Träning..

B

brosen

Hejsan

Hur många ggr/vekcan hopptränar ni?

Tacksam för svar =)

//Idaa

Sv: Träning..

offtast en för tränare (och inget hemma ) men ibland om vi säjer att jag ska på ett meeting så tränar jag tisdag/onsdag veckan innan och på söndagen/måndagen.

Hopptränar en gång i veckan om det inte är tävling. Brukar försöka lägga in lite markarbete och studsserier en extra gång i veckan för att inte få en alltför glad häst till träningarna. :)

Jag tränar hoppning en gång i veckan sedan har jag markarbete (hinder upp till max 100 cm) på schemat runt 2 gånger beroende på vilken häst jag rider.
Lillasyrrans tittiga ponny hoppas varje dag över något hinder, min gamla tävlingshäst mådde jättebra att hoppa nästan varannan dag, då det gjorde henne lite lugnare på hinder på tävling / träning. den jag har nu tränar jag en gång i veckan och sedan använder jag styrkeövningar såsom stuts o.s.v. då hon är rätt otränad än någon gång i veckan.
Så mitt svar är att jag tycker att detta beror på hästen!

Förra sommaren när jag höll igång med ridningen och hoppningen så försökte jag hinna hoppa 1 gång i veckan.

Tar det ganska simpelt för tillfället för att coola ner stoet som fortfarande är ganska svag. Travhoppar ca 60-90 2 ggr i veckan (max 5-8 språng/gång) och en av gångerna kanske jag trimmar lite extra. Hästen i fråga blir lätt spänd o pullar ganska mycket - svårt att få ihop henne vettigt. Blir typ mkt lugn trav in, över travbom - hopp - gallopbom efter hindret - skritt efter hindret så fort jag fått kontroll på henne och sen skritt enda fram tills jag skrittat "tillbaka" till hindret igen, och om igen. Tar det väldigt lugnt och stilla för att ha kvar suget fram till hindret, men med lite mer kontroll :p

Jag hopptränar max 1 gång i veckan. Men sen travar och galopperar jag över cavaletti och hoppar små hinder (ca 30cm hinder för stor häst). Bara för att träna upp svängar och så hästen får träna lite gymnastik oxo :p

- Rebecca

jag hoppar för tränare en gång i veckan ,mindre om jag tävlar mycket. sen brukar jag ha gymnastikhoppning, jobba med cavalleti eller dyl någon mer dag under veckan.

Jag hoppar en gång i veckan för tränare.
Kan åka in till ridhuset ev någon mer gång under veckan och träna lite markbommar och lydighet mellan små hinder.

Jag hopptränar för tränare en gång i vecken. med hinder upp till 1.30. hoppar banor och olika linjer. sen försöker jag köra lite bomträning hemma ca en gång i veckan också. sen tävling vissa helger också.

En gång i veckan på organiserad träning. Men jag har nästan alltid med små 30 cm hinder när jag trimmar, vilket blir kanske varannan dag, minst.

tränar för tränare i gång i veckan banhoppning och så gymnastikhoppning en gång i veckan och kanske bommar en gång också.. beror på hur jag rider de andra dagarna....
på gymnastikhoppningen t.ex. hoppar jag kanske en studs på tre hinder 2 gånger i varje varv och rider resten av passet dressyr.. beror på hur det går liksom..;)
Fast ingen gympa om tävling på helgen.. bommar två dar innan eller 30cm hinder och sen vila 2 dar till tävling...

En gång i veckan för tränare, sen rider jag markarbete/gymnastikhoppning en gång i veckan själv om det inte är tävling.

När jag tränar regelbundet hopptränar jag max 1 gång i veckan. Är det tävling på helgen så brukar jag låta henne vila från hoppningen veckan efter (ibland, beroende på lite vad man ska göra på träningen..)

Det händer väldigt sällan att jag hoppar mer än 2 ggr under en 2 veckorsperiod.

Kliver över 1m ? då vill jag inte veta vad ni kallar hoppning

Liknande trådar

Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Rosett
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 207
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 018
Senast: fio
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix