Träningstråd!

Anmälde mig till en tävling på gymmet, Last Finish 2014, som går ut på att man ska jaga så många Moves (allt man gör räknas om till moves) som möjligt fram till 31/12
Tyvärr räknas bara sånt man gör på själva gymmet, så inga hundpromenader eller ridpass (attans)
Kommer nog tyvärr inte komma topp tre men målet är att klå sambon :D

Men lite kul att jag på bara 4 styrkepass ökat från 4810 till 5850 i antal lyfta kilon. Ökningen är också väldigt proptionell överkropp/underkropp
Lyckads också gå hela 20 minuter på löpbandet utan att få panik och bara vilja komma därifrån :cool:.
Kunde dessutom öka hastigheten och fortfarande ligga på samma puls. Har fått order från PT att jag inte får ligga över en viss puls och får absolut inte maxa. Men jag känner det gör resultat för jag går fortare och fortare ner i puls för varje träningstillfälle.

Spännande se om min massör känner någon skillnad i morgon, jag tycker jag är bättre i ryggen än på länge:)

Snyft.
Det har ärligt talat ALDRIG gått så dåligt på BJ förut...aldrig. Och det här programmet har ju liksom funkat från början. Nu fungerade absolut ingenting! :(
Jag övervägde att gå ut och aldrig mer komma tillbaka :cry: (men det går över på måndag!) och så sa en av de jag brukar prata med före/efter passen att det kanske är p.g.a BJ jag fått så ont i ryggen...för att det är hopp, kickar och vridningar...det FÅR inte vara det. Jag VÄGRAR! :mad: (däremot misstänker jag att hon har rätt... och i så fall det lär bli intressanta tre månader! :D )

Nu har det gått 2 veckor (och 2 dagar) sen jag började "gymma" har gymmat 11 av 16 dagar (9/14) så tycker jag har lyckats med "moralen"... Har inte gått ner nåt nämnvärt :( inte heller direkt minskat i omkrets :( Men däremot minskat i puls vid övningar så jag fått höjja "kraven" lite...

Har nu provat på de flesta "maskinerna", nej jag törs fortfarande inte köra fria vikter, men funderar på att ta ett "PT pass" så man kan få lite tips å råd, men de får bli efter nyår i såna fall...

Har även hittat till Crosstrainern, förstår den men samtidigt INTE... Kan för mitt liv inte få ihop vevandet med armarna... Så jag kör enbart "ben" på den... Har även hittat cykeln ;) Missförstå mej rätt ... jag har cyklat massor (inte tävlingscyklat men innan 18 var det fortskaffningsmedlet när man skulle nånstanns) och fått för mej att den va tråkig, men näädå den funkar =)

Så här har mina två senaste pass sett ut

lördag
30 min powerwalk på 6,5 i 3x 5 min och 6,0 i 6.0 lutning i 3x5 min (ca 210 kcal)
Mage (den där man vrider sej) 32 kg i 3x8 , bak lår (tror) 32 kg 3x12, utsida lår 32 kg 3x12 och insida lår (oups) 59 kg 3x12
avslutade med cykel på nåt "burnprogram" typ nivå 10 och förbrukade enl "cykeln" ca 400 kcal

söndag
30 min crosstrainern typ 10 nivå (300 kcal enl maskinen)
mage (böjer sej framåt) 32 kg 3x12, armar lyfter uppåt 16 kg 3x8 (ÄNTLIGEN klarade jag 16 hela "vägen") armar trycka från kroppen 32 (halva, sen sänkte jag till 25) kg 3x12 och bicepsen (dra mot sej) (oups) 65 kg 3x12
avslutade med samma cykel som lördag = 400 kcal enl maskinen...

Så nu ska väl va själva den om jag inte ska börja märka nåt snart... För jag går def back på kcal så de KAN INTE gå annat än ner ;)

Kunde dessutom öka hastigheten och fortfarande ligga på samma puls. Har fått order från PT att jag inte får ligga över en viss puls och får absolut inte maxa. Men jag känner det gör resultat för jag går fortare och fortare ner i puls för varje träningstillfälle.

Vilken puls får du inte gå över ?
Jag kör ju med "favoritmusiken" i örona vilket resulterar i att huvvet vill gå fortare än kroppen orkar ;) = när jag närmar mej 180 i puls (179 vart upp i som max) så känner jag att det börjar bli jobbigt med andningen ;) så då ändrar jag på nåt så jag kommer ner i puls, men vad är anledningen till att du inte ska över en viss puls ?

Idag kände jag mig som en evighetsmaskin! Körde 80 min kondition på gymmet med full fart och känslan var att jag kunde ha fortsatt en bra stund till.
Känslan kommer inte ofta men när den gör det så är det härligt!

GotAsecret: Hoppas det känns bättre snart, men lyssna på kroppen.

Corzette: Vad duktig du är, kommer ihåg en gång i tiden när jag orkade/hann stå på crosstrainern i typ en timme.. Numera blir det 10 minuter på sin höjd innan jag hoppar in på de fria vikterna! Bli inte för deppad över att det inte händer nåt ännu, du har kört igång ganska hårt på kort tid och troligen så binder du mycket vätska i dina muskler och även går upp i muskelvikt. Troligen har du gått ner i fettvikt men ökat i vätska och muskler vilket blir +- 0 håller du i det så stabiliseras det troligen och du kommer du snart se resultat!

Jag är halvdålig, hinner liksom inte :P. Intalade mig själv att det var okej med bara ett träningspass i veckan då jag tävlade igår, det ska ju vara bra med vila innan. Arrangerade som sagt tävlingen (klubbmästerskap) som var klassisk styrkelyft dvs knäböj, bänkpress och marklyft, vi hade några nya och jag hade väldigt mycket att stå i och väldigt lite fokus på mig själv. Gjorde ändå ett stabilt resultat: 115 i knäböj, 80kg i bänk och 180 i marklyft vilket är ganska precis det jag brukar göra bortsett från knäböjen som legat över 140. Fick iallafall pokal för bästa marklyft och bästa totala resultat bland tjejerna :).

Mitt knä frustrerar mig, jag har ju inte knäböjt sen förra tävlingen (ca två månader sen) och innan dess så hade jag inte knäböjt sen SM i somras. Den gjorde jätteont i uppvärmningen redan på stången så jag värmde ytterst lite bara precis det jag bedömde behövdes för mitt första lyft på 70kg, sen gjorde jag 90 och sen 115. Idag har jag inte nämnvärt ont! Lita öm ja, men inte alls som tidigare. Funderar på om det kan vara en pålagring som muskeln/senan glider över och därför jag får ont efter att ha nött flera repetioner då det blir rejält irriterat. Bara en egen teori men bara för det så ska jag testa lite om jag kan nu innan jag ska till ortopeden, tyvärr gör det som sagt riktigt ont. Att jag klarar det på tävling är för att när jag väl är ute på tävlingsflaket så är man så fokuserad och troligen endorfiner också så då känner jag faktiskt knappt nånting.

Sorry för långt och rabbligt inlägg..

Vilken puls får du inte gå över ?
Jag kör ju med "favoritmusiken" i örona vilket resulterar i att huvvet vill gå fortare än kroppen orkar ;) = när jag närmar mej 180 i puls (179 vart upp i som max) så känner jag att det börjar bli jobbigt med andningen ;) så då ändrar jag på nåt så jag kommer ner i puls, men vad är anledningen till att du inte ska över en viss puls ?

Jag skulle gissa på 65-70% av maxpuls? Och att anledningen är att när man ligger länge på en lägre puls och kör så börjar kroppen ta fett som bränsle istället för kolhydrater, för att det ska vara mest effektivt så ska man köra över 30 minuter på den pulsen. Skulle gissa att det är anledningen men vi får se vad cewe svarar :).

Jag skulle gissa på 65-70% av maxpuls? Och att anledningen är att när man ligger länge på en lägre puls och kör så börjar kroppen ta fett som bränsle istället för kolhydrater, för att det ska vara mest effektivt så ska man köra över 30 minuter på den pulsen. Skulle gissa att det är anledningen men vi får se vad cewe svarar :).

Jo iom att jag nu är ny i "branschen" så läser jag på så mkt jag "kan"...

Så teorin är ju att i "low intens" så bränner du fett men måste göra det under så lång tid (läs gå minst 30 min helst 60-90 min) Och då pratar man puls runt 110-125 = 60-70% ... Då bränner du fett just när du RÖR dej...
Men om du i stället kör mer 70-80% (-90% ?) bränner du mer kcal när du rör dej, MEN bränner sen även fett/kcal (?) resten av tiden då du inte "rör dej"...
Det är ju därför jag varvar min "kondis" med styrka för att när jag "bygger" muskler så förbränner det energi även utöver den tiden jag inte gymmar.. Och därför känns det "bättre/roligare" att veta att om jag kör hårt på gymmet så påverkar det resten av mitt dygn ;)

Jag hörde en rolig "slogan" ;) Make it count ! Och det har blivit mitt motto... När jag är på gymmet så ska det kännas.
Jag svettas som en "valfritt ord"... Och så tittar man sej omkring å så går folk i nån lunk och ser inte ens ut att svettas... Visst det är ju bättre att de går på gymmet än sitter i soffan, men göra nåt i puls 110-130 det är enligt mej totalt meningslöst med tid när man kan jobba "effektivt" och sen även få nytta av det sen... men jag vet att det finns lite olika teorier om HUR man enklast går ner i vikt osv ;)

Jag hoppar in här oxå, hänger i viktgruppen, men eftersom jag tränar oxå så tänkte jag att jag kanske kunde bli peppad av er här oxå.

Jag fick diabetes i somras och har fått stränga order om att motionera, äta rätt och gå ner i vikt(minst 30 kilo helst 40). Allt för att se till att hålla blodsockret i rätt nivå.

Sedan dess har jag kört Body Balance, Promenader i motionsspåret och lite styrketräning. Jag har dock en inflammation i höger knä som inte vill ge med sig. Så det är svårt att göra vissa övningar. Vikten har jag fått ner 16 kilo och nu har jag hamnat i en platå då jag inte orkade fullfölja LCHF dieten fullt ut. Jag började sakna kolhydraterna för mycket. Det är så lätt med bortförklaringar.

Igår tränade jag styrka med hantlarna på 4 kilo, 2 kilo och gummibanden. Idag har jag en hemsk värk i nacken, kan inte ens få upp armarna för att sätta snodd i håret. Vad hände?

Jo iom att jag nu är ny i "branschen" så läser jag på så mkt jag "kan"...

Så teorin är ju att i "low intens" så bränner du fett men måste göra det under så lång tid (läs gå minst 30 min helst 60-90 min) Och då pratar man puls runt 110-125 = 60-70% ... Då bränner du fett just när du RÖR dej...
Men om du i stället kör mer 70-80% (-90% ?) bränner du mer kcal när du rör dej, MEN bränner sen även fett/kcal (?) resten av tiden då du inte "rör dej"...
Det är ju därför jag varvar min "kondis" med styrka för att när jag "bygger" muskler så förbränner det energi även utöver den tiden jag inte gymmar.. Och därför känns det "bättre/roligare" att veta att om jag kör hårt på gymmet så påverkar det resten av mitt dygn ;)

Jag hörde en rolig "slogan" ;) Make it count ! Och det har blivit mitt motto... När jag är på gymmet så ska det kännas.
Jag svettas som en "valfritt ord"... Och så tittar man sej omkring å så går folk i nån lunk och ser inte ens ut att svettas... Visst det är ju bättre att de går på gymmet än sitter i soffan, men göra nåt i puls 110-130 det är enligt mej totalt meningslöst med tid när man kan jobba "effektivt" och sen även få nytta av det sen... men jag vet att det finns lite olika teorier om HUR man enklast går ner i vikt osv ;)

Jo, som sagt nu är det den teorin jag antar hennes PT utgår ifrån. Sen så ska man ju utgå ifrån sig själv, är man en sån som gärna nöter en timme så är det ju perfekt. Är man en sån som hellre kör kortare så får man ju bättre resultat med högintensiv intervall träning.
Sen så har man inte tränat så mycket innan så är teorin (källa M. Tonkonogis bok träna bort övervikten) att det mest effektiva är att köra högintensiv intervallträning vilket visserligen bränner kolhydrater men utökar antalet mitokondrier i musklerna och sen när man fått upp mitokondrie antalet gå över till lågintensiv träning. Detta för att det att ju högre andel mitokondrier man har desto mer benägna är de att ta av långsammare bränsle dvs fett. Under studien de hänvisar till med otränade så ökade de sin andel mitokondrier med 50% under de 6 veckor studien pågick.

Sen kan man ju teorisera bäst man vill men i slutändan så är det ju faktiskt den träning man faktiskt gör och fortsätter med som är den mest effektiva, då är nog den viktigaste komponenten att man tycker att det hyfsat kul :).

@Petronilla - Får du ont så gör du fel. Det SKA inte göra ONT.
Be personalen om tips på bra basövningar, att de hjälper dig så att du får rätt vikt/motstånd och framför allt utför dem på korrekt sätt.
Å andra sidan kanske sjukgymnast är att föredra, kolla om gymmet har någon anknuten sådan som kan hjälpa dig på plats, eller om du kan ta dit någon som hjälper dig.
Vore dumt om du skadar dig eller får så ont att träningen gör mer skada än nytta :(

Knapp:
Gick bättre igår, trots att rygg och nacke skrek såpass hela dagen att jag fick gå till närakuten, träffade sköterska som sa "rejäl muskelinflammation" fick två naproxen och en alvedon forte. När de börjat verka så åkte jag hem och hämtade gymkläderna :angel:

Bj:n igår kväll gick betydligt bättre -ngefär som "det brukar" vara.
Men usch vad jag mådde dåligt innan! :( Som tur var så har vi världens underbaraste personal och instruktör så jag fick massor av pepp och gav det en ny chans (hade jag inte gjort det så hade jag inte gått på lördag heller, förmodligen typ aldrig mer :crazy:)

Var till sjukgymnast idag så nu är hela ryggen tejpad...sååå skönt :love:
Har faktiskt inte ont alls (trots dansen) :) Och så hittade jag ett par skor som jag tror kommer underlätta enormt med alla hopp, snurrar och så vidare.
Bra stöd för foten, lätta och med bra stötdämpning. Så nu vore det väl själva *piiiip* om det inte ger med sig :)

Senast ändrad:
Ok. Inser att jag sa emot mig själv lite. Jag tränar fast jag får ont - JA. Men inte hur som helst.
Eftersom jag bara går på pass håller instruktörerna koll och känner man att det är något som inte fungerar kan man fråga efter alternativ, alt. hoppa över det som inte går.
Jag har sjukgymnaster, läkare och personal omkring mig så det förvärrar ju inget direkt :)

Jag hoppar in här oxå, hänger i viktgruppen, men eftersom jag tränar oxå så tänkte jag att jag kanske kunde bli peppad av er här oxå.

Jag fick diabetes i somras och har fått stränga order om att motionera, äta rätt och gå ner i vikt(minst 30 kilo helst 40). Allt för att se till att hålla blodsockret i rätt nivå.

Sedan dess har jag kört Body Balance, Promenader i motionsspåret och lite styrketräning. Jag har dock en inflammation i höger knä som inte vill ge med sig. Så det är svårt att göra vissa övningar. Vikten har jag fått ner 16 kilo och nu har jag hamnat i en platå då jag inte orkade fullfölja LCHF dieten fullt ut. Jag började sakna kolhydraterna för mycket. Det är så lätt med bortförklaringar.

Igår tränade jag styrka med hantlarna på 4 kilo, 2 kilo och gummibanden. Idag har jag en hemsk värk i nacken, kan inte ens få upp armarna för att sätta snodd i håret. Vad hände?

Tråkigt med inflammation i knät, gå och se om du kan få antiinflammatoriskt av din läkare? Jag har ju haft återkommande inflammationer i knäna så jag har ju fått utskrivet i omgångar men numera går jag till apoteket och köper typ voltarentabletter och kör dubbla dosen istället vilket är det jag brukar få utskrivet (dvs. dikoflenak med dubbel styrka) för att spara tid och pengar på ett läkarbesök. För din del så är det nog bäst att gå till läkare och ev. utreda varför du har inflammation i knäna, jag vet ju redan orsaken och att det inte så mycket mer att göra än att äta antiinflammatoriskt när besvären blir för stora. Jag brukar också vila när jag äter antiinflammatoriskt dels för att det motverkar träningen och dels för att det ofta är smärtstillande så då känner man inte lika bra om man gör nåt som man inte bör göra.

Kan det bara vara rejäl träningsvvärk om du gjort/tränat som du inte är van att träna?

Jag var faktiskt duktig och tränade lite idag innan julfirandet, styrka som vanligt men stod 10 min på crosstrainern innan som uppvärmning. Ska iväg och jobba snart, har inte alls lust med det :P.

Måndag - vilodag = INGENTING i träningsväg

Tisdag - Skitseg men Powerwalk i 30 min lite olika variationer för att göra "övningen" rolig... (ca 220 kcal enl maskinen) Mage och ben i maskiner... Sen cykel på ett "burn kcal"program, där jag typ tar i som FAAAAAAN och gör höjdrekord i puls (183) (ca 420 kcal enl maskinen) ... Är även HELT "färdig" när jag kommer hem, efter badet somnar som en klubbad säl typ...

Onsdag (idag) - Förvisso mer motiverad Crosstrainern på jämn nivå (10) i 30 min, bränner enl maskinen 420 kcal, maxpuls ca 170, sen maskinerna mage och armar, Cykeln 30 min, provar även här en jämn nivå (10) och hamnar då på 540 kcal enl maskinen, maxpuls 173 mest runt 165 (vilket missförstå mej rätt ju är en bra nivå enligt alla)

HUR kan jag känna mej fräschare i kroppen idag efter att ha enligt maskinerna förbrännt TISDAG "bara" 640 kcal och idag "brännt" 960...

Gissa om nån som tänker ändra lite i sin träningsteknik Även om de monotona är troligtvis riktigt tråkigt men de får nog bli mer sånt varvat med lite stigningsprogram... Bränner mer kcal enl maskinerna och inte lika slut ... Bara + ju (förutom långtråkigheten, men där kommer ju musikvalet in i stället... )

Jag har psoriasis i lederna och antiinflammatoriska preparat gör det värre, jag har fått träningsvärk av att jag gjorde lite för mycket, lite för snabbt, den börjar ge med sig, så igår tränade jag bara benen istället. Knäet värker lite, men tränar jag bara rätt så brukar det inte göra ont efteråt. Fast jag skulle vilja kunna göra squats.

Det är liksom lagen om alltings jävlighet eller moment 22. Kroppen gör ont, men för att hålla måste jag träna, så det blir att träna trots värk.

Sitter å går igenom vad jag ska göra för nåt på gymmet sen Å bara skulle jag köra armar idag ? Armarna bara - NEJ vi körde igår... Å bara "ajust de då e de benens tur idag" Varvid man känner benen bara NEEEEEEEEEEEEEEJ Haha så jävla kul... Japp jag är knäpp
Men de blir powerwalk, ben och sen cykel idag =)

Jag fortsätter "träna på" ... Har haft uppehåll i 2 dagar av olika anledningar men har tränat 16 av 25 dagar ...
Trodde jag skulle va seg som sist jag hade uppehållet .. Men tydligen behövde kroppen det, för idag gick träningen riktigt bra ... Styrkemässigt tycker jag att jag blivit "lite svagare" men crosstrainern och cykeln funkade kanon idag.. Som det kändes idag kunde jag egentligen höjt nivån på "träningen" Men väntar tills jag känner att träningen är enkel "fler" gånger .. För jag är ändå lite lat ;) (missförstå mej rätt enligt maskinerna gör jag ändå av med 950 kcal (som idag) ) men träningen ska ju kännas =) Make it count =) Så snart dags att höjja nivån lite =)

Corsette: Vad duktigt av dig.

Jag har väl tränat kanske 10 pass den här månaden och så tävlat en gång.. Igår kändes som en riktig Sk*tdag och jag var verkligen inte motiverad att träna, ville helst bara vända och åka hem. Väl på gymmet så tyckte jag att det lika bra att försöka maxxa så man får ett sista årsresultat. Blev personbästa i bänkpress med 5kg!! 92.5kg lyfte jag och var tvungen att räkna vikterna på stången både en och två gånger extra för att tro det. I marklyft blev det 190kg vilket också är rekord, då jag lyft det en gång tidigare på tävling men fick det underkänt pga teknikfel, nu var det ett korrekt lyft förutom då att jag drog det med dragremmar. Kändes dessutom som om det skulle kunna finnas mer att ge. Försökte på 200kg också och fick det att lätta 10cm från golvet men sen satte jag ner det igen :P.
Egentligen så är det bara ett bevis på att man inte ska gå på känsla för det kan tydligen kännas helt uselt innan ett pass och man gör ändå ett riktigt bra resultat!

Idag va jag taggad ;) Men idag va istället en "dålig" dag ;) Idag kändes allt bara SEGT... Nu körde jag för första gången crosstrainern 2 dar i rad, så de kan ju inverkat... Men det blev samma upplägg som igår men under "lugnare" tempo (samma nivåer dock, men maxpuls 160 på crossen och 143 på cykeln) och benen idag ist för armarna...
Har fortfarande inte sett några resultat alls på kroppen, mäter jag magen e de samma mått som jag haft hela tiden... Blir GALEN på den ! Bukfett from hell ... Däremot går vågen neråt med microsteg hela tiden... Började på 102 (eller nåt, allt över 100 kg är liksom "jag ser inte och tänker inte acceptera vad som står och tänker inte lägga det på minnet" Nu idag 95.0 kg... Inte mkt men NÅGOT ;) Det som gör att man stretar vidare... NÅN dag så måste ju viktminskningen synas MED ;)
Och ca 7 kg på 3,5 vecka är mer än många trott jag skulle gå ner (man går ju sällan ner i början säger alla) men hoppas fortfarande på -10 till den 10/1 då jag har inflyttningsfest och har bjudit en som jag vill "visa" att jag är på rätt väg ;) Inte för att han vill ha mej trots de men ÄNDÅ ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 383
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama