Träningsschema 1 åring

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
S

snuttis_linsan

Hur börjar man träna en ettåring? Jag är helt ny på det här med träna 1 åringar mm.

Hur lägger ni upp träningen?
Har ni nåt träningsschema ni följer?

.. Ja jag vill ha massor med tips.!? :)
Kan ju tillägga att det är ett kallblodssto som nyss är inkörd!

Sv: Träningsschema 1 åring

Jag med vill veta :-)

Har ett varmblod.

Fast jag vet att jag kommer att köra en o samma lilla runda till att börja med så jag vet att hon orkar med den. sedan kan jag öka på den, antingen med fler varv eller göra sträckan lite längre. Alltså bara kondis.

När kan man börja lägga till styrka?

Före betet vänjs det vid grejerna och sätts i vagn...

Efter betet börjar jag köra 1 - 2 ggr i veckan, massor av skritt och en del jogging. Först korta joggingpass mest för att de ska lära sig kommandona.

Sen ökar jag väl på med ca 1 km trav i veckan tills de joggar 1 mil i ett sträck. Då börjar jag köra lite fartlekar.

Nu har ju mina senaste blivit lite sena pga boxvila och operationer av olika slag men jag stressar inte utan följer den metoden och har fått bra inkörda hästar som blivit färdiga framåt hösten för premielopp.

Min ska gå på bete lite till.
Är ute o går med henne ibland dock.

Hon har rätt känsliga fötter o lär väl behövas skos sen när ja kör igång henne.

Tack det lät som om jag är på rätt spår då ! :) När skor du dina hästar?

Jag skor mina när det känns som de börjar ta korta steget i skritt för då är de på gång att bli ömma, alternativt när det blir halt och man måste fixa fäste åt dem.

Jag minns inte när vi skodde när ja jobbade i travstallet. Dom gick på sådan mark att de slet så pass lite.

Jag vet inte om det beror på hovslagaren eller om hon är väldigt känslig, för hon ömmar en del på grusvägen här hemma.

Något speciellt man ska tänka på när man skor en ettåring? Ska man kanske byta skor oftare om dom växer mycket?

känns som det finns himla mkt varianter.

jag tror att här tömkörs de mån-ons-fre och sätts sedan i vagn. vet inte om det blir en vila därefter.
sen körs de vad jag vet 5 dagar i veckan med motion. men jag antar att det är en liten uppbyggnadsfas innan de kommer dit.

styrka börjas väl ändå relativt sent eller?

Hur är det med asfalt körning? Jag menar om man ska stärka skelettet? Det kan man väl inte börja med allt för sent?

ja skritta på asfalt är ju bra! gör man det i lagom mängd och på ett vettigt sätt så stärker det o sliter inte. i ett senare stadium kan det fungera med trav också men då ska det vara med en balanserad trav.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Kilauea
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 387
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II