Sv: Träning

Jo det var väl kanske lite dumt skrivet av mig, men det finns faktsikt hästar som låter folk slå och slå och slå och ändå gör de inte som man vill.
Vi hade en ponny på ridskolan som bockade av nästan varenda människa som satte sig upp på honom. Kollad av vet osv, men inga fel på honom inte. För övrigt en jättefin ponny som hoppade hus om han accepterade sin ryttare. Ridskolan bestämde sig för att sälja och en familj köpte honom till sin yngsta dotter. Det funkade bra när de provred honom 2 gånger, de brydde sig inte om att ta ut veterinär utan ville ha hem hästen direkt. Så fort dottern började rida hemma var bockandet tillbaka. De tog ut en landslagsryttare (sägs det) som red på honom, men den åkte i backen lika fort som den satt upp den med. Den stackars ponnyn blev piskad, slagen med kvastar, kedjor och allt vad det var för de ansåg att det skulle sätta respekt i honom, men det blev bara värre. Han blev elak istället. Till slut avlivade de honom för att de inte klarade av honom :crazy:

Det är nog olika från häst till häst, vissa är starkare i psyket än andra och låter sig inte brytas ner.

Förlåt för OT-inlägg!

Sv: Träning

Okej det där känner man igen.Vi hade ett holländare på ridskolan som kickade och kickade.Vet tittade på honom inga fel?Detta är kanske något man borde kolla upp med vissa hästar.Detta är ett stort problem i sverige.

Min häst Ebba gick på ridskola,hon stack gärna undan om hon fick.Detta vet jag ej varför hon verkade inte trivas (enligt min mening) och hon var på försäljning massa gånger ingen ville ha henne , därför köpte jag denna lilla ponny skaffade en ny sadel och nytt bett ( pessoa hon verkar trivas med detta måste endå jobba henne hårt för att ska ner i from och trampa på bra bakifrån) efter snart ett år i ägo hos mig har hon lugnat ner sig och gör som man vill ( förutom lite bus ibland ) detta är nog vanligt :) Hon har livsglöd som bara den.Man ser att det lyser om henne.Hon tävlas nu lite smått i dressyr och hoppning . Trevlig och verkar ha det bra :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30