Träningskläder för hundfolk

Blueberry

Trådstartare
I min garderob fattas det bra, vettiga, funktionella hundträningskläder. Vad har ni får något? Jag har snabba byxor och snabba skor när vi tränar agility - annars kan det bli nästan vad som helst.
Under sommaren och hösten kommer vi att spåra mycket, så ett par vettiga byxor och skor är ett måste. Är det verkligen bara svindyra Fjällrävenbrallor som gäller? :o

Vad har ni tips?
Hur ser ni ut när ni tränar (och tävlar)?

Sv: Träningskläder för hundfolk

Jag kör på Fjällräven, men det finns ju billigare varianter i Pinewood och Swedteam som inte har samma sköna tyg men säkerligen funkar helt okej. Lundhags gör väldigt sköna tjejbyxor, men det är samma prisklass som Fjällräven.

När det gäller skor kör jag på gympadojjor med Gore-Tex, vanliga gympisar, gummistövlar och mina älskade Meindl-kängor.

Jag har boberg byxa och väst, kostar 250 kr per plagg och jag e supernöjd! Lite varma byxor mitt på sommaren men svalare än jeans, bättre om man vill ha långkallingar och mkt smidigare att röra sig i. Dom är väl inte toksnygga men jag tycker dom e helt ok. Skor har jag inga bra...

Här är en bild på byxorna
5133_gron_bak.jpg

Såhär ser jag ut:

155401_10151689146350504_1879413739_n.jpg

Byxor från fjällräven, skor från salomon i gore tex. Inte nöjd med skorna dock, efter ett år är de helt trasiga. Ska spara ihop till ett par riktiga kängor, typ Meindl. Jag har fjällräven Tundra på mina byxor, och de är de absolut skönaste byxorna någonsin!

kl

Har också Bobergsbyxan och för den pengen tycker jag de får mer än godkänt! Som sagt, inte de snyggaste men sköna att röra sig i i skogen och bra med fickor.
På fötterna har jag samma kängor som i vintras, Lundhags. Lider dock inte av att jag blir varm om fötterna trots dubbla strumpor, behöver också stödet kring vristen så ett par vanliga gympadojjor går bort för mej.
Tröja efter temperatur och väder, Bobergsvästen på det om jag behöver extra fickor.

Jag har massvis med olika märken som jakt- och hundkläder men är mest nöjd med Fjällräven och Chevalier. Chevalier har flera olika "sommarmodeller" i jätteskönt tyg, för under 1000lappen. Fjällräven ligger strax över men det är riktigt fin kvalitet. Det jag tycker skiljer mest i förhållande till pris är förutom kvalitet även passform!

På överkroppen har jag skjortor från Pinewood och diverse fleecetröjor får t ex Eurohunt.

På fötterna har jag ett par höga Meindel Dovre extreme, HELT fantastiska! Har använt dom ungefär varje dag i snart ett år och dom är fortfarande som nya, knappt en repa. Väl värda dom tusenlapparna. Vid riktigt skitväder (och i stallet) har jag Muckboots gummistövlar, riktigt bra dom med.

Förut hade jag ett par Lundhags Scout som jag köpte begagnade för 500kr. Bra sommarskor men kalla på vintern eftersom
Dom är ofodrade.

Senast ändrad:

Jag köper alla mina hundkläder via nätet på Engelsons, både jackor och byxor och ibland även skor och kängor. De har en bra tabell för storlekar, så det är inga problem med att inte kunna prova, i varje fall inte för mig. Det är nog egentligen jaktkläder, för det är mycket skogsgrönt, ofta unisex, och kanske inte världens mest klädsamma.

Men kvaliteten är bra, de är bekväma, vattenavstötande och har massor med fickor, vilket är bra när man har hund. Och såvitt jag förstår rätt mycket billigare än Fjällrävens, som de väl annars är snarlika.

Och jag som lämpligt nog kommer att åka förbi Falkenberg i morgon. :D
Jag får nog ta och släpa in maken och brorsan där...

Vad bra ni tipsar :)

Hur har ni det med belöningsväskor och bälten?
Är det bättre med väst än väska?

Blev förvånad över mina Steeds, vilka inköptes som ridskor till att börja med. Men de var för klumpiga så jag började använda dem som skogsdojor istället - funkar skitbra! Var ute och fjällvandrade med dem nu i sommar, bekväma, vattentäta, och höga i skaften. Utmärkta!

Klädmässigt så funkar vad som helst som är bekvämt och har mycket fickor. Jag handlar i sportaffärer, ridsportaffärer, "outdoors"-affärer, och på ÖB. Har annars inget direkt favoritmärke.

kl

Jag är så sjukt sugen på ett Hurtta set. Tyvärr har serien utgått, men en ny modell lär ska vara på kommande. Den förra modellen var ju unisex, och även för mig som väger 60kg på 160cm var xxs lite för stor. Hoppas på bättre storlekar. De kostar ju dock en del. Jackan tror jag kostade närmare 200€, vilket känns dyrt för en tunn jacka.
image_view.php

Jag har ett "barnens verktygsbälte" från Clas ohlson:
8871344930846.jpg

Har sytt egna "godispåsar" med liten karbinhake att hänga i byxlinningen eller i tröjan ifall man inte har lust att släpa med en massa grejer, utan bara lite godis.

Jag har denna godisväska från Hurtta om jag inte har västen på mej. Smidig att häkta fast i byxlinningen. Har tagit bort karbinhaken då jag inte använder den alls.
Valde den lilla då jag inte ville ha något stort och otympligt på promenader då det bara går åt lite godis.

930992.jpg

Jag har ett par Fjällräven Nikka och de är helt underbara!
Använder mina jämt, måste köpa fler par..
89236-550.jpg

På överkroppen har jag ofta väst. Har Hurrtas agilityväst och Hurrtas lifeguardväst, gillar båda. Har också en bobergsväst men den är inget vidare.
99037__agilityvast_hurtta_motivation.jpg

9767747-origpic-f7e472.jpg

På fötterna växlar jag mellan olika gympaskor. Har tänkt köpa ett par bra goretexkängor också.

Har även Hurrtas midjeväska/godisväska, en annan godisväska med midjebälte samt ett gäng olika sådana påsar som man fäster i byxan.
hurtta_motivation_running_belt1485.jpg

Jag har ett par bruna fjällräven som är varma och vattentäta! Sen har jag även ett par tunnare röda lundhags som är sköna på sommaren! Hade planer på shorts med men blev ju inte vidare varmt!

Jag tränar i min gamla lokföraruniform. :o :rofl:

Tror att både byxa, tröja (piké) och jacka är från fristads. Eftersom att kläderna håller för att växla godståg borde de hålla även vid hundträning. Dessutom är byxorna förstärkta i knäna, har mängder med fickor osv.
Om det regnar har jag en jacka från didriksons. Även den har stora fickor.

Funderar dock på att faktiskt investera i nåt liknande fast utan företagslogga. :angel: Och kanske i någon annan färg än svart, jag kan känna mig en smula tråkig som går klädd i svart från topp till tå.

På fötterna har jag löparskor i gore tex. Fungerar bra så länge det inte är djupa vattendrag man ska ta sig över. Ska nog köpa ett par riktigt rosa hunterstövlar också!

Senast ändrad:

Såhär då - när man inte får direktlänka *ursäkta för det* - googla på ITAB så kommer ni till en sajt som har billiga outdoorskläder.

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 281
Senast: Carolininen
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 408
Senast: calm
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 950
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka