om varför man tar ut pengar regelbundet. Hade det varit det sistnämnda tror jag varken @Fruentimber eller andra hade reagerat.Det hjälper att svara på frågan.
Nu står det ju dock i trådstarten att de kräver underlag och deklaration. Det är något helt annat än att be om information om varför man tar ut pengar regelbundet. Hade det varit det sistnämnda tror jag varken @Fruentimber eller andra hade reagerat.
Men om jag hade för avsikt att köpa knark för allt så hade jag ju knappast svarat det? Med andra ord blir ju frågan rätt onödig.Det hjälper att svara på frågan.
Men svarta pengar är ju inte synonymt med kontanter. Det går ju utmärkt att swisha privatpersoner stora summor, eller göra större överföringar utan att någon bryr sig, det går ju lika bra att betala någon svart på det sättet om den har utfört något arbete åt mig? Att hindra folk från att ta ut kontanter hindrar liksom inte svartarbete.
Det är väl lämpligt att någon hjälper till med det.Och du tror att en totalt nedbruten kvinna klarar av att komma loss från sin kontrollerande partner tillräckligt länge för att kunna skapa det där kontot. Hur ska hon göra det? Gå in på det icke existerande bankkontoret eller ska hon ringa till banken och då skapa en logg i sin telefon på samtalet? Hur ska hon lösa det med att det plötsligt kommer hem papper i brevlådan, alternativt i en digitalbrevlåda som partnern har tillgång till?
Alltså ibland är du extremt ignorant över de faktiska problem som andra lever med, ja man kan ha andra problemen än du, och det gör dig också extremt elak på ett sätt jag faktiskt inte tror att du vill vara.
Jag tror att de kan läsa de svar som de får eller inte får.Men om jag hade för avsikt att köpa knark för allt så hade jag ju knappast svarat det? Med andra ord blir ju frågan rätt onödig.
Va? Fattar inte? Vad har deras läskunnighet med saken att göra?Jag tror att de kan läsa de svar som de får eller inte får.