Träningstråd!

Det låter sjukt kul ju! :D
Insåg igår att det som ger mig absolut mest glädje och energi (faktiskt mer än jag någonsin haft från NÅGOT tidigare i livet) är just...tadaaa...BodyJam! :D Så ja, älskar man dans, vill ha kul, få energi och glädje så får man nog allt det där :)
StepDance, är det typ dans med stepbräda? (ta det som att jag inte testat, men det låter som något sådant. Haha)

Åååh, känner mig så dålig när jag läser om alla er som är så duktiga här :P.

Förra veckan så tränade jag 1 (!!!) pass, ursäktade mig själv med att jag hade tävling på söndagen. Tävlingen var jobbig, för en gångs skull hade jag inte så ont nånstans och var frisk men vad tror ni att man gör? Började morgonen med att tappa en 10kilos vikt på tån *gah*, hade ont hela dagen och orken tog slut efter några timmar. Knäböjde 135kg, bänkpressade 82,5kg och tog bara 170 i marklyft, precis det jag behövde för att kvala till SM iallafall.

Den här veckan inte bättre, har tränat ett pass, blir troligen bara ett pass till. Har haft ute folk som provridit hästen och hoppas på att jag ska hitta en bra medryttare så kan jag avsätta lite mer tid till styrketräningen. Tyvärr tar det ju tid, avsatt två kvällar denna vecka för provridningar och det tar ju tid när man ska prata och förklara och så blir man väl onödigt social när man träffar på nån med samma intresse som en själv. Har en jätte-trevlig tjej som jag tror kommer passa min häst jätte-bra när hon hittar knapparna, hoppas hon blir kvar.

Förra veckan så tränade jag 1 (!!!) pass, ursäktade mig själv med att jag hade tävling på söndagen. Tävlingen var jobbig, för en gångs skull hade jag inte så ont nånstans och var frisk men vad tror ni att man gör? Började morgonen med att tappa en 10kilos vikt på tån *gah*, hade ont hela dagen och orken tog slut efter några timmar. Knäböjde 135kg, bänkpressade 82,5kg och tog bara 170 i marklyft, precis det jag behövde för att kvala till SM iallafall.

Den här veckan inte bättre, har tränat ett pass, blir troligen bara ett pass till. Har haft ute folk som provridit hästen och hoppas på att jag ska hitta en bra medryttare så kan jag avsätta lite mer tid till styrketräningen. Tyvärr tar det ju tid, avsatt två kvällar denna vecka för provridningar och det tar ju tid när man ska prata och förklara och så blir man väl onödigt social när man träffar på nån med samma intresse som en själv. Har en jätte-trevlig tjej som jag tror kommer passa min häst jätte-bra när hon hittar knapparna, hoppas hon blir kvar.
Fast jag tror inte man ska tänka så, att man misslyckas med sin träning när det inte blir så många pass för då blir hela grejjen så laddad. Jag bestämde mig för att ändra mitt tankesätt runt träning det här året; istället för jag måste träna så tänker jag hela tiden att jag vill träna, jag vill investera tid i mig själv och min framtid- inte att bli smal och snygg (även om en hälsosam kropp blir en biprodukt). I år ska all träning vara rolig och inget måste, så fort det blir ett jobb och en uppoffring så tror jag att man skjuter sig i foten.

Kom inte på ursäkter när du inte kan/hinner/orkar för att ursäkta dig (för vem?) utan tänk istället varför kände jag att jag inte ville/orkade? Var det för att jag inte tyckte träningen kändes rolig, var det för att det var mörkt när jag kom hem från jobbet, var det för något annat? När jag börjar försöka krångla mig ur träningen (vilket är mycket mer sällan nu än innan) så tänker jag bara: det är 60 min av mina 24 timmar idag, 60 min som gör att jag mår så sjukt bra efteråt, bättre aptit och mer inspiration att äta gott och nyttigt, sover bättre och min ångest som jag kämpar med är så galet mycket bättre. Dom 60 min jag tränar är det bästa 60 min på min dag för min hälsa och mitt mående, jag håller min UC i schack med dom 60 min. När man tänker så och peppar sig själv att se vad man faktiskt får och inte vad man får ge upp; varma sköna soffan, TV, dator, whatever så blir det mycket lättare. Och är det en dag eller 2 när det inte blir någon träning så skambelägg inte dig själv, se istället till att fundera över varför och ta tag i det istället :)

Innan tränade jag för jag ville gå ner i vikt, bättre kondition osv men nu gör jag det för det är roligt och jag mår bra av det, mycket bättre än om jag inte gör det, det andra blir bra följdeffekter men det är inte det enda målet.

Först och främst, grattis till SM-kval!

Jag har också perioder där det bara inte är möjligt att få in träningen utan att vända ut och in på sig. Jag försöker att se avslappnat på det genom att tänka att träning som jag gör när jag egentligen är alldeles för trött, eller träning som går ut över sömn, nog gör mer skada än nytta. Sedan försöker jag fundera på hur jag kan frigöra mer tid så att jag inte hamnar i den sitsen att jag inte hinner med det jag verkligen vill hinna (t.ex. träna). I varje fall är det onödigt att ha dåligt samvete för att det blir mindre träning i de perioder när man tvingas prioritera annat.

Först och främst, grattis till SM-kval!

Jag har också perioder där det bara inte är möjligt att få in träningen utan att vända ut och in på sig. Jag försöker att se avslappnat på det genom att tänka att träning som jag gör när jag egentligen är alldeles för trött, eller träning som går ut över sömn, nog gör mer skada än nytta. Sedan försöker jag fundera på hur jag kan frigöra mer tid så att jag inte hamnar i den sitsen att jag inte hinner med det jag verkligen vill hinna (t.ex. träna). I varje fall är det onödigt att ha dåligt samvete för att det blir mindre träning i de perioder när man tvingas prioritera annat.

Fast jag tror inte man ska tänka så, att man misslyckas med sin träning när det inte blir så många pass för då blir hela grejjen så laddad. Jag bestämde mig för att ändra mitt tankesätt runt träning det här året; istället för jag måste träna så tänker jag hela tiden att jag vill träna, jag vill investera tid i mig själv och min framtid- inte att bli smal och snygg (även om en hälsosam kropp blir en biprodukt). I år ska all träning vara rolig och inget måste, så fort det blir ett jobb och en uppoffring så tror jag att man skjuter sig i foten.

Kom inte på ursäkter när du inte kan/hinner/orkar för att ursäkta dig (för vem?) utan tänk istället varför kände jag att jag inte ville/orkade? Var det för att jag inte tyckte träningen kändes rolig, var det för att det var mörkt när jag kom hem från jobbet, var det för något annat? När jag börjar försöka krångla mig ur träningen (vilket är mycket mer sällan nu än innan) så tänker jag bara: det är 60 min av mina 24 timmar idag, 60 min som gör att jag mår så sjukt bra efteråt, bättre aptit och mer inspiration att äta gott och nyttigt, sover bättre och min ångest som jag kämpar med är så galet mycket bättre. Dom 60 min jag tränar är det bästa 60 min på min dag för min hälsa och mitt mående, jag håller min UC i schack med dom 60 min. När man tänker så och peppar sig själv att se vad man faktiskt får och inte vad man får ge upp; varma sköna soffan, TV, dator, whatever så blir det mycket lättare. Och är det en dag eller 2 när det inte blir någon träning så skambelägg inte dig själv, se istället till att fundera över varför och ta tag i det istället :)

Innan tränade jag för jag ville gå ner i vikt, bättre kondition osv men nu gör jag det för det är roligt och jag mår bra av det, mycket bättre än om jag inte gör det, det andra blir bra följdeffekter men det är inte det enda målet.

Tack Philosophia! Grejjen är att jag egentligen älskar att träna men sen jag blev med häst heltid så har jag verkligen förlorat massa tid. Förutom att jag måste vara i stallet nästan jämt så måste jag också jobba extra för att ha "råd" (alltså med annat än bara häst). Jag har egentligen ingen ångest som så men jag längtar efter att kunna "satsa", står ganska stilla styrkemässigt och jag är övertygad om att hade jag tid med träningen på ett annat sätt så skulle jag öka bra också. Samtidigt vill jag satsa på hästen också, problemet är att jag inte riktigt har tid med bägge på den nivå jag skulle vilja och jag har svårt att prioritera en sak då jag tycker att det kul med både och.

Jag tänker inte att jag måste träna, jag har tränat 10 år nu och räknar med att göra det hela livet. Dock så längtar jag efter att träna på den nivå jag låg på innan (läs: innan häst) samtidigt som häst ger mig bra balans i tillvaron och andra mål också så jag inte helt insnöad på bara träning som jag varit tidigare. Jag har inga ursäkter för att inte träna, jag är för upptagen.. Det kan gå flera dagar utan att jag ens landat framför datorn eller tvn då jag inte hinner med det, känns som om man inte hinner nåt! Lägenheten ser ut som soptipp, laga mat gör maken eller dottern oftare än vad jag gör då jag knappt är hemma (och då är de också sysselsatta). För att hinna häst + träning + jobb och nån timma sömn så prioriterar jag bort typ allt annat (träffa folk och va social, hushålls-sysslor, mat, hund-stackaren får övriga familjen hålla stimulerad), försöker se till att ha en "familje-kväll" i veckan då jag är hemma och vi umgås allihopa). Det inte hållbart i längden så därför har jag börjat leta medryttare.

Nu den här veckan när jag har börjat jobba igen har jag testat att gå på gymmet innan jobbet och det har faktiskt fungerat bra. Jag nöjer mig med att springa på löpbandet 30 min + 5 min uppvärmning och 5 min nedvarvning och stretcha efteråt eftersom det är löpningen jag främst vill satsa på. Ridningen är ju ganska lugn nu men när våren kommer så blir det inriktat mer på distansträning så då brukar det oftast blir kortare rundor i mycket trav (och så småningom galopp) eller långa turer i ganska mycket trav så då blir ridningen lite mer effektiv för mig själv.

Så i fortsättningen kommer min vecka se ut ungefär såhär:

måndag: gym, löpning

tisdag: ridning

onsdag: ridning ,yoga eller/och promenad

torsdag: gym, löpning eller styrka

fredag: gym, löpning

lördag: ridning, yoga eller/och promenad

söndag: ridning, yoga eller/och promenad

Har fått såna sjuka glädjekickar av passen i veckan så jag är sååå glad!! :love:
I onsdags gjorde jag mitt bästa BodyJam-pass NÅGONSIN, och när jag kom hem fick jag världens boost när favvoinstruktören skrev på fb och peppade som bara hon kan! :love: (hon var med som deltagare på passet och såg uppenbarligen hur bra det gick för mig...:angel: ) Sh´bam:en i torsdags gick sisådär, men jag gick därifrån med ett leende ändå och kände mig typ världsbäst.
Igår vilade jag.
Idag gjorde jag mitt bästa Bj71 (jag tror det är Bj 55 som går på onsdagar) och det var sååå roligt! Sedan tvekade jag in i det sista på om jag skulle vara med på Bp men bestämde mig för det ändå och när jag packade ihop mina pinaler vid skåpen kom DEN instruktören och ba:
"Det är så härligt att se dig! Du är så ambitiös! Du kämpar på och du har en fantastiskt bra hållning och teknik :D "
Undrar vad jag gjort för att förtjäna allt det här...(förutom att jag är fullständigt fantastisk, förstås!)

Haha! Den här delades på fb i more:
1604741_10153319058158888_6739161919501174679_n.jpg

:D :D

Jag ÄLSKAR Zumba!! Jag var sjöblöt av svett och helt slut i kroppen men satan va energi jag hade ändå och var glad jag var efteråt :) Tappade bort takten emellanåt och vissa grejjer fick jag bara inte till men det va så kul så det gjorde liksom ingenting! Vem hade kunnat ana att man blev på så bra humör i flera dagar av att shejka sitt ass! Zumba kommer jag def. fortsätta med och nu känns BodyJamen ännu mer peppig och jag ser fram emot att få testa. Och jag tänker med Zumban iaf att eftersom det är 50 min nonstop högpuls dansträning och med tanke på hur mycket jag flåsade och svettades så måste det ju vara effektiv konditionsträning, eller? Superroligt hursomhelst och ett grymt sätt att avsluta fredagen och börja helgen

Visst är det en härlig känsla? :D
Den zumba-instruktören vi har nu är fullständigt värdelös dock. Ingen energi, kört samma program i två år, inget ös ingenting...sååå booooring! Jag SAKNAR verkligen de där härliga zumbapassen!
Jag hoppas, hoppas, hoppas att AfHo kommer igång snart också, har längtat såååå länge efter det! :banana: (senaste budet var i slutet av februari/början av mars, men hon måste ju ORKA också, hon verkar som ha fullt upp ändå :eek: Dessutom är det inte förkoreograferat så hon måste sätta ihop det själv typ... det verkar ursvårt ju!

Undrar förresten om det blir Bj 70 imorgon...JAG bad om det...eftersom jag är så jobbig kanske hon tycker att det är lika bra att lyssna på mig så jag inte blir ledsen eller något...hahaha. (vilket aldrig, aldrig, skulle hända förvisso, men ändåååå!)

Jag har en elak fot som bråkar lite, så jag kombinerar just nu löpningen med cykel. Jag avskyr egentligen att cykla. Jag har inga som helst cykelmuskler och får vansinnig mjölksyra direkt om jag cyklar med något slags motstånd överhuvudtaget. Lustigt nog så har något märkligt hänt. Gymmet har några spinningcyklar och jag brukar knycka en av dem när jag konditionstränar istället för de vanliga motionscyklarna och - hör och häpna - jag har faktiskt börjat tycka att det är riktigt ROLIGT. Så roligt att jag nästan har börjat fundera på att testa ett spinningspass.

Jag har en elak fot som bråkar lite, så jag kombinerar just nu löpningen med cykel. Jag avskyr egentligen att cykla. Jag har inga som helst cykelmuskler och får vansinnig mjölksyra direkt om jag cyklar med något slags motstånd överhuvudtaget. Lustigt nog så har något märkligt hänt. Gymmet har några spinningcyklar och jag brukar knycka en av dem när jag konditionstränar istället för de vanliga motionscyklarna och - hör och häpna - jag har faktiskt börjat tycka att det är riktigt ROLIGT. Så roligt att jag nästan har börjat fundera på att testa ett spinningspass.

Om du sen fastnar för spinning så tipsar jag om att köpa ett par spinningskor, det gör stor skillnad i träningen tycker jag :)

Jag har gått runt med konstant värk i kroppen (främst axlar/rygg) nu i nån månad... tänkte först att det kanske var jobbet, men sen testade jag att sluta med mina kettlebellpass sen en vecka tillbaka och känner redan stor skillnad.

Så det blir att skippa dom helt och bara köra egen styrketräning/cardio/cirkelträning/slalom/skridskor och promenader. Älskade verkligen dom passen men det är verkligen inte värt det om jag ska gå runt med konstant ont :(

Jag har gått runt med konstant värk i kroppen (främst axlar/rygg) nu i nån månad... tänkte först att det kanske var jobbet, men sen testade jag att sluta med mina kettlebellpass sen en vecka tillbaka och känner redan stor skillnad.

Så det blir att skippa dom helt och bara köra egen styrketräning/cardio/cirkelträning/slalom/skridskor och promenader. Älskade verkligen dom passen men det är verkligen inte värt det om jag ska gå runt med konstant ont :(

Vad tråkigt! :( Det kan inte vara någon teknikfråga då, att du kompenserar med fel muskler?

Vad tråkigt! :( Det kan inte vara någon teknikfråga då, att du kompenserar med fel muskler?

Jag tror inte det :( tar inte onödigt tunga vikter om jag känner att jag inte behärskar tekniken ordentligt och instruktören brukar gå runt och kolla att man gör rätt.
Tror det är mycket att allt går så fort, styrketränar jag själv kör jag ju tyngre, långsammare och med mer vila mellan seten...

Jag tror inte det :( tar inte onödigt tunga vikter om jag känner att jag inte behärskar tekniken ordentligt och instruktören brukar gå runt och kolla att man gör rätt.
Tror det är mycket att allt går så fort, styrketränar jag själv kör jag ju tyngre, långsammare och med mer vila mellan seten...

Så trist! Det är säkert som du säger. Snabba rörelser med tyngder sliter ju så klart mer.

Slå av på takten? Halvera repetitionerna? Kan det funka? Hellre fem bra och fungerande repetitioner än 10 skadliga liksom :(
Du är ju där för DIN skull, inte för att härma andra.
Jag hoppas att du kanske hittar någon lösning så du kan fortsätta med det om det ändå ger dig så mycket, förstår frustrationen! :(
Jag pajade ju ryggen under en Bj-koreografi och kunde inte dansa på hela den perioden. Usch vad trist det var!

Slå av på takten? Halvera repetitionerna? Kan det funka? Hellre fem bra och fungerande repetitioner än 10 skadliga liksom :(
Du är ju där för DIN skull, inte för att härma andra.
Jag hoppas att du kanske hittar någon lösning så du kan fortsätta med det om det ändå ger dig så mycket, förstår frustrationen! :(
Jag pajade ju ryggen under en Bj-koreografi och kunde inte dansa på hela den perioden. Usch vad trist det var!

Anar att det var till mig? :D

Emellanåt har jag gjort mindre reps för att hinna få lite mer vila emellan, men det funkar inte. Sen blir jag stressad när jag ser hur fort dom andra blir klara och så står jag där och har kanske 3 reps kvar...

Med styrketräningen går det betydligt bättre, det är ju också kul, men då får jag tyvärr gå ensam dom 4/5 gånger :( men men, hellre det än att pajja kroppen!

Idag var jag på min allra första thaimassage, det var skönt och fruktansvärt på samma gång :D så får bli vila idag, kanske masar mig ut på en promenad senare ikväll.

Hoppar in jag med! :)

Hur tränar ni?
Just nu går jag och tränar Tabata två gånger i veckan i grupp, och det har jag verkligen fastnat för! Riktigt roligt och väldigt effektivt.

Sen har jag planer på att börja gymma igen. Har även tänkt börja springa till våren. Sen har jag häst också, men just nu skrittas han bara så det blir inte så mycket träning från ridningen just nu.

Hur länge har ni tränat?
Jag har tränat från och till i några år nu, (Om man bortser från ridningen som jag hållt på med sedan jag var liten.) men då jag inte riktigt haft något mål så har jag tröttnat i perioder och så har jag fått börja om igen. Men det ska det bli ändring på.
Nu har jag hållt igång i en månad och det är riktigt kul!

Tränar ni ensamma, eller med sällskap?
Inte alltid jag får med mig nån jag känner på passen, men det är ju alltid andra där. Så både och antar jag. ;)

Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)
Jag ska söka Polishögskolan nästa år, så jag vill vara i så bra form jag bara kan tills dess. Jag vill verkligen komma in, så jag är galet motiverad med träningen och kosten nu!

När låter ni bli att träna?
Jag tränar inte när jag är sjuk, eller om jag verkligen inte hinner. Men jag försöker verkligen prioritera träningen. Sen ska jag inte låssas om att det finns dagar när latmasken kryper fram, men den senaste månaden har jag faktiskt varit riktigt duktig med att mota bort den :D

@pepp - absolut till dig! Men jag förstår hur du menar. Även om passen är uppbyggda för att "alla ska kunna vara med" så är det ju självklart att man ibland har begränsningar som gör att det inte fungerar :( men någon gång hittar du kanske precis det du söker och behöver som komplement till styrketräningen - som du ju alltid har! :)

Knapp

Alltså igår insåg jag - IGEN- hur otroligt mycket BodyJam betyder för mig och mitt mående!
Igår var det Bodyjam med vår stjärna! :love: och jag hade sådan tokångest för att det tog slut med pojkvännen igår och han var med på passet innan oss så jag var dönervös och mådde så otroligt dåligt - och vis av erfarenhet vet jag att det är DÅ jag behöver Bj mer än någonsin.
Ok, inte ett av de klassiska "ju sämre jag mår, desto bättre går passet" men efter 20 min släppte åtminstone ångesten och jag fick ihop hjärna, kropp och själ lite då och då i alla fall. Men även om det inte funkade jättebra med själva passet så kom ju glädjen och energin från det in i kroppen i alla fall.
Vilket resulterade i att jag än en gång gick ut full av energi och ett leende på läpparna! :love:
Instruktören hade ju (såklart) sett det så hon bekräftade det med ett "kanonbra jobbat idag! :) " så på kvällen kände jag för att skriva till henne och tala om hur mycket just detta betydde för mig...hon blev jätteglad, och jag blev ännu gladare så detta kommer jag att kunna leva på ett tag och imorgon ses vi igen = meeer glädje och energi! :) (dessutom det programmet som har funkat så sjukt bra nu! Trots annan instruktör, fast jag måste ändå vara realistisk och inte ha skyhöga förväntningar på mig själv så det blir jobbigt om det inte går så bra...) men jag längtar verkligen! :bump:

Ikväll är det Bodypump :)
Ooooch så märkte jag nu att jag inte har några byxor som passar - inte ens med skärp för det jag har är för långt :rofl:
Heja mig, liksom! :bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 383
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras