Träningsundersökning

Sv: Träningsundersökning

Anledningen att jag startade den här tråden är att jag börjat rida för en vän (Mirtai här på Buke, som tävlat tom StG) och som jag stortrivs att rida för. Hon är då förstås väldigt mycket billigare att rida för än min vanliga tränare som är B-tränare med meriter upp till GP. Så nu kan jag rida två dagar i veckan för tränare istället för två gånger i månaden vilket hade kostat mer pengar plus att jag slipper mecket med att köra iväg.

Har haft lite dåligt samvete för att jag tycker att det är för dyrt att det skulle kosta 700:-/träning för B-tränaren (med bensin och ridhushyra osv). Men den här tråden har stillat det samvetet faktiskt:p. Och dessutom föredrar jag Mirtai framför B-tränaren:o.

Fast 700:-/träning ÄR mycket pengar!
Då måste ju de träningarna verkligen ge massor varje gång för att det ska vara värt det, tycker iaf jag.
För mig fungerar det bättre om jag tränar regelbundet och ofta, alltså minst en gång i veckan för tränare.
Skulle jag träna mer sällan för tränare så skulle jag tappa för mkt på vägen och lägga mig till med en massa olater.
Så för mig är det iaf en balans om vad plånboken har råd med och kunna rida så ofta som möjligt.
Sen har inte jag någon koll på vad du och dina hästar är på för nivå, men just nu kanske det är onödigt att rida för en supertränare om ni ändå inte är på den nivån själva?

Anledningen att jag startade den här tråden är att jag börjat rida för en vän (Mirtai här på Buke, som tävlat tom StG) och som jag stortrivs att rida för. Hon är då förstås väldigt mycket billigare att rida för än min vanliga tränare som är B-tränare med meriter upp till GP. Så nu kan jag rida två dagar i veckan för tränare istället för två gånger i månaden vilket hade kostat mer pengar plus att jag slipper mecket med att köra iväg.

Har haft lite dåligt samvete för att jag tycker att det är för dyrt att det skulle kosta 700:-/träning för B-tränaren (med bensin och ridhushyra osv). Men den här tråden har stillat det samvetet faktiskt:p. Och dessutom föredrar jag Mirtai framför B-tränaren:o.

Jag tycker fatiskt att många tränare som är på "mittemellan nivå" är bättre med elever upp tom Msv B då de många gånger är mer engagerade i sina ekipage än de största boksavstränarna. Rider man oftare får man också en bättre dialog. :)

Jag kommer att rida för tränare en gång i veckan fr.o.m. mitten av maj. Längre fram blir det nog hoppning en gång varannan vecka också. Betalar 350 kr per gång och då kommer min tränare till mig :love: Sammanlagt alltså 1400 kr i månaden minst... Utöver det kommer jag att rida ett pass själv på banan när vi kommit igång lite mer, men än så länge blir det mer uteritter och arbete vid hand.

Har en femåring under igångsättning som i princip bara är grundriden. Höga ambitioner dock :D

1: Hur ofta rider du för tränare?
Med min häst 3-4 gr i veckan och sedan rider jag två gånger i veckan på lektionshäst och sedan en gång till på en annan häst för samma C tränare som jag rider min häst för.

2: Har du mer än en tränare?
En C tränare som jag tränar för 3 i veckan (varav hon rider min häst en gång) och en A tränare som jag rider för ca 1-2 gr i månaden

3: Kör du iväg för att träna eller kommer tränaren dit du har hästen?
Tränarna kommer till stallet

4: Hur mycket pengar lägger du i månaden på tränare?
C tränaren tar 300 kr/gång och A tränaren 500 kr/ gång. Så det blir en hel del.

5: Hur många pass i veckan rider du själv dressyr på bana/ridhus (utan tränare)?
Om jag tränar för tränare 4 gr på en vecka så rider jag ingenting på bana den veckan. Annars blir det kanske ett pass till på banan, men oftast inte.

Jag har haft (har fortfarande) stora problem med min häst och har behövt enormt mycket hjälp det senaste året. Jag hoppas att jag ska kunna dra ner på träningarna så småningom (mest för plånbokens skull). Just nu hamnar jag och hästen i "hästen blir spänd, jag blir spänd och då blir hästen ännu mera spänd" läget. Jag har också haft enormt mycket prestationsångest under det gångna året, så vi (jag och C tränaren) har jobbat väldigt mycket med den mentala biten.

Jag har startat några 1 metershoppningar felfritt och startat några LB program runt 60% med kommentarerna "rörlig häst, men för dagen spänd och påhittig". Så nu har vi lagt ner tävlandet för den här terminen och tar tag i det i höst igen.

Varannan vecka
Nej, inte i dagsläget
Jag kör 10 minuter till ridhus.
400 kr.
5: Hur många pass i veckan rider du själv dressyr på bana/ridhus (utan tränare)?
Jag rider oerhört sällan dressyr på bana då jag inte har någon i närheten. Oftast är det skänkelvikningar, öppnor och slutor på grusvägar som gäller! Ibland rider jag på en åker om underlaget tillåter.

Har en 19-årig valack, svenskt halvblod e: Good Future ue: Marino. Vi tävlar på MSVC-nivå, han är utbildad St. George typ.

För mig blir svaren lite annorlunda eftersom jag rider lektionshäst (som jag är medryttare på) och en annan medryttarhäst:

Häst 1)
1-2 gånger i veckan beroende på om det kommer tränare utifrån och hälsar på då rider jag för henne också, annars har jag två lektioner för min vanliga ridlärare som är C-tränare.

2 st. Fast den ena kommer bara 1 gång i månaden... Konstigt nog rider jag bäst för henne, och både jag och hästen skärper till oss.

Häst 1 tillhör min "vanliga tränare" och då rider jag ju hos henne, tränare 2 kommer också till oss.

Alldeles för mkt. Men eftersom jag inte äger någon häst så lägger jag pengarna på det här den här våren. Kanske 2300-3000 kr?

5: Hur många pass i veckan rider du själv dressyr på bana/ridhus (utan tränare)? 1 max eftersom hon går lektion :/

Häst 2)
1-2 gånger i månaden nu, letar hopptränare som vi kan träna för 1-2 gånger i månaden också.

Bara en på denna.

Vi tränar dressyr hemma, men ska ev på kurs för annan tränare och letar hopptränare och då får vi åka iväg...

Runt 500 kr för den här hästen men det ökar väl när vi hittar hopptränare.

5: Hur många pass i veckan rider du själv dressyr på bana/ridhus (utan tränare)? 1 ungefär, men jag brukar försöka rida ut halva passet. Sen hoppar jag 0,5-1 pass också/vecka ungefär.

Ca 1 gang i veckan

Ja 2 dressyrtranare (och 1 hopptranare)

Jag har lektion hemma ungefar 3-4 ganger i manaden och aker bort runt 1 gang i manaden

Mellan £150-£200

ca 2

Har ett 8arigt sto, vi tranar pa LC-LB niva men hoppas saklart komma mycket langre an sa.

Nu har jag dock flyttat till ett mycket dyrare stall, sa far dra ner lite pa traningarna framover.

1: Hur ofta rider du för tränare?ca 3dagar/veckan, ca 5-6 pass i veckan
2: Har du mer än en tränare?1 hemma och en som kommer till sverige några dagar per år
3: Kör du iväg för att träna eller kommer tränaren dit du har hästen?hästarna bor hos tränaren
4: Hur mycket pengar lägger du i månaden på tränare?--
5: Hur många pass i veckan rider du själv dressyr på bana/ridhus (utan tränare) rider ca 1-4 pass/veckan själv på banan max. föredrar att rida ute om jag ändå inte ska bli instruerad

Jag har två egna hästar
valack f.97 tävlar Msv A tränar högre, hoppas och rids ut flera ggr i veckan
valack f.10 inriden
rider flera andra hästar i varjerande ålder och utbildnningsnivå på veckobasis.

Senast ändrad:

Jag har nyligen bytt från en meriterad GP-ryttare som tog 475:-styck/45 min, då var vi 2 ekipage, till en c-tränare som jobbar som ridlärare och även tävlar på st G/Intermediere-nivå och tar mindre än hälften av förra tränaren plus att jag rider ensam min timme.
Det är stor skillnad.
Inte bara prismässigt utan jag är nöjd nu och får dels mer diskussioner runt träningen, läxa och nya tränaren går verkligen in för vår träning varje pass och utvecklar passen.
Den förra satt mest o tittade på, och var redan inne i nästa träningspass när man skrittade av och hade velat avsluta med en slutsats och "läxa".

Herregud.. inte en suck i världen att jag skulle lägga 700 spänn/träning :o

Om du dessutom föredrar Mirtai så behöver du verkligen inte ha dåligt samvete.. tvärtom!

Det var längesen vi hade en sån här tråd och eftersom jag har absolut inget att göra så här mitt i natten så kommer en repris:p.

1. Ungefär två ggr/månad. Rider då fyra pass per träningstillfälle, brukar ha med två hästar per tillfälle.
2. Rider regelbundet för två tränare, den ene sedan sju år tillbaka, den andra sedan tre eller fyra år. Rider dessutom "när andan faller på" för en tredje instruktör.
3. När vi ska vara i ridhus, åker jag iväg. En av tränarna kommer hit och håller lektionerna, vi samlas då ett gäng för en heldag.
4. Ca 4000kr-5000kr per månad.
5. Komplicerad fråga. Jag har 16 hästar, varav 10-12 rids i varierande omfattning (gott om unghästar).
Nu när paddocken är i bra skick (det vill säga inte vinter) rider jag ganska mycket i paddocken, på vintern betydligt mindre. Passen kan vara väldigt korta på de unga och gröna hästarna, lite tuffare på de mer erfarna hästarna. Jag rider nog ca 20 dressyrpass i veckan under sommaren.

Min mest utbildade häst är en 8-årig valack som inte är tävlad högre än LA dressyr (gick på 59% som sexåring, gjorde bara en start då och 66% som sjuåring i den enda start vi gjorde) eftersom jag lägger tävlingsenergin inom western.
Dock är han utbildad någonstans MSV, förhoppningsvis är vi utbildade för George om ett eller två år.
Är för lat och för snål för att åka runt och tävla än så länge, vill ha honom mer stadig innan jag försöker kvala mig uppåt i klasserna. Bytena sitter för det mesta, men han är dålig i travlängningarna eftersom jag tränat för dåligt på dem.

Hästen är inte en typisk dressyrhäst, varför jag gärna vill att han ska vara utbildad långt över de klasser jag vill tävla, för att slippa bli utskrattad när jag kommer.
Min "sporadiska" tränare är en "vanlig" dressyrtränare, C-tränare som varit med i årgångstävlingarna med unghäst i Falsterbo och domare tom Georg. Enligt henne är min häst riktigt lovande och hon är lite "sur" på mig över att jag inte tänker ta ut honom på dressyrtävlingar. Hon är tillräckligt besviken över att jag inte tävlar honom i dressyr för att föreslå att hon ska tävla honom åt mig. Det tar jag som beröm om hästen.

Herregud.. inte en suck i världen att jag skulle lägga 700 spänn/träning :o

Hmm. Jag rider för en tränare som tar 500kr per halvtimme. En hel kursplats för honom, förlagt på en helg, innebär fyra pass.
En annan tränare tar å andra sidan 300kr per timme, inklusive manegeavgift i ridhus.
Den dyrare är förstås mest tävlingsmeriterad.

1: Hur ofta rider du för tränare? Varannan vecka, varierar lite grann beroende på jobb osv.
2: Har du mer än en tränare? Just nu bara en.
3: Kör du iväg för att träna eller kommer tränaren dit du har hästen? Oftast kommer tränaren till oss men ibland åker vi iväg och tränar.
4: Hur mycket pengar lägger du i månaden på tränare? 500:- ungefär
5: Hur många pass i veckan rider du själv dressyr på bana/ridhus (utan tränare)? Varierar men 1-3 gånger i veckan

Dressyr - 1 gång /vecka, hoppning 1 g/vecka
En dressyrtränare och en hopptränare. Det fungerar så fruktansvärt bra så jag ser ingen anledning att rida för några andra i dagsläget.
Tränarna står i samma stall :)
Runt 800 kr/månad per tränare (hopp+ dressyr)
5: Hur många pass i veckan rider du själv dressyr på bana/ridhus (utan tränare)? Utan tränare, 2 st.

Lite bakgrund /mål: tävlar dressyr tom LA:4 än så länge, med sikte på att kunna rida MSV C till hösten. Hopptävlar även på LD-LC nivå samt skall starta fälttävlan nu i sommar. Allt med samma häst;)

4ggr/månad, varannan hopp(medryttaren hoppar) varannan dressyr
en hopp och en dressyr
dressyrtränaren kommer till mitt stall, hopptränaren står i samma stall
700kr dressyr 240kr hopp
2-3ggr

Varannan vecka
Inom dressyr har jag bara en
Vi kör iväg till tränaren.
Typ 600kr
5: Hur många pass i veckan rider du själv dressyr på bana/ridhus (utan tränare)? Ungefär 2 , men det varierar i bland mer ibland mindre.

Lite bakgrund /mål:
Valack f.05, e For pleasure, ue Sandro Z. Reds in ordentligt då jag köpte honom sommaren/hösten 2011. Varit skadad en tid men nu igång och under återuppbyggnad. Målet är att få en avslappnad och trygg häst som kan komma ut och göra sina första starter på dressyrbanan i sommar/höst.

kul tråd!

Har fast tid varannan vecka (dressyr)

Nej, inte som jag rider regelbundet för.

Kör (ca 20 minuters bilfärd)

Tränar jag "bara" mina fasta pass så 900 kr i månaden exkl bensin.

2-3 pass i veckan.

jag har en snart 21 år gammal KWPN (hopphäst) som jag tävlar dressyr med. målet är att kvala till MSV B. och vi är väldigt nära :D

img_1751_5174100bddf2b33d003ff918.jpg

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
884
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka