Alltså jag fick ofta träningsvärk efter dressyrträning med min tränare. Men då var det väldigt tufft. En vanlig övning kunde vara att göra halt från galopp utan att använda tyglarna.Oj, vad förvånad jag blir att det verkar vara så ovanligt att få träningsvärk av ridning! Nu har ju jag som sagt en kropp som extremt lätt får extremt mycket träningsvärk, men även när jag är på ridläger brukar det stönas och stånkas på alla möjliga håll efter första dagens intensiva ridpass så SÅ ovanligt trodde jag inte att det var. Tycker även att jag läst en hel del om det här på Buke...
Hästen jag rider är inte svårjobbad på något sätt och det är naturligtvis inga hårda tag som så. Jag är fullt medveten om att hjälperna ska vara lätta och knappt märkbara Det är ingenting som känns under tiden jag rider, visst blir det svettigt och lite flåsigt emellanåt men aldrig sådär jättejobbigt, men ändå brukar jag känna av det i ljumskar samt magmuskler och ibland även ryggen dagen efter. Bara själva stabiliteten för att t.ex. kunna jobba hästen i galopp kräver ju en hel del muskelstyrka och det är väl kanske den jag inte riktigt hunnit jobba upp än. Det brukar ju sägas att ridning tillsammans med simning är den sport där man använder flest muskler. Och så rider jag som sagt intensiva, svettiga pass när jag väl rider så det är väl kanske en kombination av det + kropp som väldigt lätt får träningsvärk + muskler som inte riktigt vant sig än.
Min andra häst kunde inte skritta när man red ut så en långrunda på henne innebar väldigt mycket jobb på en taktande häst. Har aldrig haft så snygga biceps som då