Träningsknep för sidepass emottages gärna

Sv: Träningsknep för sidepass emottages gärna

:o

Skoj! Faktiskt! (Var en AHA-upplevelse för mig med när jag fattade samma sak...)

Haha..

Men det är ju så oftast..det är de små och "lättaste" sakerna som ger en dessa AHA upplevelser och det är ju också dom som gör träningen så rolig.

Jag har ridit i hela mitt liv...är idag 32..men det är först nu de senaste 2 åren, sen jag bytte till western, som jag har lärt mig rida :D

För mig hände det när jag bytte tränare. Och när jag började seriöst satsa på min egna kropp.

Så nu förstår jag allt tjat om varför man hela j-vla tiden skulle tänka på det där snöret som gick genom hela kroppen och upp mot taket...

Re: Sv: Träningsknep för sidepass emottages gärna

Det är alltså ungefär på samma sätt när man rider och vill lyfta hästens inre bog tex. ? Man lyfter upp med hjälp av inner tygel?

Ja, du kan också ser det så här. Som jag sa tidigare om du gör med din kropp som du vill att hästens kropp ska göra. När du lyftar innre tygel du själv lyfter "din" innre bog. Det är samma för folk som har problem med galopp fattning. Jag skrev nåt på det tidigare i en annan tråd att om man göra samma sak med din kropp som hästen ska göra för att fatta galopp så kan en häst lättare fattar rätt galopp. Och jag minns inte min jag tror det var du (kan har fel) som vi hade kommenterat på bilder du la ut, jag skrev att hästen var fram tung lite men om du lätta up din fram (naveln upåt) ända och sätter mer backåt så är det lättare att hästen kan följer din kropp.

Det är faktis ganska rolig att ser hur lite det behövs att man skifter vikt lite hit eller dit, eller att man lyfta/sänka din arm/ben i rätt ryktning hur mycket kan ändras.

Många missförstånd i riktning kommer, enligt min erfarenhet, av att ryttaren ger dubbla signaler och viker sig.
Mulumbab, Jag håller med dig helt. Jag tror de som har svårt att t ex öppna grinden är de som har svårt att har koll på sin egen vikt/signaler.

Jo..men det var nog mina bilder vi pratade om..kommer ihåg det.

Jag ska också säga att jag nu fokuserat en del på min sits också och numera rider jag på "triangeln" :D som jag inte gjort innan och jäklar vilken skillnad.
Man har ju vetat att man ska sitta så men det har varit svårt att hitta rätt läge men nu så....nu sitter det. Jag känner att jag är mer avslappnad i länden samt att höften är mer öppen.
Det blev en helt annan känsla att rida överhuvudtaget och man fick en helt annan inverkan på hästen och man kände hur man blev "ett" liksom.
Jag kan påverka henne mera med min vikt på ett annat sätt.

Jag är så jäkla glad för nu är hon i toppform verkligen och går jättebra..längtar så till hösten då tävlingarna kommer igång igen.

Det känns som om man är helt novis trots att man ridit så länge men det är så lätt att falla tillbaka i ridningen. Har ju ridit för tränare förut men vill inte göra det längre med gammeltanten pga. hennes bakknän så vi tragglar hemma i stället.

På tal om tävlingar, kommer du till göteborg den 25 eller 26 augusti? (minns ej exakta datumet..) :) Vore kul att träffa er igen.

Tävlingen är den 25 augusti och som det ser ut nu så jobbar jag den dagen.......tyvärr. Det kan hända att det går att ändra....så jag vet inte än.
Ska du dit?
Tycker också det vore trevligt att träffas igen :)

Har ju ridit för tränare förut men vill inte göra det längre med gammeltanten pga. hennes bakknän så vi tragglar hemma i stället.

när jag tränat så har vi tagit flera pass i skritt, det finns så mkt man måste träna på i skritt så det finns inte

Jo..egentligen gör det det. Kanske kan åka i väg ändå.

Sålänge som min häst inte skadar sig så kommer jag dit. Mest som en träning att vänja sig vid andra ekipage, okända föremål, ridhus med publik som klappar händer, visslar osv. Och en träning för mig att åka ut på tävlingar, då jag ofta blir så nervös att jag sitter och skakar. Hon har ju bara vart ute på en tävling innan.
Det spelar inte så stor roll hur resultatet blir, huvudsaken är att jag känner att vi presterat något bra tillsammans.

Sen ska vi ut på tävling den 1 September, 16 september, 13 oktoberm 14 oktober :banana:

Det är alltså ungefär på samma sätt när man rider och vill lyfta hästens inre bog tex. ? Man lyfter upp med hjälp av inner tygel?

tips, att lyfta hästens innre bog i tygeln är egentligen bara en enkel tillfällig lösning. Man vill inte behöva korrigera hästen på det viset utan istället få hästen att gå bra på annat vis. Min tränare ger tipsen att om du rider i galopp på volt och hästen tappar bogen så kan du ta i inner tygel, om hästen trots detta tappar bogen innåt gång på gång så kan du svänga tvärt inåt och rida rakt genom volten och när du kommit igenom fortsätter du bara på volten igen. Bryt aldrig av utan håll galoppen.

När jag jobbade i italien gjorde de tvärtom, om hästen tappade bogen inåt svängde de tvärt utåt, alltså de gjorde en U-sväng med hästen, ofta i trav. Travade en bit tillbaka till stället på volten där de fattade galopp. Väl där fattade de ny galopp - på samma ställe som från början i samma varv, om hästen lutade inåt en gång till upprepades proceduren. Hästen förstod då att det är enklare att galoppera upprätt än att ligga i svängarna = ger mer jobb.

Den "italienska" lösningen tycker jag är mer logisk. Bara ett tips :) (visst är den nya glad-smileyn FUL :D )

Sv: Re: Sv: Träningsknep för sidepass emottages gärna

Ja, du kan också ser det så här. Som jag sa tidigare om du gör med din kropp som du vill att hästens kropp ska göra. När du lyftar innre tygel du själv lyfter "din" innre bog. Det är samma för folk som har problem med galopp fattning. Jag skrev nåt på det tidigare i en annan tråd att om man göra samma sak med din kropp som hästen ska göra för att fatta galopp så kan en häst lättare fattar rätt galopp. Och jag minns inte min jag tror det var du (kan har fel) som vi hade kommenterat på bilder du la ut, jag skrev att hästen var fram tung lite men om du lätta up din fram (naveln upåt) ända och sätter mer backåt så är det lättare att hästen kan följer din kropp.

Det är faktis ganska rolig att ser hur lite det behövs att man skifter vikt lite hit eller dit, eller att man lyfta/sänka din arm/ben i rätt ryktning hur mycket kan ändras.....

Jag håller helt med dig! Hade dock en paint med ett huvud som kanske inte riktigt var gjort för att tränas på ridbana. Vad jag än gjorde rättade han bara till det för stunden för att genast falla tillbaka där han var. Därför har jag lärt mig en del tricks på hur man kan försöka få hästen att förstå om det inte hjälper att lyfta lätt i en tygel. Man vill ju inte hålla på med tyglarna hela tiden om det är så att hästen inte förstår/vill(?)

Han rids iaf inte på bana så mycket numera och jag tror han trivs mycket bättre med det.

Liknande trådar

Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 966
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 793
Senast: Minella
·
Träning Min häst är tre år,"inriden" sent höstas,sen vilat fram tills Januari,sen riden enstaka gånger Januari/Februari,sen stått pga halka...
2
Svar
23
· Visningar
4 018
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 593
Senast: Chefen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård