Träningsknep för sidepass emottages gärna

lakrits

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips och råd angående sidepass.

Hästen kan det...någorlunda men tyvärr vet jag inte om hon korsar benen rätt då det är svårt att se det från hästryggen ;)

Problemet jag har är att hon inte flyttar sig jämnt..alltså antingen kommer framdelen efter eller bakdelen efter.

När jag ber henne att gå sidepass så öppnar jag upp åt det håll som hon ska gå och använder yttertygel och ytterskänkeln. Ytterskänkeln lägger jag an mitt på hästen.

Det andra problemet jag har är att hon backar i stället för att gå åt sidan. Hon kan hjälperna för back men kopplar ändå ihop det när jag ger hjälper för sidepass. Hon backar alltså även om jag bara lägger till en skänkel.
Vid back så flyttar jag fram mina skänklar lite grann och hon borde väl märka skillnaden?

Nåja...tips, övningar m.m tas tacksamt emot.

Det är lättare att träna i början med nosan mot staketet. Jag skulle låter tyglarna vara och öppna up som du sa mot det hållet hon ska. Bara använder tyglarna för att korrigera vart fram delan/bakdelan går. Om de går för sakta eller förfort. Att använder yttertygel dirket kan du får framändan att föjler eller bakdelen att går andra hållet än i den riktning du vill. Låt tyglarna var så mycket som möljligt. Med och att använder staket som guide så vet du när hon verkligen sidpass. Har koll på dina vinklar, tänk "T". Kom ihåg att ett steg räker gått i början till hon kommer på vad du vill och du får en rakare sidepass i slut ändan än om du vill har 5-20 stegar från början.

Att hon backar, hon säkert vet skillnaden mellan kommand att backa och när du vill side pass. Men hon kanske inte har förstått vad du vill exakt och många hästar vill "please you", de försöker hitta på vad som helst för att lära dig att sluta med trycket. Det ta ibland bara en gång för att lära fel. Om t ex du hade lagt ytterskänkel och hon ryggade för hon försöker hitta vad det är du vill och när hon rygger många säger nej sen lägger trycket nån annanstans eller tarbort det helt för att hästen ska sluta backa. Och Wa-la du har lärt hästen att backa med en ytterskänkel! De inte planer sånt eller stanna up hela natten för bara att jävlas.

oj åsk väder ...gotta gå. I'll finish later.

Sv: Träningsknep för sidepass emottages gärna

Det är ganska vanligt att de blandar ihop grejjerna i början innan de fått rutin på det. Ju mer du övar desto säkrare kommer hon att bli. Sidepassen brukar ju läras in så att man flyttar fram- och bakdel separat till att börja med, när hästen gör det utan problem ber man om total förflyttning i sidled. Det brukar oftast inte vara några problem, men det är som med allt annat, ge signalen för sidepass och håll den tills hon får till ett steg korrekt i sidled. Släpp inte efter om hon skulle börja med att backa eller göra något annat, det gäller bara att vänta ut rätt reaktion och sedan ge eftergift så kommer hon snabbt lära sig! Flyttas den ena delen av hästen mer än den andra får du helt enkelt korrigera detta, det brukar iaf jag göra. Om baken flyttas för mycket ger jag istället enbart signal till att flytta framdelen så den kommer ikapp, väl där ger jag signal för ren sidepass igen, bara korrigera gång på gång, lägg inte fokus på det negativa utan styr bara upp och fortsätt tills du får en positiv korrekt reaktion och beröm, till slut kommer det ge sig :) Vad det gäller benaktionen så är det ganska vanligt att de i början bara tar korta steg och inte korsar över, jag skulle inte lägga för mycket energi på hur hästen korsar benen i början. Det viktigaste för mig är att hästen förstår övningen och blir trygg i att utföra den, efter ett tag kommer den också inse att det är lättare att korsa benen korrekt än att ta de där plutte-plutt stegen sidledes :D Jag har iaf aldrig stött på en häst som haft problem med att korsa benen korrekt, däremot har det oftast inte skett innan hästen är trygg i sidepassen.

Senast ändrad av en moderator:
Det ser du...:)

tinanog har i stort sätt gjort det klart! Tack!:bow:

Idag koncentrerade vi oss på att flytta bakdel och framdel separat. Det var inga problem...
Ska göra det ett par ridpass till för att sedan se hur sidepassen går.

Hon förstår att hon ska gå åt sidan och vi har bara tagit några steg ..eller ett och sedan ökat under tiden vi tränat...och hon förstår själva övningen...men ibland så backar hon och ibland så kommer antingen det ena eller andra efter.

Men träning, träning....;)

Jag lånar din tråd lite lakrits ;)

Min häst vill också gärna backa när jag ska sidepassa. Hon vill också gärna rusa, alltså göra allt jättesnabbt och vill ogärna stå still eller lugnt ta ett steg i taget. Vad ska jag göra när hon backar eller rusar?

CaliforniaSwed: tackar :bow:

Jag hade gjort som jag gör när jag tränar in alla andra manövrar, håll i signalen tills hästen reagerar så som du vill!
Släpp för allt i världen inte efter, har du lagt på ett tryck så släpp inte efter innan hästen går åt rätt riktning!!!

Om man gör det lär sig hästen direkt att "Ok, BACKA är det som gäller vid den signalen" Och det vill man inte!

Det kan tyckas otrevligt att sitta på en häst med en skänkel i om den rusar framåt eller backar bakåt, men just hang in there!

Lägg på skänkel.

Om hästen går fram elller bak stäng vägen!
(Framåt = tygel. Om den backar bara sitt kvar med skänkeln i eller tryck mer med sidförande skänkel för att få hästen ur backen, smacka? Vad som passar din häst bäst!)

När hästen gör minsta antydan till att röra sig sidvärtes:
SLÄPP EFTER!!! Beröm!!! Då fattar hästen vad det handlar om!!!

Men som sagt, det är inte så kul att sitta på en häst och blint envisas med att inte släppa den signalgivande skänkel medan hästen rusar fram eller backar, men det är just detta man måste uthärda. Hästen vet inte ännu vart den ska gå, därför testar den alla vägar den kan. Vissa kanske t.o.m. hoppar rakt upp eller börjar spinna??? Nyckeln i detta ska hästen endast finna då den går i den riktning ryttaren önskar, då försvinner den signalgivande skänkeln på sidan och hästen förstår :idea:

Precis som Tirnanog sa om hästen backa så håller man trycket på, tills du får en av två saker.

1: Att hästen flytta sig sidled, även den minsta framdel eller bakdel. Även om det är inte "exakt" vad du vill det är en små steg till vart du är på väg.

2: För en häst som russar så skulle jag släppa trycket den blicken den försöker sakta ner, lugna ner, vad som helst som har inget med russa att göra. Det kanske kan tar några stegar. dvs. Du frågra för en sidepass hästen russar du gör det till ditt idea, hästen vet inte att den har gjort fel eller rätt, och du tänkar "nä men tack, hur visst du att jag vill russa ditåt". När trycket är släppt vid detta tillfället, du lära hästen först, skänkel=koppla av, sen sidepass.

dvs. Om hästen russa så måste du fixa det innan man kan börja på sidepass. Svårt att lära en häst när den använder högersidan av hjärnan och har panik. du först vill lära den att den kan koppla av och att du ska inte göra den illa.

Sen tar vi ett steg bakåt, varför hästen russar. Vissa hästar är enormt kännslig och ta imot trycket som om man skrickar åt de och blir nervous eller rädd. Sen ta vi in hur du är när du frågar sidepass. För 99.9% av tiden är det oss som problemet ligger och inte hästen. Vissa har en väldigt kännsligt häst och fråga för nåt som de ska har en dragkamp med en 200kg sumo-brottare. Är du "smooth" när du fråga eller bara säger du "Boo! Flytar"? Vissa hästar med att du fråga på engång med hälen/spårar så är som säger "Boo!". Testa lite. Börjar med att du först tänka sidepass och titta där hållet, sen använder du höften/vikt, lår, vaden, sen hälen i den ordning men inte släppa en att börjar med en andra, du håller alltihoppa tills hästen rör sig. Men hästen kan flytta vid vikten eller låren så släpp efter direkt. Försök att studera när din häst börjar svara och inte fråga hådare än nu mer där den svara. För många så kan deras häst svar vid Lår eller vad och de fortsätter till hälen och ibland har de spårar på och de undra varför de russa med. De kan säger jag frågat snällt men till hästen har de börjat frågat snällt men när de svarade så fortsätter Matte/husse att skricka och åt de och ibland pita de på sidan. De försöker svara men när det är inte rätt (för frågan blir mer och mer) så kan de russa att svar till frågan eller helt enkelt blir uppstressad och vill där ifrån.

Hästar som russar brukar vara kännsliga hästar. Och i min åsikt är de som blir de roligast, för du kan lära de att svara med bara "hjärn-muskel" ibland. Så länge man lära själv att inte skricka så kan du har en häst som svara på en gång och ingen kommer ser vad du gör. Man kan gör mycket med de. Men på andra sidan så kan man bygga upp en väldigt nervous och hoppig häst om man lära inte kontrollera sin egen kropp och anvnänder bara den styrke som behövs och inget mer.

Hoppas det inte var förmycket babbel...

lakrits: Yep träning, träning, träning som gäller men på hoppnings vis du hitta ett sätt som tar mindre tid och kraft. Har haft folk som säger att si och så går inte men det var ibland så enkelt som hur de har haft vikten, lite förmycket hit eller dit. Eller hur och var de placer trycket så kan det ändra på engång. I allt hoppas att ni får nåt av vad vi har skrivet men det är alltid bäst att har en tränare i verkligheten.

*kl*

Tack för era tips :bow:

Det har pratats om det i en annan tråd men frågar här också för säkerhetsskull för och kolla om jag fattat rätt....

Om jag tex. gör sidepass till vänster...ska jag lägga vikten åt höger då?
Som tidigare engelskryttare vill ju jag lägga den till vänster, åt det håll man ska förflytta sig men det var tydligen fel?

Min tränare har lärt mig det att det ska vara som att sitta på en hal tvål, vill jag flytta tvålen åt vänster så lägger jag tyngden på höger sida. Alltså lyfter vänster höft och på så sätt läggs tyngden på höger sittben. Det funkar för oss. Om det är rätt eller fel enligt andra vet jag inte...

Det är rätt vad Westernsaved skrev. Om man tänkar på hur hästen behöver att rör sig, it makes perfect sence.

För att hästen ska flytta sig sidled åt vänster. Så måste hästen skifta vikten åt höger för att lyfta vänster sidan. Om man luter mot vänster så måste hästen lyfta sin egen vikt plus din. Det går men det är svårare för hästen. Jag brukar säger till folk att om du är på alla fyra och rör dig som än häst till ex gör sidepass så kan du känna hur du måste ligger vikten för att lättast rör dig. Även bättre om du kan får nån att sitter på ryggen (längst back över höfter/ben för undvika skador) och har de luter vänster och ser hur lätt det är för dig att rör sig åt vänster.

Det är också är en liten tips, att du gör själv i din kropp vad du vill att hästen ska göra. Så om du ställa din kropp så att du kan göra en sidepass (för nu har du övat på alla fyra:angel:) så vill hästen naturligt vill följe med. Att lutar som du är på en motercykel är fel naturligt för hästen. Om du tänkar på proff barrle racers, de lutar utåt, de lyfter deras vikten från insidan och placer det på ytter så det är lättare för hästen att vända runt tunnare. Som sagt det är inte lätt att ger råd genom en forum men det är små saker man kan tänka på.:idea:

Jag har en jag känner som rider engelskt, som säger att man ska lägga vikten åt det hållet hästen ska gå... varför gör dom så?

Jag har en jag känner som rider engelskt, som säger att man ska lägga vikten åt det hållet hästen ska gå... varför gör dom så?

För att de korkat nog lärt sig det av nån tränare.
Men man kan rida engelskt och tänka att man ska "öppna" vägen med höften, bara att man ofta använder sig av andra ord.

Inte för de är korkad men ja att vi har lärt mycket med den "gammla" stilen att det var rätt...då. Mest för jag tro att det är mer naturligt för oss människor att lutar det hållet vi vill. Det är hur vi rider cycklar och sånt och det är en vana som är svårt att sluta med. Jag med lärde det sättet att rider när jag var ung (plus...pull em to stop and kick em to go and yank em right or left) och när man frågade, varför? Fick jag och de flesta, tro jag, svaret "för det är bara så, har vart så sen jag var liten" eller nåt liknande. Självklart fungera det men med att gör tvärt om ser man att hästen har lättare att röra sig och den är mer "Fluid" (flyttade:confused:) i sin rörelse.

Ett annat test du kan prova (naturligvis när ingen tittar:o) spring/går fort sidepass, vi säger till vänster. Men tänk på hur du har vikten när du börjar. Har du din vikt på vänster fot eller höger? Chansen att du skift din vikt till höger fot och börjar med vänster är störe än att du börjar med höger. Om man luter åt vänster du kan sidepass men inte lika fort eller "smooth" om du lutar lite till höger. Nu tänka att har nån på ryggen din (prova med en socker påse =1 kg på vänster axeln) som lutar åt vänster och sen med vikten på höger och försöker känna skilnaden.

Jag vill så gärna att folk prova dessa "korkade" övningar så att folk förstår hur viktig det är att inte lägga/var i väggen av hästens rörelse. Jag också vill på hoppningsvis att folk kanske får det "varför?" svarade.:idea:

Sv: Re: Träningsknep för sidepass emottages gärna

Inte för de är korkad men ja att vi har lärt mycket med den "gammla" stilen att det var rätt...då.

Min mamma är lärd enligt den "gamla läraran", och då ska man lägga tyngden på ytter, bla Kyrka Kyrklund förespråkar "westernviktläran" eller vad man nu kan kalla den. det är den nya läran som förespråkar att lägga tyngden innåt.

Min tränare har lärt mig det att det ska vara som att sitta på en hal tvål, vill jag flytta tvålen åt vänster så lägger jag tyngden på höger sida. Alltså lyfter vänster höft och på så sätt läggs tyngden på höger sittben. Det funkar för oss. Om det är rätt eller fel enligt andra vet jag inte...

Det sa han som tränade mig för ett par veckor sedan också.....så det är nog samma ;)

Men han sa också att det är till nackdel för de som vill rida trail....
Hästen kommer då att gå undan från grinden när ryttaren lutar sig mot den och vill öppna den.... så det där är på gott och ont....

Jag vill att min häst ska gå åt det håll jag lutar mig åt...
Men det är ju jag ... ;) :D

// M

Men man kan ju luta sig på olika sätt. Människokroppen är inte en enda stel kloss. Tänker man på kroppen som klossar som hör ihop, så kan man luta en kloss åt vänster och samtidigt ge hästen signaler åt höger med sittbenen...

Det är alltså ungefär på samma sätt när man rider och vill lyfta hästens inre bog tex. ? Man lyfter upp med hjälp av inner tygel?

Det där är jag helt med på...min överdel kan ha tyngden mer åt tex. vänster men bäckenet visar vägen åt höger?

Precis. På samma sätt som man kan vrida axlarna utåt, men höfterna inåt. :D
Många missförstånd i riktning kommer, enligt min erfarenhet, av att ryttaren ger dubbla signaler och viker sig.

Liknande trådar

Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 966
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 793
Senast: Minella
·
Träning Min häst är tre år,"inriden" sent höstas,sen vilat fram tills Januari,sen riden enstaka gånger Januari/Februari,sen stått pga halka...
2
Svar
23
· Visningar
4 018
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 593
Senast: Chefen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård