Skivstång använder vi inte överhuvudtaget, så den tanken kan du lägga ner helt.
.
Vilket är rätt dumt om man ska bli sprinter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skivstång använder vi inte överhuvudtaget, så den tanken kan du lägga ner helt.
.
Har jag sagt att hon ska bli sprinter?Vilket är rätt dumt om man ska bli sprinter.
Har jag sagt att hon ska bli sprinter?
Har jag sagt att det inte kommer i framtiden?
Vilka är dina meriter på tränings- och tävlingsfronten?Suck... Ska man springa snabbt är det skivstång som gäller. Ska man hoppa högt är det en det mer en kompromiss mellan vikt och styrka. Ska man kasta långt är det också skivstång.
Och teknik.
I framtiden är skivstången försent. De andra har redan kört den. Lite som att hoppa över matte för att läsa bättre.
Jag har både ansträngningsutlöst och allergisk astma sedan barnsben. Jag gick tidigit hos sjukgymnast för att lära mig andas rätt. Det underlättade både syresättning och förmåga att få upp slem ur luftrören. Så sjukgymnastik är nog en av flera viktiga pusselbitar.
Några tips för att undvika att astma triggas under träning är att värma upp längre än normalt och att inte dricka kall vätska under ansträngning (ljummen sportdryck/vätska är bäst). Själv behöver jag minst 25 minuters lågintensiv uppvärmning (jogging) innan jag kör hårdare. Med "hårdare" menar jag allt från marafart till backe och sprintintervaller.
Puberten och de närmast följande åren tyckte jag själv för övrigt var den värsta perioden ur astmasynpunkt. Jag hade väldigt svårt att springa ens två kilometer. Sedan började det släppa av sig själv och jag gick från en tvåa i idrott till en solklar femma från den ena terminen till den andra. Det värsta liksom växte bort och jag tror att det är sant för många astmatiker. Det vänder!
Sedan vet jag att du skrev att din dotter har fungerat på Bricanyl men att hon inte tar det för att det är dopingklassat. Jag vet inte om du såg det, men jag svarade i den tråden så jag upprepar det här. Icke-elitutövare omfattas av retroaktiv dispens, vilket innebär att om man testas så begär man (och får) dispens för Bricanyl. En puff Bricanyl direkt före träning kan göra underverk för träning.
Det måste väl vara specifikt för friidrotten i sådana fall? Jag var nämligen på föreläsning i helgen i barnens ena sport och där måste det sökas dispens för Bricanyl innan tävling. Nu är det extremt sällan dopingkontroller i den sporten på den nivån men det förekommer.Sedan vet jag att du skrev att din dotter har fungerat på Bricanyl men att hon inte tar det för att det är dopingklassat. Jag vet inte om du såg det, men jag svarade i den tråden så jag upprepar det här. Icke-elitutövare omfattas av retroaktiv dispens, vilket innebär att om man testas så begär man (och får) dispens för Bricanyl. En puff Bricanyl direkt före träning kan göra underverk för träning.
reglerna varierar något mellan olika idrottsförbund, men alla står ju under riksidrottsförbundets regelverk.Det måste väl vara specifikt för friidrotten i sådana fall? Jag var nämligen på föreläsning i helgen i barnens ena sport och där måste det sökas dispens för Bricanyl innan tävling. Nu är det extremt sällan dopingkontroller i den sporten på den nivån men det förekommer.
Vi avvaktar tills vi vet vad vi har att brottas med, både i form av diagnos och väntetid för vidare undersökningar. Nuvarande system funkar "okej" och hon har inga som helst problem "till vardags" utan det är bara vid löpning besvären visar sig. Och då bara om hon håller högre tempo (nåja, allt är relativt... det går inte särskilt fort då heller...) med träningskompisarna. När hon joggar här hemma har hon inga besvär.Jag hade också astma som yngre, andningsträning gick jag också på. Kanske kan vara värt att prova även fast dottern inte är ordentligt utredd? I mitt landsting kostar det 200 kr att gå till sjukgymnast och det hade jag gärna lagt ut på vinst och förlust om det skulle kunna ge mitt barn en bättre vardag.
Vilken toppen länk! Tusen tack! Jag insåg att det antagligen har med att göra att alla är välkomna att tävla på SM nivå, för och nackdelar med en relativt liten sport.reglerna varierar något mellan olika idrottsförbund, men alla står ju under riksidrottsförbundets regelverk.
http://www.rf.se/Antidoping/Dispens/
varsågod!Vilken toppen länk! Tusen tack! Jag insåg att det antagligen har med att göra att alla är välkomna att tävla på SM nivå, för och nackdelar med en relativt liten sport.