träningsupplägg/ vecka

N

naira

Ja, som rubriken lyder. Hur ser en normal träningsvecka ut för er?
Berätta gärna lite om hästen, ålder, utbildningsnivå osv. Berätta gärna lite mer ingående också. (Alltså inte bara tex dressyr, hopp, ut)
Och så får ni slänga in en ridbild också om ni vill :angel:

Obs! Inget "söt häst" osv och inga bildbombningar. :idea:

Sv: träningsupplägg/ vecka

Jag kan väl börja med min D-ponny valack. 9 år utbildad La dressyr Lc hoppning. Väldigt känslig och *hrm* svår.

Denna vecka såg/ser ut såhär:
Måndag: Longering tio minuter i skritt+trav, för att lyssna och springa av sig. Tömkörning 15-20 minuter i skritt+trav- halt+svänga och tempoväxlingar. för att slippa ryttare men ändå få tänka. (inte van vid tömkörning)
Tisdag: Uteritt 1 h med sällskap. Lite busridning. Mycket psykisk träning med mycket traffik, halter, ryggningar och rida till en sjö. BILRÄDD! inte van vid vatten osv.
Onsdag: Dressyr på banan med sällskap i c:a 1h. Lösgörande och samlande rörelser. Mycket skolor och så öva på förvänd galopp. Krävande arbete. Sedan ska vi rida och bada med hästarna, tar ungefär 30 min fram och tillbaka.
Torsdag: Intervallträning på gärdet. Ett varv skritt- två varv galopp osv. 45 minuter ungefär.(inklusive uppvärmning samt till och från gärdet)
Fredag: Skrittrunda i 1h.
Lördag: Markarbete/hoppning. Mycket bommar och låga studsserier varvat med skritt. c:a 1 h+ (mycket svårt att hålla reda på benen, den här herrn
söndag: VILA!

Jag har inget speciellt schema som jag följer varje vecka. Däremot skriver jag upp i hästens almanacka vecka för vecka vad hon ska göra.

Hästen har haft spänningar i ryggen och därför tömkörs hon ofta och rids inte varje dag. En dag i veckan är träning för dressyrtränare, sen oftast en hoppgång, en eller två dagar med promenader och kanske klättring, sen kanske 2 ggr tömkörning och så en dag då hon släpps lös. Hon går alltså inte särskilt hårt.

Är ett 13-årigt KWPN sto (fyllde 13 igår :D ) som är på LC nivå ungefär.

jag har inge speciellt schema. Jag har istället en riddagbok som jag skriver upp varje gång vi gör något och försöker variera mig mycket.
Det är rida på bana
rida ut
longera
hon är varmblod på tre år som jag rider in.just nu tränar vi upp kontitionen å muskler.ti hösten ska jag rida för tränare är det planerat ialllafall.

min ponny är new forrest, 15 år har gått msv/msv är i bra kondition och tävlas offta.

måndag efter tävling: rider i skogen på en lungn runda mkt skritt lite trav under lättridnig och lite gallop när ja står i fältsits...allt i lågform!

måndag vanlig:tömmkörning eller något annat kul utan ryttare som longering eller liknande, fast de blir offtast tömmkörning eftersom ponnyn tycker de är jätte kul :)

tisdag: hoppträning för en jätte duktig tjej i stallet...vi brukar hoppa mellan 70 och 125cm, men har offta mkt bra övningar som att göra halt innan hindrena för att hästen inte ska bli så het på och för att kolla så ja har kontroll, hoppar oxå i jockeyläder eller utan läder ibland då bara hinder på 50cm.

onsdag: VILA

torsdag: :love: hårt dressyr pass oftast för tränare i ridhuset

fredag: skogen rider som ett vanligt pass fast i skogen:) men lite lägre form.

lördag innan tävling: lätt pass med mkt beröm rider igenom programmen och skrittar x-tra länge.

lördag vanlig: hmm lördagen blir lite olika cavaletti är en favorit

söndag tävling::love: DRESSYR TÄVLING :love:

söndag vanlig: dressyr eller skogen då i lite högre form

Senast ändrad av en moderator:

Har inget schema att följa. Men mitt mål är att båda hästarna ska arbetas ca 4 ggr/vecka. Det låter kanske lite, men jag har två hästar och jobbar heltid... Varierar arbetet med tömkörning, skogsturer och dressyrträning.

