Sv: träningsupplägg/ vecka
Jag har ett danskt litet sto på 9 år, som ska bli min dressyrpålle!
Vi försöker variera träningen och rider ut och hoppar även om fokus ligger på dressyrträningen.
har ägt henne sen i april, så vi har fortfarande lite kvar innan vi är helt ihopsvetsade, men vi börjar lära känna varandra ganska bra iaf
Vi rider på LB- LA nivå änsålänge i dressyren, i hoppningen är vi inte ens på LC nivå, det händer någon gång ibland att jag hoppar ett enstaka hinder på 1 m, men jag är lite hopprädd så det brukar ligga betydligt lägre
En vecka kan se ut såhär:
Måndag
Normal uteritt 1 h, alla gångarter med fokus på lång och låg form.
Tisdag
Dressyrpass, ev programridning. Sätter ofta ihop något litet "program" med moment vi har problem med, på det sättet får jag öva på att lösa problemen och direkt gå vidare till ett nytt moment precis som i ett riktigt program. Det kan tex vara uppridning med halt, en galoppfattning och en 15m volt, upptagningen efter avbrott till trav och sen uppridning med halt igen, och så upprepar jag några gånger i båda varven. Tänker på det som vi jobbat med på senaste träningen!
Onsdag
Uteritt igen, klättring. Ganksa lågt tempo i övrigt. 1 h.
Torsdag
Dressyrlektion för min tränare.
Varierar vad vi gör, övergångar, skolor, skänkelvikningar, programridning osv.
Fredag
Vila, alt kortare promenad. Men hon rör sig så mkt i hagen så det känns ofta onödigt.
Lördag
Hoppträning. Mkt markbommar och några studsserier som uppvärmning, rider ofta lite dressyrinspirerat fast med bommar.
Sen kan vi öva på att hoppa små banor eller övningar, inte alltför avancerat men ändå så jag får lite att bita i.
Söndag
Kombinerad dressyr/uteritt.
Rider en liten stund, typ 20 minuter, på banan och rider sen ut en sväng och galopperar i skogen