Träningstips för vek hund

S

StracciaT

Undrar om någon har tips på övningar/metoder som stärker självkänslan hos en mycket ranglåg tik? Hon är en aktiv jaktlabbe som behöver jobba, men då man sätter minsta press på henne underkastar hon sig överdrivet och tappar allt driv. Planerar att ta hjälp av tränare men vill gärna börja lite på egen hand.
Tacksam för alla råd! :bow:

Sv: Träningstips för vek hund

Bra övningar som stärker självförtroendet är t ex fritt sök, då hunden får arbeta självständigt. Lägg ut ett antal dummies i skogen och låt hunden söka och apportera, lägg dig inte i och "styr" utan låt henne jobba på egen hand.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "sätta press på henne"? Varför behöver du göra det om hon är så mjuk som du säger? Hur gammal är tiken och hurdana är föräldrar och syskon?

Tack för ditt svar!

Vi ska ut och träna fritt sök och ev pröva på spår imorgon! :) Får hjälp av en duktig bekant.

Ursäkta mitt uttryck "att sätta press på henne", jag menade inte riktigt så... Hennes ägare (vi är fodervärdar) uttryckte sig så och jag "stal" uttrycket :p Insåg just att det blev väldigt fel:crazy:

Vad jag menar är att så fort hunden är under kommando blir hon kuvad, hur mild och positiv jag än försöker vara. Ägaren "varnade" mig för detta och sa att jag inte skulle ha några större förhoppningar vid träning. Enveten som :devil: är jag dock... och VILL verkligen få denna lilla tjej att ta för sig!

Kan tillägga att ägaren tidigare tränat jakt med hunden (som f ö är 5 år gammal) men gav upp eftersom hon ansåg att hunden är för vek.

Kan tillägga att ägaren tidigare tränat jakt med hunden (som f ö är 5 år gammal) men gav upp eftersom hon ansåg att hunden är för vek.

Fast det där köper jag inte riktigt... Om hon tränar på ett sätt som lyfter hunden så har hon nästan enbart fördel av att hunden är vek.
Antagligen har hon inte anpassat sig efter hunden, kört på sina metoder som har knäckt hunden.

Håller med där... Man får anpassa sina metoder efter hundens temperament. Hundar brukar inte födas kuvade.

Håller med där... Man får anpassa sina metoder efter hundens temperament. Hundar brukar inte födas kuvade.

Labbar är iofs väldigt speciella, vi hade en hund som kom till oss som 8-veckors och var strykrädd och det försvann aldrig:crazy:

Allvarligt talat så är det så himla vanligt inom vissa träningssätt att hundarna ska vara på ett speciellt vis, annars är det fel på dem och man kan inte ändra träningssätt...

Vill poängtera att det inte är JAG som hävdar att felet ligger hos hunden... :(

Jag är intresserad av hur jag kan hjälpa hunden till bättre självförtroende i dagsläget. Huruvida hon är tränad med fel metoder låter jag vara osagt. Har dock känt hunden sedan 8 veckors ålder och hon har alltid varit väldigt försiktig.

Jo, jag förstod det, bara försvarade påståendet om att hunden är värdelös för att den är för vek.

Min omplacering var också väldigt intiativlös i början, mest för att hon var underst i en rangordning full av bestämda tikar över. Hon liksom bara "var" och fanns till och gjorde inget väsen av sig alls.
Jag tränade ingenting som kunde verka som dominansträning, skippade rätt mycket lydnadsträning, körde enbart på positiv förstärkning och ville få upp lite ånga i henne.

Körde massor av dummysök, mycket sånt som kräver att de tar egna intiativ och när de gör det så är det massa positivt. Kan dock tänka mig att hon kryper ur sitt eget skinn om du berömmer allt för högljutt och ivrigt. Tänk också på att just dummy kan ha en negativ klang hos hunden beroende på hur den är tränad...

Kan du inte börja med något helt nytt? Människosök? Kantarellsök? Lära henne söka hästskor?

Tänk om hon kunde söka upp avtramade hästskor :idea: :rofl:

Ja, jaktträning tänker jag hålla mig ifrån... Vi ska testa med dummy imorgon och se hur hon reagerar på det. Är hon minsta osäker struntar vi i det och letar efter något annat istället. Människosök har ska vi absolut testa, kantarellsök var också en mycket god idé!

Du har nog rätt i att lydnaden bör stå åt sidan ett tag. Har lite funderingar på att pröva agility, kanske kan man successivt smyga in lite lydnad där så småningom? Då blir det väl något i stil med "Rallylydnad" eller vad kallas det? :confused:

Tack för delgivande av kloka tankar :bow:

Agility är skitbra idé, bara inte hunden är lättskrämd, dels är där mycket andra hundar, dels smäller det och prasslar överallt.

Jag har lärt min ena hund att söka tappade hästskor, nu var det ett tag sen, men de gick hur snabbt som helst att lära henne. Bara beömde när hon markerade hästskor som jag hade lagt ut och sen tränade vi på större och större yta. Hon hämtar tillochmed dem, super!

Rallylydnad kan säkert också vara nyttigt, jag är inte alls insatt i det än så länge.

Jag släppte som sagt efter lite i det mesta och lät min hund töja lite på sina egna gränser. Nu ett år senare har vi fått återinföra många gränser och till och med träna lite ledarskap, men hon är en helt annan hund idag.

Tack o lov har hunden en ganska bra "grunduppfostran" så det skadar inte att släppa lite på gränserna. Roligt att höra om din hunds framsteg, känns mer hoppfullt för egen del och man blir extra taggad.

Hade hovis ute i morse, skulle sett hans min när jag hejdade honom från att slänga de gamla skorna och berättade att jag skulle använda dem för att träna hunden i "tappsko-sök" :D

Ang agility tänkte vi först se till att ha banan för oss själva och därefter träna i mindre sällskap. Vill inte utmana ödet genom att ta henne till en riktig träning med massa ståhej innan hon är mogen för det.

Nu håller vi tummarna för att regn och rusk håller i sig så det blir rikligt med kantareller :banana:

Liknande trådar

Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 195
Senast: Marje
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 978
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 765
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar