Träningar

S

ss2386ss

Hej alla
På våran klubb har de fört in en regel att man inte får träna för några andra än ridskoleinstruktörerna.:crazy:
Om man vill göra det så ska man ansöka om vem man vill träna för och få ett godkännande! :confused:
Är det någon som har nått liknande eller hört det förr? Detta är alltså inte en prvat anläggning.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träningar

Du rider alltså någon annans häst? Isf är det väl inte så mkt o göra än att ansöka om du vill rida för någon annan.

Hos är det fritt att ta in vilken tränare man vill så länge personen i fråga har F-skatt sedel.

Alltså, om du vill träna i ridskolans ridhus måste du träna för en av ridskolans instruktörer? Fattar jag rätt..

Jag vet inte vad jag tycker om det, vet en del ridskolor häromkring som gör det. Endel har arrengerade träningar och de är de enda tränare som får komma in utifrån. Min egen klubb får man ta in vem som helst och träna på, men de flesta är faktiskt kuntna till klubben på ett eller annat sätt.

Jag kan på sätt och vis förstå ridskolorna som resonerar som de göra, men jag skulle själv föredra att låta medlemmarna träna för vem de vill. Instruktörerna som arbetar på ridskolan är ju för det första utbildade för att undervisa i grupp och sedan kankse inte alla privarryttarna i klubben klaffar med ridskoleinstruktörerna. Man vill väl visa upp sin klubb på bästa sätt?

Gäller det ridskolans hästar? Annars tycker jag att det är en hel idiotisk regel, man ska få träna för vem man vill. Jag hade seriöst bytt klubb, om det nu inte var så att klubben hade sjukt bra tränare så att man inte ens hade funderat på att prova någon annan.

Detta har diskuterats på vår ridskola också och argumentet för att inte ta in andra tränare utifrån är att det ses som konkurrerande verksamhet eftersom ridskolan tar in några tränare samt att alla instruktörer erbjuder privatlektioner.

kl
Det är liknande på vår ridklubb (när man rider ridskolehäst)
Eller rättare sagt så är det sagt att alla träningar ska gå genom klubben. Men vi tar in tränare utifrån ibland. Har inte någon annan ridskola alldeles i närheten.

Rider man egen häst får man rida för vem man vill så länge man betalar anläggningshyran.

på min ridklubb får man bara träna för vissa tränare som kommer dit, alltså inte ta dit någon egen om det inte är nån helgkurs eller liknande.

Det gäller på privathäst så klar, och i det här fallet är det typ att om din morsa eller kopmis hjälper dig så får de inte göra det!!
Jag anser inte att det är konkurrerande verksamhet. För driver man ridskola så vänder man sig till ridskolelever och när de köper egen häst har man ett annat behov, oftast.
Är det inte konstigt att man inte kan se det som att man utvecklar ridsporten i Sverige, istället för att hämma med skumma regler???
Vill vi inte alla att ridsporten skall utvecklas och ekipagen bli bättre?? Så varför tänka bakåt?
Det är väl som vanligt den svenska avundsjukan eller?

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle aldrig gå med på att en ridskola "förbjöd" mig att rida för andra tränare också med min egen häst. Jag bestämmer själv vad jag vill göra med min häst, och passar det inte för dem skulle jag helt enkelt sluta rida där och varnar andra. Om det däremot gäller deras egna ridhus kan jag förstå det, men då borde man kunna betala hyra för den tiden.

Men det gäller väl bara på klubbens anläggning eller?

Vi har en sådan regel, de som mot betalning håller lektion i klubbens ridhus/ på utebanan måste vara godkända av klubben.
Tror att det dels beror på att vi har en tränare starkt knuten till klubben, som de flesta tränar för..
H*n vill såklart ha så många elever som möjligt till sina egna träningar..

Sen kan jag tänka mig att man vill styra upp så att inte "vem som helst" står och håller lektioner.

Jag kan förstå tanken men som medlem hade jag såklart hellre sett att det var fritt.
Men om man inte tycker att det är ok så får man väl helt enkelt åka någon annan stans och träna.

Senast ändrad:

Vi har en sådan regel, de som mot betalning håller lektion i klubbens ridhus/ på utebanan måste vara godkända av klubben.

Det har vi med, fungerar utmärkt. Styrelsen är inte alls kräsen och vi har ett bra urval av tränare och ingen speciell som har "alla" elever.

Det förstår väl vem som helst att klubben kan ju inte smälla upp en ridhus ch några utebanor och sedan låta vem som helst komma och ta betalt för att utnyttja anläggningen? Anläggningen kostade ju x antal tusen att uppföra och kostar x antal tusen att underhålla varje år, vem ska betala det?

Men betalar man hyra för att ha ridhuset för sig själv så tycker jag att man ska få ha en tränare där under den tiden. Jag tycker att man själv ska få välja vem man tränar för!

Det finns säkert fler som tycker som du, men som någon nämnde tidigare i tråden vill klubben kanske också veta lite vilka som håller till där. Här runt där jag bor finns det mycket "skumt" folk som inte ger den bilden av ridning som man vill ge från ridskolans håll. Ofta vet ju folk inte exakt hur det ligger till mer än att X emellanåt jobbar på Y's Ridskola. Kanske är något åt det hållet som ridskolorna tänker?

Vi har samma regler hos oss på våran ridskola där det även finns privathästar. Jag tycker det är helt rätt. Vi känner att vi har ett rykte att upprätthålla då vi håller på hög standard hos instruktörer som undervisar hos oss och vill man träna för någon annan än ridskolans instruktörer eller för den A-tränare som regelbundet kommer ut till oss, vill vi naturligtvis godkänna den tränaren innan. Eventuella åhörare på läktaren kan tro att tränaren i fråga är anställd av föreningen och då ska vi kunna stå bakom den tränarens metoder eller så är det vi som får betala för den dåliga "reklam" som en dålig tränare ger. Det kan kosta elever.

Men, man får väl också tänka på att det finns begränsad tillgång till ridskolan ridhus (om man inte har sån tur att det finns två). Då vill man kanske att man använder sig av instruktörer från ridskolan eller godkända av ridskolan den lilla tid som ridhuset är ledigt. Kan ju också vara skönt att det inte är en massa spring av obehöriga på ridskola i tid och otid.
Annars förstår jag inte riktigt varför det är så jobbigt för dig att ansöka om att få träna för den du vill. Hur stor är chansen att de säger nej?
Klubben och ridskolan vill väl också hålla koll på vilka som kommer till anläggningen och tränar, så de kan hålla god kvalite?

Men betalar man hyra för att ha ridhuset för sig själv så tycker jag att man ska få ha en tränare där under den tiden. Jag tycker att man själv ska få välja vem man tränar för!

Hade du satt dig in i styrelsens situation hade du säkert förstått deras beslut. Det är inte det lättaste faktiskt.

Jag har min häst uppstallad på en ridskola med ridhus och paddock. Paddocken är i förförligt skick och i största mån oanvändbar. I ridhuset hålls det ju givetvis lektioner 6 dagar i veckan och på söndagar är det ibland tävling. Vi privatare måste betala "ridhuskort" för att få använda dessa delar av anläggningen utöver stallhyra. Trots det får vi inte träna för vem vi vill.

Ridskolan har fyra instruktörer, ingen av dom är utbildad tränare utan enbart hippologer ( sen kan man ju vara duktig för det, inte så jag menar) och två av dem har inte ens någon riktig utbildning. Ingen av dem gillar eller har nånsin gett min häst en chans, jag känner också att ingen av dem kan hjälpa mig att komma dit jag vill. Jag har hittat en toppen-tjej som är superduktig på att lära ut, gillar min häst och som jag trivs väldigt bra med. Bara för att hon inte är utbildad C-tränare får hon inte komma och träna mig utan jag måste åka x antal mil till henne.

Ridskolan förklarar detta med att de missar ett lektionstillfälle som de kunde haft om jag red för dem, men eftersom jag känner att de inte uppfyller mina emellertid låga krav vill jag ju rida för min nya tränare.

Tycker detta är superdåligt! Tycker också att man ska kunna få träna för vem man vill, särskilt när styrelsen/ridskolan inte kan ordna något bättre.:mad:

Vill bara påpeka för dig att en hippolog har mkt längre utbildning än en C-tränare. C-tränarnas utbildning är att träffas vid sex tillfällen under ett år, 12 dagar sammanlagt. En hippolog har två års daglig utbildning. Behöver inte betyda att det är en bra ridlärare i slutänden men att uttrycka sig som så att de inte är tränare, de är "enbart" hippologer, är lite underligt då de har mkt bättre utbildning än en C-tränare.

Precis, man betlar väl hyra för att få vara där. det är väl det man ska få in pengar på till anläggningen!

Om sedan ingen vill träna för ridskolans instruktörer kanske man ska tänka om, varför vill de inte det?

Att men sedan som privatperson ska kunna välja vem man tränar för är naturligt. Lika naturligt som man betalar för att utnyttja ridhuset.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 630
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 008
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Squie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka