Ja vi bor i lägenhet, en trea på ca 70 kvm. Vi får inte lov att släppa ut vår katt då han är en raskatt av en (åtminstone för det här landet) ganska speciell och skyddad ras, så han är innekatt på heltid. Han är ensam under dagarna när vi är på jobbet helt enkelt - oftast mellan 8.30-17.30 ungefär.
Han verkar inte lida ett dugg av detta, och ingenting jag har läst eller hört tyder på att det skulle vara dåligt för dem
så länge det finns tillräckligt med saker som kan stimulera dem i lägenheten. Han är väldigt bortskämd den lille herrn med massor av mer eller mindre avancerade leksaker, och vi har även en foderautomat som gör att han får två mål mat under tiden vi är borta. Vi är också noga med att ge mycket uppmärksamhet och leka med honom när vi är hemma, oftast med leksaker som bara kommer fram just då, för att stimulera honom ytterligare.
Han är som sagt en mycket glad, gosig och nöjd liten prick, och med det du skriver tror jag inte att du har anledning att oroa dig alls! Se till att det finns tillräckligt med kul grejer för dem att busa med, ett bra klätterträd och naturligtvis rena lådor och sådär så har du ingenting att ha dåligt samvete för tycker jag. Katter sover så vitt jag förstått typ 16 timmar per dygn, och det är väldigt ofta som jag möts av en sömdrucken katt när jag kommer hem från jobbet, så dina ligger nog och slumrar mest hela tiden när du är borta skulle jag gissa