Calero

Måndag: Dressyr
Tisdag: Tömmkörning
Onsdag: Markarbete/hoppning
Torsdag: Uteritt Ibland busridning annars om vi har sällskap blir de miljöträning oftast trafik då han ej är trafiksäker
Fredag: Dressyr
Lördag:Intervall träning
Söndag: Vila/promenad

Hästen är 5 årig vbl travare utbildning ca L:C i dressyr iaf skulle kunna vara på L:b om de inte hade varit för galoppen som vi inte har kommit så långt i han kan bara "en" galopp

Flax

Måndag: dressyr i skogen
Tisdag: markarbete/hoppning
Onsdag: uteritt lite lugnare
Torsdag: Dressyr
Fredag: Tömmkörning
Lördag: Uteritt busridning/intervallträning mycket springa iaf :)
Söndag: vila/ offtast promenad

Hästen är en d-ponny 23 år :) L:b hoppning L:a Dressyr

Förstå mig rätt nu. Jag tror inte att era hästar heller är uppskruvningsbara dockor. Så ni behöver inte bli förbannade och hoppa på mig för mina åsikter. Men det är så här jag tänker om min häst och min träning/ridning av denne.

Min häst är ingen uppskruvningsbar docka, som jag dag från dag VET vilket vecko/månadsschema skulle passa. Så jag har aldrig haft något särskilt träningschema utan utgår från hästen.

Jag har tränar och rider hästen för hästens skull och då är det dennes dagsform jag ska utgå ifrån.

Men jag och min häst är "utbildade" någonstans LB hoppning (jag är inte hoppintresserad, men min häst är hoppgalen) och MSV dressyr.

Så det är utifrån detta, jag blandar och ger efter vad min häst behöver just nu.

Jag har inget bestämt schema eller så, men en vecka ser ungefär ut så här.
Jag har en 13-årig d-ponny, tävlar lb hoppning med.

måndag. Skritt, lite trav i skogen ca 45 minuter.
tisdag. Uteritt i skogen skritt, trav, galopp, rejs ca 1½ timma kanske eller dressyrpass. Ganska hårt.
onsdag. dressyr i paddock 1 h, eller uteritt någon timma. Ganska hårt.
torsdag. hoppträning för tränare 1 h.
fredag. Skritt i skogen.
lördag. Skritt, trav i skogen 1 h.
söndag. hopptävling, eller hoppträning

ungefär så brukar det se ut de veckorna det är tävling på söndagen. rider mest ut under veckorna, för då får han gå ordentligt men ändå tycka det är kul.

jag har inget bestämt schema planerar en vecka itaget efter hur jag jobbar.

Denna vecka.

Måndag - galopparbete på slingan

Tisdag - Dresyrträning

Onsdag - klättra o lite skutt på terrängbanan

Torsdag - Hopptränig

Fredag - Tömköra

Lördag - Vila

Söndag - Markarbete

Som det har sett ut det senaste året:

Måndag: Skrittrunda/jogging
Tisdag: Dressyrträning för tränare
Onsdag: Dressyrjobb/markarbete
Torsdag: Var tredje vecka hoppträning, var tredje gymnastikhoppning hemma och var tredje vila
Fredag: Skrittrunda/jogging
Lördag: Dressyrjobb/markarbete
Söndag: Hopptävling/hoppträning för tränare

Efter sommaren kommer det nog se ut ungefär så här i alla fall fram till jul:

Måndag: Skrittur i skogen (jag)
Tisdag: Trimma dressyr/markarbete (ägaren)
Onsdag: Intervalljobb ute (jag)
Torsdag: Var tredje vecka hoppträning för tränare (jag), annars markarbete (ägaren)
Fredag: Vila/Uteritt med alla gångarter (jag)
Lördag: Trimma dressyr (ägaren)
Söndag: Hoppträning/hopptävling (jag)

Pigg och väldigt hoppglad häst som behöver hoppas/markarbetas över bommar nästan varannan dag för att inte tycka att hoppningen är för rolig. 9 år, utbildad MsvB dressyr och ca 1,10 hoppning.

Jag har ett danskt litet sto på 9 år, som ska bli min dressyrpålle!
Vi försöker variera träningen och rider ut och hoppar även om fokus ligger på dressyrträningen.
har ägt henne sen i april, så vi har fortfarande lite kvar innan vi är helt ihopsvetsade, men vi börjar lära känna varandra ganska bra iaf:)
Vi rider på LB- LA nivå änsålänge i dressyren, i hoppningen är vi inte ens på LC nivå, det händer någon gång ibland att jag hoppar ett enstaka hinder på 1 m, men jag är lite hopprädd så det brukar ligga betydligt lägre;)

En vecka kan se ut såhär:

Måndag
Normal uteritt 1 h, alla gångarter med fokus på lång och låg form.

Tisdag
Dressyrpass, ev programridning. Sätter ofta ihop något litet "program" med moment vi har problem med, på det sättet får jag öva på att lösa problemen och direkt gå vidare till ett nytt moment precis som i ett riktigt program. Det kan tex vara uppridning med halt, en galoppfattning och en 15m volt, upptagningen efter avbrott till trav och sen uppridning med halt igen, och så upprepar jag några gånger i båda varven. Tänker på det som vi jobbat med på senaste träningen!

Onsdag
Uteritt igen, klättring. Ganksa lågt tempo i övrigt. 1 h.

Torsdag
Dressyrlektion för min tränare.
Varierar vad vi gör, övergångar, skolor, skänkelvikningar, programridning osv.

Fredag
Vila, alt kortare promenad. Men hon rör sig så mkt i hagen så det känns ofta onödigt.

Lördag
Hoppträning. Mkt markbommar och några studsserier som uppvärmning, rider ofta lite dressyrinspirerat fast med bommar.
Sen kan vi öva på att hoppa små banor eller övningar, inte alltför avancerat men ändå så jag får lite att bita i.

Söndag
Kombinerad dressyr/uteritt.
Rider en liten stund, typ 20 minuter, på banan och rider sen ut en sväng och galopperar i skogen:)

dressyrhosannasara004.jpg

Senast ändrad:

20-årig NF/arabvalack, utb. ca LB dressyr, msv hopp.

Tar en dag i sänder och känner vad sm behöver göras, hur pass positiv han känns för olika uppgifter osv. Men på en vecka delas arbetet upp ungeför såhär.

3 dagar i veckan: Dressyr på ridbanan. Olika moment, ganska grundläggande eftersom han haft en period utan träning innan sommaren, Uppbyggande och stärkande. Mycket tempoväxlingar, sidvärtsrörelser, hitta rätt form osv.

2 dagar i veckan: Ut i skogen, bara ha kul och göra va vi vill. Skrita på långa tyglar, race-galoppera lite och så. Brukar försöka vika av från stigarna och gå över stock och sten ibland för muskler och koordination, "hjärngympa".
Ev. en dag i veckan: Hoppning. Gärna studsserier för gymnastikens skull, träna lite läskiga hinder osv. För att träna modet hos oss båda :D

Halvblodsvalack född -93. Tävlar 90cm-1m hoppning och LB dressyr ungefär.

Så här ser det unefär ut i veckorna men det varierar ofta från vecka till vecka.

Måndag: Skritt dag. Ev lite jogging om vi har tävlat dagen innan.
Tisdag: Dressyrträning för tränare./ Dressyrpass själv
Onsdag: Rider ut
Torsdag: Hoppträning/Markarbete
Fredag: Uteridning, intervallträning/klättring el likn.
Lördag: Är det tävling på söndagen så trimmar jag lite inför det på banan oftast. Annars brukar det bli antingen uteritt eller ett dressyrpass.
Söndag: Om inte tävling, markarbete/uteridning/dressyrpass.

Detta var ju inte lätt.:crazy: Oftast gör jag det jag har lust med och det känns som att det behövs. Det är ju också beroende på väder och vad som har hänt dagen innan.

har inget direkt fast schema och orkar inte förklara så ingående heller :p men hästen rids 6-7 dagar i veckan. låter henne hellre komma ut och skritta en stund i skogen än att vila helt, bättre att komma ut å röra på sig..
rider inne max 2-3 dgr/veckan. försöker rida ute så mkt som möjligt annars blir hon så uttråkad.
hästen är ett 13 årigt sto och vi tävlar regelbundet upp till 130 än så länge..

1 dag rider vi dressyrträning inne i ridhuset.
1 dag konditionsträning/intervaller/klättra. 1 dag lite lugnare uteritt.
1 dag rida ut
1-2 dagar dressyr på ett jättestort fält.
1 dag hoppning beroende hur tävlingarna ligger. mkt tävlingar=ingen hoppträning.

sen även om vi "bara rider ut" försöker jag ändå jobba igenom henne ordentligt så hon är lösgjord i kroppen varje dag.

Jag har en 4-årig valack som är riden i ungefär ett år. Jag har dock bara haft honom i snart 2 månader.

Har som många andra också skriver inget speciellt ridschema och rider lite efter hur han känns, men en hypotetisk vecka kan se ut så här:

Måndag: Rida ut i skogen, klättra + galoppträning ca 1 tim
Tisdag: Markarbete på banan, gå över bommar hoppa studs, ca 45 min.
Onsdag: Vila
Torsdag: Dressyr ca 45 min
Fredag: Rida ut i skogen ca 45 min, skritt, trav och lite galopp
Lördag Hoppa, roliga hoppövningar för en 4-åring ;)
Söndag: Vila

Vissa veckor vilar han 2 dagar, andra 3, beror lite på hur jag rider och vad jag har för tid. Sedan får han några fler dagars vila på raken emellanåt. I augusti ska han t ex få vila 2 veckor innan höstens träning börjar.

Delar häst med en tjej så det blir ridning ca 3 gånger i veckan. Ett svenskt halvblod, 14 år. Har inget bestämt schema, men försöker variera mig så mycket som möljligt. Både för hästens, och även min skull. Jag tappar lätt motivationen om det blir för enformigt.

*Dressyr i paddock/ utomhus. Rider även för tränare ungefär varannan vecka.

*Uteridning, både skrittrundor, konditionsträning och "off-road" (rakt ut i skogen över stock och sten)

*Hoppning och markarbete. Hoppar inga högre höjder, kanske högst 1 meter då och då.

*Tömkörning. Är inte så bra på detta så det blir liksom enklare arbete med av- och igångsättningar och tempoväxlingar.

Förstå mig rätt nu. Jag tror inte att era hästar heller är uppskruvningsbara dockor. Så ni behöver inte bli förbannade och hoppa på mig för mina åsikter. Men det är så här jag tänker om min häst och min träning/ridning av denne.

Min häst är ingen uppskruvningsbar docka, som jag dag från dag VET vilket vecko/månadsschema skulle passa. Så jag har aldrig haft något särskilt träningschema utan utgår från hästen.

Jag har tränar och rider hästen för hästens skull och då är det dennes dagsform jag ska utgå ifrån.

Men jag och min häst är "utbildade" någonstans LB hoppning (jag är inte hoppintresserad, men min häst är hoppgalen) och MSV dressyr.

Så det är utifrån detta, jag blandar och ger efter vad min häst behöver just nu.

nej självklart inte. Men dom flesta, som jag känner iaf, har ett hum om vad dom ska göra i veckan iaf. Alltså inte ett strikt träningsschema som gäller varje vecka.

Ska ändra lite här nu, eftersom att jag uttryckte mej VÄLDIGT slarvigt :p

Hur såg/ser ditt träningsshema ut den här veckan. Då kan iaf dom flesta svara, hoppas jag:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Emro
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 276
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka