Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har nog aldrig fått ordentlig träningsvärk av ridning. Lite stel och öm om det varit riktigt intensiva pass men inte sådär är att själva musklerna värker. Men så har jag ju alltid hållit på med träning som verkligen tar hela kroppen så även när jag tagit paus från ridningen har jag varit i form.Träningsvärk i rygg och ben efter hoppträning samt ett kortare dressyrpass (två olika hästar alltså) igår! Ni som rider aktivt - får ni nånsin träningsvärk av ridningen? Jag har ju ändå hållit igång med ridning två gånger i veckan i ungefär en månad nu men får fortfarande träningsvärk i minst en muskelgrupp efter varje pass. Förvisso rider jag rätt intensiva pass när jag väl rider, och ofta för tränare, men det känns som att jag - i vanlig ordning - kanske får lite mer träningsvärk än vad som är "normalt"?
Dagens aktivitet blir att gräva ur en rabatt och plantera några buskar, storstäda lägenheten och göra ett yogapass på 30 minuter. Ska ta en rejäl omgång med triggerbollen också, för min vänstra skuldra har varit väldigt ledsen denna veckan!
När jag red som mest red jag 5 hästar om dagen och jag har aldrig fått träningsvärk av ridning. Rider du nån häst som är väldigt tungjobbad, typ kräver massor av ben eller hänger i handen hela tiden? För normalt sett ska man ju behöva så pass lätta hjälper att man inte ska kunna få nån träningsvärk av det tycker jag (alltså om man är hyfsat ridvan, för en nybörjare fattar jag att det kan kännas att bara sitta på en häst).Träningsvärk i rygg och ben efter hoppträning samt ett kortare dressyrpass (två olika hästar alltså) igår! Ni som rider aktivt - får ni nånsin träningsvärk av ridningen? Jag har ju ändå hållit igång med ridning två gånger i veckan i ungefär en månad nu men får fortfarande träningsvärk i minst en muskelgrupp efter varje pass. Förvisso rider jag rätt intensiva pass när jag väl rider, och ofta för tränare, men det känns som att jag - i vanlig ordning - kanske får lite mer träningsvärk än vad som är "normalt"?
Dagens aktivitet blir att gräva ur en rabatt och plantera några buskar, storstäda lägenheten och göra ett yogapass på 30 minuter. Ska ta en rejäl omgång med triggerbollen också, för min vänstra skuldra har varit väldigt ledsen denna veckan!
Nu var det ett par år sen jag red aktivt men jag fick bara träningsvärk om jag haft uppehåll några veckor minst. Då bara i ljumskar/insida lår.Träningsvärk i rygg och ben efter hoppträning samt ett kortare dressyrpass (två olika hästar alltså) igår! Ni som rider aktivt - får ni nånsin träningsvärk av ridningen? Jag har ju ändå hållit igång med ridning två gånger i veckan i ungefär en månad nu men får fortfarande träningsvärk i minst en muskelgrupp efter varje pass. Förvisso rider jag rätt intensiva pass när jag väl rider, och ofta för tränare, men det känns som att jag - i vanlig ordning - kanske får lite mer träningsvärk än vad som är "normalt"?
Fast jag tänker att du kanske inte får ett så representativt urval om du frågar i en träningstråd? Tänker mig att det nog kan vara ganska vanligt hos ryttare som inte jobbar lika aktivt med sin kropp, särskilt efter ett uppehåll. Jag har nog hört en del klagomål kring träningsvärk på ridskola men aldrig bland mer vana ryttare.Oj, vad förvånad jag blir att det verkar vara så ovanligt att få träningsvärk av ridning! Nu har ju jag som sagt en kropp som extremt lätt får extremt mycket träningsvärk, men även när jag är på ridläger brukar det stönas och stånkas på alla möjliga håll efter första dagens intensiva ridpass så SÅ ovanligt trodde jag inte att det var. Tycker även att jag läst en hel del om det här på Buke...
Hästen jag rider är inte svårjobbad på något sätt och det är naturligtvis inga hårda tag som så. Jag är fullt medveten om att hjälperna ska vara lätta och knappt märkbara Det är ingenting som känns under tiden jag rider, visst blir det svettigt och lite flåsigt emellanåt men aldrig sådär jättejobbigt, men ändå brukar jag känna av det i ljumskar samt magmuskler och ibland även ryggen dagen efter. Bara själva stabiliteten för att t.ex. kunna jobba hästen i galopp kräver ju en hel del muskelstyrka och det är väl kanske den jag inte riktigt hunnit jobba upp än. Det brukar ju sägas att ridning tillsammans med simning är den sport där man använder flest muskler. Och så rider jag som sagt intensiva, svettiga pass när jag väl rider så det är väl kanske en kombination av det + kropp som väldigt lätt får träningsvärk + muskler som inte riktigt vant sig än.
Okej då, bra poängFast jag tänker att du kanske inte får ett så representativt urval om du frågar i en träningstråd? Tänker mig att det nog kan vara ganska vanligt hos ryttare som inte jobbar lika aktivt med sin kropp, särskilt efter ett uppehåll. Jag har nog hört en del klagomål kring träningsvärk på ridskola men aldrig bland mer vana ryttare.
När jag jobbade som tränare hörde jag elever prata om att de fick träningsvärk så jo jag har också hört det. Även personer som var vältränade. Förklaringen fanns i princip alltid i sits, följsamhet och balans. Så det är väl en träningssak, när de bitarna förbättras blir det mindre jobbigt också. Alltså ju duktigare ryttare en blir, desto mindre jobbigt att rida (ja om vi räknar bort de totala nybörjarna som skrittar runt då, det kanske inte är så jobbigt?).Oj, vad förvånad jag blir att det verkar vara så ovanligt att få träningsvärk av ridning! Nu har ju jag som sagt en kropp som extremt lätt får extremt mycket träningsvärk, men även när jag är på ridläger brukar det stönas och stånkas på alla möjliga håll efter första dagens intensiva ridpass så SÅ ovanligt trodde jag inte att det var. Tycker även att jag läst en hel del om det här på Buke...
Hästen jag rider är inte svårjobbad på något sätt och det är naturligtvis inga hårda tag som så. Jag är fullt medveten om att hjälperna ska vara lätta och knappt märkbara Det är ingenting som känns under tiden jag rider, visst blir det svettigt och lite flåsigt emellanåt men aldrig sådär jättejobbigt, men ändå brukar jag känna av det i ljumskar samt magmuskler och ibland även ryggen dagen efter. Bara själva stabiliteten för att t.ex. kunna jobba hästen i galopp kräver ju en hel del muskelstyrka och det är väl kanske den jag inte riktigt hunnit jobba upp än. Det brukar ju sägas att ridning tillsammans med simning är den sport där man använder flest muskler. Och så rider jag som sagt intensiva, svettiga pass när jag väl rider så det är väl kanske en kombination av det + kropp som väldigt lätt får träningsvärk + muskler som inte riktigt vant sig än.
Ja precis, det vore ju väldigt logiskt om det vore så. Jag är definitivt lite ringrostig efter att inte ha ridit aktivt på det här sättet på flera år! Jag red massor när jag var yngre men minns inte att jag hade träningsvärk mer än efter någon ovanligt hård träning eller så.När jag jobbade som tränare hörde jag elever prata om att de fick träningsvärk så jo jag har också hört det. Även personer som var vältränade. Förklaringen fanns i princip alltid i sits, följsamhet och balans. Så det är väl en träningssak, när de bitarna förbättras blir det mindre jobbigt också. Alltså ju duktigare ryttare en blir, desto mindre jobbigt att rida (ja om vi räknar bort de totala nybörjarna som skrittar runt då, det kanske inte är så jobbigt?).
(Har ju aldrig sett dig rida, det kanske bara handlar om att du lätt får träningsvärk.)
Kommer med åldernJag red massor när jag var yngre men minns inte att jag hade träningsvärk mer än efter någon ovanligt hård träning eller så.
Kommer med åldern
Min kropp vänjer sig hyfsat fort, har jag inte ridit på länge så får jag definitivt träningsvärk insida lår.Ja precis, det vore ju väldigt logiskt om det vore så. Jag är definitivt lite ringrostig efter att inte ha ridit aktivt på det här sättet på flera år! Jag red massor när jag var yngre men minns inte att jag hade träningsvärk mer än efter någon ovanligt hård träning eller så.