E

Essepesse

Kom att tänka på en grej när jag tvingas sitta inne på jobbet hela dagen istället för att vara ute i det extremt fina vädret!

iaf, rider ni alltid i alla gångarter på ett träningspass?

Sv: träning

svarar på detta även om hästen är på foder för tillfället :)

Nej, när jag tränar gör jag det beroende på hur både jag och hästen är för dagen.
då det finns endel krut i kusen (speciellt vid galopp) tränar jag många gånger bara i skritt och trav.
Blir det ingen galopp för humöret är för hetsigt gör jag mer variationer i travarbetet i stället.
Skulle jag en sådan här dag börja galoppa bara för att slutar det i kaos och hela passet har
gått åt skogarna (kan det kännas i alla fall).

Variation behövs alltid, i vilken gångart man än rider i kan verka mer eller mindre ointressant vissa gånger.

mvh Mia

nej det gor jag inte..
oftast sa blir det bara skritt o trav pa mina ridpass. galopperar oftast endast om jag ar valdig nojd med traven och anser att det ar en dag da vi kommer ha en bra galopp. finns ingen anledning att galoppera runt om jag vet att den inte kommer bli bra

Jag rider oftast i alla tre gångarterna. Hästen är rejält pigg men går alltid bättre efter galoppen trots detta. Blir ungefär som en liten urladdning eller nåt.

Rider alltid alla tre gångarter men fokuserar mer på galoppen vissa dagar och mer på traven andra.

ja det gör jag, iaf på min egen häst. sitter jag på andra hästar blir det till att känna efter vad som kan vara lämpligt, men oftast blir det alla gångarter då åxå.

Ja, det gör jag. Mest för att känna igenom i alla gångarter...

Innan så galopperade jag inte varje pass men efter att hästen börjat flippa ur och verkar ha hur mycket överskottsenergi som helst så har jag bestämt att jag ska galoppera varje dag. Galoppen är ju trots allt den gångart som kräver mest energi och även om vi inte arbetat så mycket med galoppen ännu och inte kommit så långt där så har hon bättre balans där än i traven.

Ja, det gör jag. Båda hästarna lösgörs bäst genom galoppen så jag kan inte utesluta den för det är så viktigt i uppvärmningssynpunkt. Den ena har svårast för galoppen så där rider jag mest galopp för tillfället och varvar med trav i övergångar och för att hästen ska känna sig duktig.

Den andra är tvärt om, har svårast för traven men måste få galopera för att komma loss. Hon är dessutom väldigt speciell så man kan inte bara sitta och traggla trav för då blir hon arg.

Övergångar mellan alla tre gångarter alla pass, sen ligger tyngdpunkten olika.

Oftast rider jag I alla gångarterna även om min häst lätt blir het efter galoppen för det är den gångart han behöver träna upp sin balans och bärighet i. Så jag försöker galoppera ganska mycket och alltid göra några fattningar I varje varv, även om det innebär att jag får sitta och lugna ner honom I 10 min sen...
Det är bara om han är väldigt spänd eller pigg någon dag, eller om jag tränar på något speciellt I skritt eller trav, som jag hoppar över galoppen. Och om jag rider ut är det ofta jag inte galopperar.

ja det gör jag, om underlaget tillåter. men jag jobbar ofta mer med en gångart, tex om jag ridit mkt travjobb ena dagen så rider jag mkt galoppjobb dagen efter för att variera vilka muskelgrupper som ansträngs.

Håller med mycket om vad andra har skrivit.
Jag ridit oftast i alla gångarter när jag tränar i paddocken.
Sen ute så blir det inte alltid galopp:)

Nej, det gör jag inte. Har varit ganska många träningar då jag suttit i trav på volt i en timme för att försöka få inbankat i min tröga hjärna hur jag skall hitta rätt känsla. Galoppen är ofta en genväg (eller var iaf under en längre tid) på min häst, men då fokus under en längre tid varit mer bogfrihet och mindre framtung känsla i trav så är detta vad vi tränat på.
Givetvis med skrittpauser på lång tygel för förtydligande.

Jag är rätt manisk så lämnar inte gärna en övning förrän jag fått koll på den, avskyr att lämna något till senare så jag är helnöjd med en tränare som låter mig nöta vidare tills jag hittat mitt egna lilla flow... :D

Nästan alltid men ibland på vintern om jag rider ut och det är stenhårt så blir det mest skritt och bara lite trav... Annars när jag tränar blir det alla gångarter även om jag ibland fokuaserar mer på traven / galoppen eftersom det är de gånmgarterna vi behöver träna mest på för tillfället. I skritten kan han ju inte springa iväg på samma sätt direkt :D

Varierar. Målet är alltid att rida igenom alla tre gångarter men sen beror det lite på hästen och min egen dagsform. Ibland blir det galoppen som får ge vika, ibland traven.

Ska tilllägga att jag inte har egen häst utan rider olika i stort sett varje gång.

Det beror helt och hållet på.. som t ex idag då vi ska köra en blandning mellan uteritt och paddock så blir det ca 10min i paddock och då blir det ingen galopp. Jag galopperar inte ute med min unghäst just nu (han står på bete så ridvägarna här är inte lika galoppvänliga som hemma)

Jag brukar rida alla gångarter. Men om det är ett lite mer konditionspass så brukar jag bara trava långa sträckor. Fast jag brukar träna mkt med galoppen för min häst är väldigt slö och lat. Så jag galopperar på varje ridpass för jag måste alltid träna på att få igång henne, spec i galoppen. : )

Ja, om underlaget tillåter alla gångarter så.
Jag värmer alltid upp i alla gångarter innan jag börjar så då blir det alltid alla gångarter :p

Sen lägger jag ju ner olika mycket tid var gångart.

Jag rider alltid i alla gångarter på min egen häst.
För tränare brukar vi skippa skritten, mest för att vi har mer att jobba på i både trav o galopp.
Galoppen hjälper min häst att komma igång i hela kroppen och är alltså viktig att få med redan från början.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
649
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat